ClickCease

01 – Oliver Wöhler: Commercieel directeur Noord-Europa voor Pico Interactive

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kort na de release van de Pico Neo 3 Pro in Europa, hadden we een gesprek met Oliver Wöhler, commercieel directeur voor de regio Europa bij Pico Interactive. Oliver was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe VR-headset en geeft ons informatie over het nieuwe apparaat. Wat zijn de doelstellingen van Pico Interactive met zijn nieuwe headset? Wat heeft de toekomst in petto voor 3DoF-apparaten zoals de G2 4K? Luister nu naar deze aflevering om erachter te komen of lees het volledige interview hieronder.

Luister direct op de volgende platformen:

Mark: [00:00:00] 

Welkom, bij de VR Expert Podcast. Ik ben uw gastheer, Mark Cowles, Marketing Manager bij VR Expert. In deze podcast gaan we om de tafel zitten met innovators, experts en makers die de XR-wereld veranderen. In de aflevering van vandaag ben ik verheugd om te worden vergezeld door Oliver Wöhler vlak na de Europese première van de Pico Neo 3 Pro headsets. Oliver heeft meerdere jaren ervaring in de VR-wereld. Hij heeft gewerkt voor HTC Vive en Avatour en werd vervolgens benoemd tot commercieel directeur van Noord-Europa voor Pico Interactive in een van de meest opwindende jaren van het bedrijf. Pico, als bedrijf, is gericht op het veranderen van de manier waarop mensen omgaan met de digitale wereld, zijn doen dit door de ontwikkeling van enkele van de meest innovatieve VR-technologie oplossingen in de industrie. 

Als commercieel directeur van Noord-Europa speelt Oliver een sleutelrol in het ontwikkelen en implementeren van de commerciële strategie van de regio, het beheren van de diverse partnerrelaties, evenals het implementeren van strategieën voor het werven van nieuwe partners, ervoor zorgen dat aan de behoeften van klanten en partners wordt voldaan, en nog veel meer, zoals u zich wel kunt voorstellen. Allereerst, bedankt voor je aanwezigheid, Oliver. Leuk om je bij de podcast te hebben. En om te beginnen zou ik je willen vragen hoe je in virtual reality en deze technologie terecht bent gekomen?

Oliver: [00:01:21] 

Ja, bedankt voor het vragen, en bedankt voor de mogelijkheid om deel uit te maken van deze podcast en van jullie VR Expert wereld, erg spannend. En ja, mijn eerste contact met VR was, ik weet het niet, vijf jaar geleden en dat was een stomme demo. Het was echt niet leuk en ik voelde me er erg ziek achteraf. Maar ik vond deze technologie super interessant en was in gesprek met HTC. Ze zochten iemand die ervaring had aan de consumentenkant met al die typische retailers zoals MediaMarkt en Amazon en Conrad en al die Duitse retailers. Dit was het startpunt van het gesprek en toen kwam ik bij het HTC-team. En dit was echt een gave tijd om met VR vanaf nul te beginnen. Dus, vanaf punt nul tot het maken van de eerste contracten met al deze retailers, en ik weet het niet, we hebben talloze demo’s gemaakt op kleine en grote evenementen en nog veel meer kleine evenementen en meetups en ga zo maar door. Dus, dit was echt spannend, natuurlijk.

Mark: [00:02:36] 

Toen u bij HTC kwam, was dat net nadat ze de originele Vive hadden gelanceerd, correct? Met de ruimteschaal voor VR?

Oliver: [00:02:42] 

Ja, precies. En net zoals de Vive min of meer op de markt was met de eerste items, maar het was precies de tijd toen ze begonnen met de massaproductie ervan, ja.

Mark: [00:02:53] 

En terwijl je door het bedrijf ging, maakte je ook deel uit van veel andere productlanceringen. Zoals de Vive Focus, de Vive Pro full kit, de Vive Cosmos. Hoe waren die? Omdat ik me kan voorstellen dat je in de industrie bent binnengebracht, ben je echt een voetafdruk aan het maken als een van de grootste en de belangrijkste spelers daar. Het moet vrij uniek zijn geweest, en misschien is het nu vergelijkbaar, hoe hoe alle technologie zich op dat moment zo ontwikkelde.

Oliver: [00:03:17] 

Ja, het was echt interessant om te zien hoe onze klanten VR in het algemeen accepteerden, dus het was geen onderwerp voor HTC of Oculus of anderen. Het was meer, oké, waar is deze technologie nu, wat heeft de klant nodig, waar zijn ze naar op zoek, en het komt heel snel tot het punt dat mensen en klanten op zoek zijn naar standalone apparaten. Standalone is normaal gesproken de oplossing voor een heleboel dingen, zodat je het overal kunt dragen, je kunt het spontaan gebruiken, dus zonder PC updates die je moet doen ga zo maar door. Dus voor de industrie, denk ik dat dit een beetje anders is natuurlijk. 

Maar voor consumenten moet je een gemakkelijke toegang tot deze markt hebben en als start dienen van de standalone apparaten: Focus, Oculus en natuurlijk Neo 2. Deze markt werd geopend en toen was het geweldig om te zien hoe succesvol deze producten zijn, en hoe geaccepteerd ze zijn. En ik zeg PC VR is voor consumenten meer voor gamers, een geweldig product, maar het is een niche product. En iedereen is op zoek naar iets – in de consumentenwereld – voor de massamarkt natuurlijk en dit is natuurlijk standalone.

Mark: [00:04:38] 

En had je verwacht dat het zo snel zou komen op die manier? Ik bedoel, als je je bedenkt, de eerste Vive en de eerste Oculus uitkwamen tussen 2014 en 2015. Het feit dat we na slechts vijf jaar bij deze ongelooflijke apparaten zijn is heel indrukwekkend geweest. Had je deze snelheid van ontwikkeling verwacht?

Oliver: [00:04:56] 

Ja en nee. Sommige dingen worden niet verwacht, dus je zag een aantal triple A game-ontwikkelaars zoals, wat is de naam? Maar deze games zijn van een super hoog niveau, super duur en ga zo maar door. En zoals Fall Out bijvoorbeeld, ze verwachten niet en ze halen niet de verkoopdoelstelling, denk ik, die mensen dachten aan het begin van toen ze dit spel aan het ontwikkelen waren. En dan waren er enkele verrassingen zoals Beat Saber. Beat Saber was een super eenvoudig spel, dus dit is geen ingewikkeld spel. Maar dit spel toont de kracht van virtual reality en de kracht van standalone en het idee van eenvoudige dingen die vooruit kunnen, en die worden geaccepteerd door de consument. 

Maar aan de andere kant heb ik ook meer en meer aan de ondernemingskant gewerkt. Dit was echt veel interessanter voor mij om later te zien waar bedrijven proberen om VR te beginnen gebruiken. En veel bedrijven, je kan zien dat dit geen project is, alles begint natuurlijk met een project, maar meer en meer komt het tot, ja, het is een echte use case in dit bedrijf. Ik denk aan de autofabrikanten, elke autofabrikant werkt met VR bij, ik weet niet, meer dan 20 keer wordt een auto ontworpen of wordt er gewerkt om een systeem in de VR-wereld te zetten voor verschillende use cases. En dit is een vast punt in de productie en niet een idee. En ook, voor Airbus industrie of lucht vlucht industrie en ga zo maar door.

Mark: [00:07:00] 

En dan zei je dat je begon op de consumentenafdeling en uiteindelijk verhuisde naar de meer bedrijfsgerichte. Hoe was dat? Was het een hele nieuwe afdeling? Of werd je plotseling in deze rol gegooid? Zag je het aankomen?

Oliver: [00:07:14] 

Nee. Dit is meer gebaseerd op welke kennis je hebt, en dan meer en meer vragen en de bedrijven zijn op zoek naar een persoon die in deze markt was en de technologie begrijpt. En het was ook in Duitsland, er zijn niet zo veel mensen die al vijf jaar zo diep in deze VR wereld zitten. Maar over het algemeen, heb ik altijd een oog op verkoop. Ik ben een verkoper en sales guy, dus dit is – ik ben niet een super technische ontwikkelaar. En de enterprise-industrie is, natuurlijk, een beetje anders. Dus, je spreekt weken en maanden, soms jaren met een klant en dan van de ene dag op de andere, zijn de deuren open, en dan werkt alles. Maar tot dit punt komen was een lange weg. 

En dit was, voor mij, nieuw. Dus, in de consumentenbusiness, je doet reclame, je doet iets en morgen, zie je een of andere uitverkoop, hopelijk. En zo niet, dan moet je nadenken over waarom niet en moet je het veranderen. In de bedrijfswereld is het natuurlijk helemaal anders. Het bedrijf is op zoek naar een oplossing en dit is het belangrijkste deel. En jij zit dan op de interface om een oplossing te vinden, je moet ingenieurs met elkaar in contact brengen, softwarepartners met elkaar in contact brengen, om het juiste ding op het juiste moment te vinden, zodat dit bedrijf kan zeggen: ja, het werkt voor mij, en dit is nuttig. En aan het eind van de dag is het altijd een proces dat je zoekt om geld te besparen, om tijd te besparen, en dit is een reden om VR voor hen te gebruiken. En je moet laten zien dat dit werkt. En zo niet, dan ben je op dit moment niet de juiste partner. 

Mark: [00:09:13] 

Ja. En ik denk dat dat een goede uitleg is van hoe het eigenlijk werkt in de bedrijfsindustrie. Dus je hebt bij HTC gewerkt en uiteindelijk ben je naar Pico gegaan of ben je bij Pico binnengehaald. Was het vinden van de juiste softwarepartijen, de juiste teams en de mensen die je kunnen helpen met deze enterpriseklanten een deel van de reden dat je daarheen bent gegaan, of hoe is dat zo gekomen, dat je je meer bent gaan richten op de enterprise?

Oliver: [00:09:35] 

Ja, het is echt fantastisch om met mensen te werken, omdat ze een duidelijke focus hebben op ontwikkelaars. En het gaat niet over hé, wij zijn de beste, grootste, grootste headset-fabrikant ter wereld. Het gaat meer om oké, vertel me wat je probleem is, wat is de oplossing die je zoekt? En bedrijven die met VR werken, zijn normaal gesproken niet geïnteresseerd of je headset X, Y, Z draagt. Het is belangrijk dat de software voldoet aan wat zij vragen en de ontwikkelaar die de software maakt op zoek is naar de juiste partner. 

En in dat geval is Pico echt een fantastische partner omdat we ontwikkelaars direct vanaf het begin helpen om hun content op een goede manier op onze headsets te brengen, en we doen dit op een zeer goede partner-manier. Dit is denk ik het belangrijkste verschil met veel andere bedrijven: wij helpen hen om een oplossing te vinden. En zoals je weet, hebben we een echt open product en open headset met zeer open manieren om mee te werken en dit is precies hoe we denken. Het is meer: wat is uw probleem en hoe kunnen we u helpen en niet: dit is een geweldige headset en doe nu maar wat u wilt. Het is een beetje leuk.

Mark: [00:11:05] 

Dus, je eerste jaar, eigenlijk, moet een heel spannend jaar zijn geweest, want ik kan me voorstellen dat toen je binnenkwam, je wist dat er veel potentieel was voor het bedrijf, er is veel potentieel voor Pico en je wist dat er een Neo 3 zou komen. Mensen praten er al over sinds de Neo 2 er is. Dus, toen jullie de Pico Neo 3 maakten, was dit probleem oplossen ingebouwd in de vergelijking die ze nemen in de westerse markt, want het product zoals we dat tot nu toe hebben gezien is ongelooflijk. We hebben er veel positieve recensies over gezien. En heb je in de productie van het product de ontwikkeling ingebouwd? Hoe vond je dat ze rekening hielden met je gedachten en je eisen voor de westerse markt?

Oliver: [00:11:42] 

Dus, ja, deze 6DoF-wereld begint bij ons en het echte werk met de Pico Neo 2, natuurlijk, en de Pico Neo 2 Eye. En we hebben veel geleerd met de Pico Neo 2 Eye. In het begin waren er wat opstartproblemen zoals altijd met nieuwe headsets, die hebben we opgelost, we hebben de tracking veel beter gemaakt. Wij waren het eerste bedrijf dat magnetische tracking gebruikte in de controllers. En we proberen verschillende dingen om het een beetje anders te maken vanuit hardwareperspectief, maar ook vanuit softwareperspectief; zeer open, geen ecosysteem, geen accounts nodig enzovoort. En de feedback van de ontwikkelaars was ja, dit is precies waar we naar op zoek zijn. En “verander alsjeblieft dingen hier, verander daar wat”. Dus we hebben samen met hen veel geleerd over wat we beter moeten doen, hoe we een nieuwe headset beter moeten maken. 

Aan de andere kant moet je altijd naar de prijs kijken. Als je aan al je wensen voldoet, dan heb je, ik weet niet, een headset die superduur is of het gewicht is, ik weet niet, vijf kilo. Dus, dit werkt niet, dus je moet de juiste balans vinden. En Pico heeft ook een consumentenheadset in China, en dit was ook een deel van deze ideeën, hoe al deze ideeën samen te brengen. En met de Pico Neo 3 hebben we nu de Pico Neo 3 als consumentenproduct in China en buiten China zijn we een puur zakelijk bedrijf en dat betekent dat we deze Pico Neo 3 Pro en Pro Eye hebben. Het heeft twee tot drie maanden geduurd om van een consumentenbedrijf over te stappen op een enterprise-versie en om aan alle ideeën van ontwikkelaars te voldoen. En nu denken we dat we in een goede positie zitten met deze headset. Vooral met deze XR2-chip van Qualcomm, is het echt een winstgevende omgeving voor ons, en het partnerschap Tobii eye is ook fantastisch omdat wij achter deze eye tracking technologie staan en wij geloven dat dit een belangrijk onderdeel is van de toekomst van virtual reality.

Mark: [00:14:12] 

Tobii tracking is natuurlijk fantastisch en je ziet zoveel gebruikssituaties, zoals je zei, er zijn zoveel trainingssituaties, zelfs voor marketing. Het is dus echt fantastisch en iedereen die de kans krijgt om het te proberen, raad ik het echt aan. Terugkomend op een punt dat u maakte over de privacy en de accounts over de Pico, waarom blijft het bedrijf volharden in het idee zonder dat er geen account nodig is om het te gebruiken? Wat denkt u? Blijft dat voorlopig zo?

Oliver: [00:14:35] 

Ja. Dus, dit was een van de redenen waarom we zo succesvol zijn in de laatste 24 maanden met een echt hoog groeipercentage. Bedrijven zijn op zoek naar een gemakkelijk werkende ingang in VR. En met niet een gepersonaliseerde headset, werkt dit niet in de bedrijfswereld. In de enterprise wereld heb je een headset nodig, en om met een account te werken is vanuit ons perspectief, niet de juiste manier. En het is veel makkelijker om de headset op te zetten en er voor te gaan. En soms is het zo eenvoudig. Maar dit is misschien ook het verschil, Pico is geen ecosysteem, Pico is een fabrikant van headsets. Dus van onze kant is het niet nodig om te proberen een verbinding te maken met onze samenwerkingstools of met welke tools dan ook en app stores enzovoort. Dus we proberen het precies anders te maken, en dit is waar, vooral enterprise bedrijven om vragen.

Mark: [00:15:39] 

Fantastisch. Ik bedoel, ik weet dat veel van onze klanten hebben gevraagd, gaat er iets veranderen met betrekking tot dat? Dus, dat is fantastisch om te horen. En zoals je weet, zijn de meeste bedrijven voor accounts gegaan, wat het veel moeilijker heeft gemaakt voor adoptie. En dat is een van de beste dingen van Pico, dat ze blijven volhouden dat het, zoals u zei, ze zijn een fabrikant, wat echt belangrijk is voor alle klanten en alle bedrijven, vooral met al die account integraties. Dan terug naar het spannendste onderwerp, de nieuwe Pico Neo 3 Pro, hoe gaat het daarmee? Ik bedoel, het is, zoals u zei, drie maanden geleden dat u de consumentenversie uitbracht. Hoe heeft de markt het ontvangen? Hoe heb je het gevonden? En wat verwacht u ervan ?

Oliver: [00:16:13] 

Ja, dus de laatste dagen waren echt fantastisch. Het was echt geweldig om te zien hoeveel headsets we hebben verkocht en hoeveel bestellingen we hebben. En ook, de eerste reviews zijn echt, echt goed. Dus, we hadden een super kleine hoeveelheid ontwikkelaarskits, en we zagen de eerste bedrijven die met deze ontwikkelaarskits werken en echt geweldige ervaringen produceren. En dit was het eerste goede signaal. Dan de standaardversie, de consumentenversie in China was ook een groot succes daar. En dit was echt goed voor ons in de VS of buiten China en Europa om te horen, oké, de feedback is echt goed. 

En zo zitten we ook op een goede weg voor de enterprise versie, omdat het dezelfde technologie is binnen dezelfde zending enzovoort. En toen we begonnen met het verzenden van de dev kits, was de feedback ook erg goed. En dan in de laatste 10 dagen, 14 dagen, zijn we begonnen met onze PR-aankondigingen te doen op verschillende evenementen om te zeggen dat we nu klaar zijn. Onze distributeurs hebben genoeg voorraad, laten we beginnen met de verkoop van dit product en laten we beginnen met het versturen ervan naar ontwikkelaars om hen nu te helpen meer content te maken voor deze headset. Want we staan aan het begin van deze Neo 3 Pro wereld. Er gebeuren nu veel dingen en veel bedrijven moeten nu aan de slag om deze headset te ontwikkelen. En ja, dit is opnieuw, een echt fantastische tijd.

Mark: [00:17:51] 

Fantastisch. En voor de mensen die zich Pico herinneren van de eerste dagen met de G2, met de 3DoF wereld, heb je een update over wat de plannen zijn voor de 3DoF headsets, de G2 4K en de enterprise? Jullie zijn daarin een van de sterkste.

Oliver: [00:18:04] 

Pico is dus een 3DoF en 6DoF bedrijf en we willen dit ook heel duidelijk maken aan onze klanten en ontwikkelaars. Wij geloven in de 3DoF technologie ook in de toekomst. Dus persoonlijk zou ik zeggen dat we de komende 12 tot 18 maanden nog steeds met dit product zullen doorgaan. En daarna, ik weet het niet, we moeten het zien. Het is moeilijk te zeggen vanuit het perspectief van vandaag, maar 3DoF is een enorme markt en ook een belangrijke markt voor mensen. En het is voor medisch, voor studenten, voor onderwijs, voor bioscopen, voor theaters, voor opera’s en ga zo maar door. We zien zo veel verschillende gebruikssituaties waar 6DoF niet nodig is. Mensen zijn dus op zoek naar een goede beeldkwaliteit en een goede ervaring, maar niet naar 6DoF terwijl ze zitten of liggen, omdat er geen behoefte is aan 6DoF. En ook, met het oog op de prijs, 3DoF kost de helft van de prijs van een headset met 6DoF. En je hebt dezelfde beeldkwaliteit en je kunt, heel gemakkelijk, 100 mensen tegelijk via een vooraf ingestelde knop op je tablet in VR brengen. En, dit is natuurlijk een goed argument voor 3DoF. Dus, dit is de reden waarom we nog steeds doorgaan met het produceren van deze G2 4K en 4K enterprise, speciaal voor in de toekomst. En de enterprise-versie met deze speciaal hygiënische materialen, zien we veel use cases in ziekenhuisomgevingen, medische omgevingen in het algemeen. 

Mark: [00:19:50] 

Dank je wel, Oliver. Tot slot wil ik vragen waar onze luisteraars je online kunnen vinden, en waar ze je de komende maanden en weken kunnen vinden. 

Oliver: [00:20:00] 

Dus, online is makkelijker. We zijn begonnen met een kleine tour op verschillende evenementen, te beginnen met een PR-evenement in Berlijn, Hamburg en München. En we hebben het product getoond op de VR/AR Global Summit. Dus, dit was de beginfase, en we werken nu aan meer ideeën. Laten we eens kijken hoe deze COVID situatie is. Het is echt moeilijk te zeggen wat er op dit moment aan de hand is, is dit toegestaan of niet, moeilijk om hier batches voor te plannen. Dus, we zijn blij om ontwikkelaars te hebben, natuurlijk met onze distributeurs samen om dit product te proberen, om leenmodellen te bouwen zodat ze het kunnen proberen en om te controleren of dit echt goed werkt.

En dan om klanten samen te schalen. En dit is het belangrijkste punt, en ik hoop dat we een kleine tour kunnen doen eind november, door enkele steden, met distributeurs en andere partners. En ik probeer deel uit te maken van een heleboel meet-ups als ze echt gebeuren. Dit is echt interessant om te zien of het wel of niet gebeurt. En op basis van dit alles, ja, kunt u ons vinden online, natuurlijk, op onze webpagina als iemand geïnteresseerd is, dan kunt u zich registreren of ga naar, natuurlijk, veel gemakkelijker rechtstreeks aan u om VR expert en vragen om ondersteuning of vragen voor een lening of vragen voor testapparaten. En zelf kunt u mij vinden op LinkedIn, en die typische kanalen, natuurlijk.

Mark: [00:21:44] 

Heel erg bedankt voor je tijd, Oliver. We wensen je het allerbeste in de komende tijd en met de verdere lancering van de Neo 3. Voor al onze luisteraars, als je genoten hebt van de aflevering, volg de show en deel het met je netwerk. En we zien je bij de volgende aflevering. Dank u.

We willen van u horen

Als je mee wilt doen met de podcast, neem dan contact op

Aanbevolen podcasts

02 – Urho Kontorri: Varjo Oprichter and Chief Technology Officer

Kort na de lancering van de Varjo Aero spraken we met Urho Kontorri, oprichter en Chief Technology Officer bij …

01 – Oliver Wöhler: Commercieel directeur Noord-Europa voor Pico Interactive

Kort na de release van de Pico Neo 3 Pro in Europa, hadden we een gesprek met Oliver Wöhler, …

Discussie

Geef een antwoord

Menu sluiten
×
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.