ClickCease

02 – Urho Kontorri: Varjo Oprichter and Chief Technology Officer

  • nov 29, 2021
  • 19 minuten

Kort na de lancering van de Varjo Aero spraken we met Urho Kontorri, oprichter en Chief Technology Officer bij Varjo. Urho was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe VR-headset en geeft ons informatie over het nieuwe apparaat. Hoe het in ontwikkeling kwam. Wat wil Varjo bereiken met hun nieuwe headset? Wat kunnen we in de toekomst van Varjo verwachten? Luister nu naar de aflevering om erachter te komen!

Luister direct op de volgende platformen:

Mark: [00:00]

Welkom bij de VR Expert Podcast. Ik ben uw host Mark Cowles, Marketing Manager van VR Expert. In deze podcast gaan we om de tafel zitten met innovators, experts en creators die de XR-wereld veranderen. 

In de aflevering van vandaag ben ik verheugd om te worden vergezeld door Urho Kontorri, niet lang na de officiële aankondiging van de Varjo Aero headset. Urho is de oprichter en CTO van Varjo. Hij is een productinnovator en programmamanager met meer dan 20 jaar ervaring in het ontwerpen, engineeren en managen van grootschalige hardware- en softwareprojecten bij Varjo, Microsoft, Nokia en AbSolutions. 

Varjo, als bedrijf, is gericht op het revolutioneren van de werkelijkheid. Varjo is op een missie om realiteiten te veranderen. Computergebruik voorgoed te veranderen door virtuele, augmented en traditionele realiteiten samen te voegen. Dit doen ze door de ontwikkeling van enkele van de meest innovatieve VR, AR en MR technologische oplossingen in de industrie. 

Allereerst zou ik het graag willen hebben over hoe je in virtual reality en dit soort technologie terecht bent gekomen. En bedankt dat je hier bent. 

Urho: [01:09] 

Dank je. Voor mij begon de reis in de jaren ’90 met het spelen van RPG’s, het lezen van boeken als Neuromancer, het spelen van RPG’s als Shadowrun waarin je de Matrix had, de mogelijkheid om in de computers te zitten en dingen te hacken. Toen kreeg ik op een gegeven moment een VFX 1 headset in handen, wat erg gaaf was. Ik had er een tijdje een, en toen heb ik hem verkocht voor dezelfde prijs als waarvoor ik hem gekocht had, wat achteraf gezien een slechte deal is, maar toen was het een hele goede deal. Uiteindelijk, in de jaren 2000, ging ik bij Nokia werken omdat ze begin 2000 iets deden dat ‘internet tablet’ heette, en ik dacht dat dit de toekomst van communicatie zou worden, een volgend paradigma.

En ik dacht dat ik uiteindelijk, door naar een plek als Nokia te gaan, een van die dromen zou kunnen vervullen die dit RPG-tijdperk inluidde, namelijk deel uitmaken van de ruimtelijke informatica-revolutie. Dus toen ik bij Nokia ging werken, was dat voor mij in zekere zin een middel om dat doel te bereiken. Er gingen wat jaren voorbij, ik deed telefoons, besturingssystemen, en werd op een gegeven moment overgenomen door Microsoft, en werkte met die teams. En plotseling, op een dag, Todd Holmdahl, die de hardware ontwikkeling bij Microsoft leidde. Hij belde me op, en vroeg of ik de VR headset ontwikkeling wilde leiden voor het Xbox team. Ik probeerde mezelf te kalmeren. “Ja, ik zou het graag doen.” Natuurlijk, schreeuwde ik van binnen, “Ja, een droom die uitkomt!” 

Dus, dat was de volgende fase voor mij. Ik had toen al een beetje met de HoloLens-teams gewerkt, en met wat andere units, dus het kwam niet helemaal uit de lucht vallen. Maar zeker, een zeer welkome afwisseling van de paar jaar van het ontwerpen en maken van telefoons. Uiteindelijk belandde ik samen met mijn andere medeoprichter, Nico Aiden, in de overblijfselen van Microsoft en dachten we na over wat we zouden moeten doen. 

Uiteindelijk richtten we Varjo op. Dit was in de zomer van 2016. Sindsdien zijn we bezig met de beste VR- en XR-headsets, en technologieën in het algemeen. 

Mark: [04:12] 

Dus, je begon in 2016, en je drive was omdat je plezier had in wat je deed op de VR-afdeling van Microsoft, of was er een specifieke reden dat je doorging in de VR- en AR-industrie? 

Urho: [04:22]

Nou, de andere oprichter Nico had eigenlijk de HoloLens opgestart. Dus, we waren aan het knutselen met het idee van wat het volgende grote ding zou worden, en waar we onze zinnen op zouden moeten zetten. En dit voelde zeker aan als een van die grote revoluties in de industrie. Als je een paar jaar vooruit kijkt, zitten we nu in het stadium van de exponentiële curve waarin VR zich vooral al een paar jaar bevindt. 

Als je die curve extrapoleert, zijn we nu op het punt dat typische mensen niet beseffen dat het enorme momentum nu aan de gang is, en de tijd die typische mensen voelen, dat verandering veel langer duurt dan je dacht dat het zou duren, maar wanneer het echt gebeurt, gebeurt het bijna zo dat je niet merkte dat het gebeurde, en we zijn nu op dat moment dat je niet merkt dat de snelheid krankzinnig is op dit moment. En als we 2025, 2026 terugkijken, zullen we ons realiseren dat dit de scharniermomenten zijn in communicatie en computergebruik. 

Mark: [05:45] 

De afgelopen jaren heeft u gewerkt aan de VR-2, VR-3, XR-1 en XR-3, en onlangs heeft u, zoals we in het begin al zeiden, de lancering van de Varjo Aero aangekondigd, en u heeft het over deze exponentiële groei gehad. Kunt u ons vertellen hoe deze headset in ontwikkeling is gekomen? 

Urho: [06:04] 

Dus, we zijn ongeveer in het begin van dit jaar begonnen. Het is een goed moment voor ons om te kijken naar een wat beter schaalbaar product dan wat we in het verleden hebben gedaan, en we hadden het gevoel dat sommige dingen in de VR-3 en XR-3 onze kwaliteitsverwachtingen zo overtroffen, vooral de lenzen en de displays, dat we het gevoel hadden dat we eigenlijk konden gaan kijken naar een wat meer geoptimaliseerd VR-product, waar we het gewicht konden verminderen, de ergonomie konden verbeteren, en vervolgens de kwaliteitservaring konden optimaliseren voor een enkelvoudig display. 

Ik denk dat we in januari ongeveer hebben besloten wat de inhoud van de Aero zal worden. We hebben een uitgeklede versie van de VR-3 gemaakt, de balans van de koppen gewogen met ongeveer het tegengewicht dat we nu op de Aero hebben. Toen we die in onze handen hadden en naar de schermen keken, dachten we dat dit zeker iets groots zou worden. Maar op dat moment concentreerden we ons alleen op de professionele markt. Dus dachten we dat dit meer een terrein zou worden van uitbreiden in de professionele ruimte. 

En het was echt pas in de zomer dat we de feedback begonnen te krijgen van de simulatiegemeenschap, die de VR-3 in het bijzonder hadden uitgetest, dat het erop leek dat het eigenlijk een echt goede productmarkt was voor sommige van de gebruiksscenario’s van liefhebbers van VR. Daarom hebben we misschien in juli ter plekke besloten dat we ons uiterste best zullen doen om dit ook in de handen van de liefhebbers te krijgen. 

Mark: [08:16]

Ik kan me dus voorstellen dat dit de focus heeft bepaald, en hoe je de rest ging ontwikkelen. Want ik kan me voorstellen dat de overgang van de VR-3 naar deze Aero veel uitdagingen met zich meebracht voor de ontwikkeling – prijsklassen, hoe gaat het werken met de prosumer … hoe heb je dit aangepakt en al deze uitdagingen aangepakt tijdens de ontwikkeling? 

Urho: [08:39] 

Mensen realiseren zich meestal niet dat je bij het maken van een product ook bepaalde certificeringsdrempels moet halen die anders zijn voor bijvoorbeeld professionele producten dan voor consumentenproducten, en dat was een van de dingen waar we nog steeds mee worstelden na de beslissing om ook voor de consumentenmarkt te gaan. Gelukkig hadden we zeer toegewijde, zeer gefocuste ingenieurs die begin augustus lange dagen en weken hebben gewerkt om deze problemen op te lossen, en we kregen groen licht om de headsets voor iedereen te leveren. 

Mark: [09:33] 

Een van de echt interessante dingen die ik heb gelezen, omdat jullie toch zo’n hoge resolutie en weergavekwaliteit konden handhaven, was het gebruik van mini-LCD-schermpjes in de headset. Kunt u uitleggen hoe dat in zijn werk ging, en hoe dat in zijn werk ging? Want, vergeleken met wat jullie in de VR-3 deden, is dat een groot verschil. 

Urho: [09:53] 

Nou, eigenlijk hebben we precies hetzelfde paneel gebruikt in de VR-3 en XR-3. Een van de grootste verschillen is dat die toestellen complexere optiek hebben die de helderheid van de displaypanelen met 50% vermindert. De helderheid van de Aero is dus ruwweg twee keer zo hoog als die van de VR3 en XR3 vanwege de eenvoudigere optische onderdelen. 

Dan, de mini-LED backlight, die hebben we heel bewust ontwikkeld vanuit het oogpunt van de mixed reality eisen. De reden dat we meer dan 2000 LED’s achter elk van de displays hebben, is dat het ons in staat stelt het paneel op dezelfde manier te updaten als bij een OLED-paneel of een ouderwetse CRT, die een scanlijn heeft die vanaf de bovenkant van het scherm loopt, en dan updates krijgt terwijl hij naar beneden gaat. 

Dus, met de mini-LED backlight, kunnen we hetzelfde doen. Eerst updaten we de vloeibare kristallen matrix aan de bovenkant van het scherm, en dan verlichten we die mini-LED’s achter dat deel van het scherm. Dan, gaat de update golf verder naar beneden, dan schiet de volgende rij, en weer, ad nauseam. Dus op deze manier zijn we in staat om dezelfde latentievoordelen te krijgen voor foton in tot foton uit als bij een OLED scherm. 

En natuurlijk synchroniseren we de camera’s die de wereld om je heen lezen en digitaliseren, we synchroniseren het met de displays die het vervolgens aan je tonen. En nogmaals, we doen dit allemaal om die latentie te minimaliseren en dat gevoel van verbinding met de wereld om je heen. Dus dat is de belangrijkste reden waarom we het hebben gedaan. Een andere reden is dat je met mini-LED-achtergrondverlichting een helderder scherm krijgt dan met de typische zijwaartse achtergrondverlichting. En daarnaast kun je met dit soort schermen ook veel hogere contrastverhoudingen krijgen door gebruik te maken van de dynamische aspecten van het achtergrondlicht. 

Mark: [12:14]

En is dit het type dat je zal blijven gebruiken in je nieuwe headsets? Je zei dat de helderheid bijna verdubbeld is. Heeft u goede reacties ontvangen uit de community? 

Urho: [12:26] 

Absoluut. Soms hoef je niet te wachten op de reactie van de gemeenschap als je zo’n nacht en dag verschil gebruikt. De helderheid voegt een nieuwe laag van natuurgetrouwheid toe, en het is geen toeval dat bioscopen en televisies de richting van HDR zijn ingeslagen, wat alles te maken heeft met het vergroten van dat dynamisch bereik. Dus, ervoor zorgen dat je de zuiverste zwarten hebt, en dat het wit er niet uitziet als wit op een krant of meer als een grijstint, maar meer als een vorm van energie, alsof je in een spotlight kijkt of iets dergelijks. 

Dat is het uiteindelijke doel waar je naartoe zou willen, zodat wanneer je daadwerkelijk ondergedompeld bent in een virtuele wereld, je de deur opent, je naar buiten stapt – theoretisch zou je een te helder beeld moeten kunnen hebben, zodat je ogen dan zouden krimpen, de pupillen zouden verkleinen, en zich zouden aanpassen aan de felle omstandigheden. Maar ik denk dat dat nog wel een paar jaar zal duren. 

Maar wat de helderheid van de Aero in de professionele ruimte oplevert, zijn bijvoorbeeld de hoogtepunten in de beoordelingen van industrieel ontwerp. Dus als je naar een object kijkt dat reflecterende eigenschappen heeft, speculatieve delen, speculatieve materialen, dan kijk je echt naar hoe de highlights op die oppervlakken spelen. En dat komt op Aero veel beter tot zijn recht dan op welke headset dan ook. Het brengt dingen meer tot leven dan je normaal doet. 

Dus we waren echt verrast over dat verschil, vergeleken met de VR-3 en de XR-3. Niet alleen voor andere fabrikanten, maar er is een significant verschil in hoe levensecht dingen eruit zien door de helderheid. 

Mark: [14:33] 

Ik heb dat zeker gemerkt bij een van de modellen die we hebben. Je kunt het verschil zien als je hem naast de XR-3 en andere hoofdtelefoons zet. Het is verbluffend. Het is zeer indrukwekkend. Dus, petje af voor jullie. 

Om terug te komen op de marketing- en verkoopkant: we hebben heel wat klanten gesproken die ons vroegen waar de Aero eigenlijk in het bestaande Varjo-gamma past.

Urho: [14:57] 

Dus, het is voor de gevallen waarin je echt op zoek bent naar het best mogelijke comfort, en wanneer virtual reality je belangrijkste use case is. Dus dan past de Aero daarin. Of, als je het gebruik aanzienlijk gaat opschalen. U gebruikt de VR-3 en u bent er heel tevreden over. Nu wilt u het zo schalen dat u in plaats van een paar van deze, een paar klaslokalen wilt hebben, en dan kunt u de getrouwheid meten, en zien dat Aero zeer competent is in mijn gebruikssituatie. 

Dan, met de Aero, krijg je twee vormen van kostenbesparingen. Ten eerste, de headset zelf is goedkoper. Geweldig. Ten tweede hebben we de rendering stack voor Aero geoptimaliseerd voor het doel dat het een enkelvoudig scherm is, zodat we sommige dingen eenvoudiger kunnen doen. En tegelijkertijd hebben we andere delen van de stack geoptimaliseerd zodat je geen bijna supercomputer nodig hebt om deze dingen te draaien, maar je kunt het eigenlijk draaien op een fatsoenlijke laptop of een goedkope desktop PC. Dus, je krijgt ook extra kostenbesparingen van de hardware zelf. 

En ten slotte, een van die grappige dingen in deze wereld vol chipbevoorradingsproblemen, is dat hoe groter het bereik van je GPU’s is, hoe beter de beschikbaarheid ervan zal zijn. Dus, je hoeft niet een half jaar te wachten om die 100 RTX 3090s te krijgen die op de een of andere manier over de wereld zijn gescharreld, en je kunt eigenlijk gaan voor een 3060, of zelfs een 20-serie GPUs. Een 2080 is perfect in orde voor Aero gebruik. En plotseling verdwijnen veel van die leveringsproblemen. Dus, dat is misschien het derde aspect dat een significant verschil maakt.

Mark: [17:06]

Wat dat betreft, een punt dat ons ook wordt gevraagd, samen met het nieuwe product, is over de Varjo base abonnementsdienst. Het lijkt een ander model te hebben dan wat de oude headset zou hebben. Kunt u uitleggen hoe dat werkt en wat de beslissing daarachter was? 

Urho: [17:21] 

Absoluut. Dus, met de Aero, bieden we een zeer eenvoudig abonnement plan. Er is geen abonnement, dus het is heel eenvoudig. De reden daarvoor is natuurlijk dat we het eenvoudig wilden maken voor kleine en middelgrote bedrijven, zodat ze geen apart abonnement hoeven te beheren, en natuurlijk voor de enthousiaste gemeenschap- nogmaals, terwijl we allemaal de Netflix-belasting betalen, is het in zekere zin niet natuurlijk om te betalen voor abonnementen voor hardware. Dus vonden we dat dit een product was waar we de dingen wat meer moesten vereenvoudigen. 

Mark: [18:06] 

Hebben bedrijven tot nu toe al rendement gezien van de Aero? Het is natuurlijk nog niet wereldwijd uitgerold, maar voor de bedrijven die het getest hebben, heeft u onmiddellijk dat verschil gezien voor hen, of resultaten? 

Urho: [18:18] 

Onze klanten zijn superenthousiast over de Aero. Ik kan zeggen dat de vraag vele malen groter is dan we hadden verwacht, wat natuurlijk een positief probleem is. En het is echt typerend voor het feit dat mensen ook hebben kunnen testen en het verschil hebben kunnen zien. En zeker, we zien op dit moment zeer goede schaalvergrotingsactiviteiten met de Aero. 

Mark: [18:48] 

Fantastisch. We hebben het gehad over het verleden, het heden, en hoe je bij de Aero bent gekomen. Nu, voor mensen die meer willen weten over Varjo in de toekomst, jullie hebben grote aankondigingen gedaan, niet alleen over jullie hardware, maar ook over jullie software, met Teleport VR. Kunt u ons iets meer vertellen over hoe het software-ecosysteem er in de toekomst uit zal zien voor Varjo, of over plannen die u daarvoor heeft?

Urho: [19:11] 

Dus, als we kijken naar de verscheidenheid aan toepassingen in VR, blijven we het Steam VR ecosysteem ondersteunen. We zorgen er dus voor dat de best-in-class, de gouden standaard van tracking beschikbaar is, en dat je de extra uitbreidingssystemen kunt blijven gebruiken. Niet alleen de valve index controllers, maar ook de Vive Pax, en de Tundra trackers, bijvoorbeeld. Dus meedoen in dat ecosysteem is natuurlijk superbelangrijk, zodat je altijd weet dat alles zal draaien op een Varjo headset. Het zal er gewoon beter uitzien, het zal een betere ervaring zijn, maar elke ervaring werkt op de Varjo headset. Dus we denken dat dat heel belangrijk is voor de verdere ondersteuning van de headsets en onze klanten. 

We zien ook een sterke interesse in de verschuiving van computing naar de cloud in de professionele wereld. Daarom hebben we in de zomer de Varjo Reality Cloud gelanceerd, of aangekondigd dat we die binnenkort gaan lanceren, wat ook binnenkort gaat gebeuren. We zijn nu in de alpha fase, waar meerdere bedrijven actief gebruik van maken, en krijgen de feedback en verbeteringen van die samenwerking via de stack. We geloven dat het een van die game-changers gaat worden, vooral in de enterprise visualisatie ruimte, in de allereerste dagen, en dan heel mooi opschalen naar wijdverspreide ontwerp workflows ook.

Uiteindelijk kun je zien dat alles beter zal draaien als je het op de cloud GPU’s draait. Je hebt in principe oneindig veel rekenkracht beschikbaar wanneer je die nodig hebt, je kunt in principe een schuifregelaar nemen – wil ik één high-end GPU of één medium-tier? Wil ik vier GPU’s aan elkaar gekoppeld hebben? Wil ik 12 CPU’s, of misschien 100 CPU’s beschikbaar hebben? Misschien heb ik deze keer genoeg aan 16 gig RAM, maar de volgende keer is het model zo complex dat ik 100 gig RAM nodig heb. 

Je hoeft niets te kopen als je deze configuraties doet. Je drukt op een paar schuifjes, en dan wacht je 30 seconden tot de machine is opgestart, en je kunt één ervaring aan jezelf voorschotelen, en misschien als je een ontwerpbespreking met je baas doet, schuif je hem een beetje rond, en dan kun je real-time ray tracing doen op de demo, enzovoort. Het zal zeker de toekomst worden in de high-end ruimte, en dan zal het, hopelijk, zelfs doorsijpelen naar de consument op een dag. 

Ten slotte is de Teleport VR een van onze langetermijnvisies op de toekomst van samenwerking en communicatie voor de mensen. De plaats waar we echt een visie hebben, is dat we je het gevoel willen geven dat je in real time op een andere plaats in de wereld aanwezig bent, zodat alles kan gebeuren alsof je er zelf bij bent, waardoor er minder gereisd hoeft te worden, zowel vanuit ecologisch oogpunt als vanuit het oogpunt dat reizen zeer belastend is voor de mensen, voor hun families, en natuurlijk een zeer inefficiënte tijdsbesteding van iedereen, vooral bij zakenreizen. 

Een week reizen om twee vergaderingen van twee uur met iemand te hebben, is een veel voorkomend scenario. Ons doel is om dat wereldwijd zo veel mogelijk te verminderen. Dat gaat niet van vandaag op morgen, en de Teleport VR is onze eerste stap op dat pad. Het komt voort uit onze fusie met het team van de Dimension 10, die de afgelopen vijf jaar wereldwijd toonaangevende architectuur en engineering geoptimaliseerde VR-samenwerkingen hebben gedaan. 

Dus, het is heel erg op maat gemaakt voor professionele ontwerp workflows en review workflows. We zijn dat nu aan het uitbreiden naar een groter publiek buiten de AEC industrie. En tegelijkertijd zijn we ons aan het ontwikkelen in de richting van echte telepresence, en daarover zullen we meer gaan praten – misschien al volgend jaar. Wie weet? 

Mark: [24:21]

Er is zoveel om in je op te nemen. Voordat we gaan afronden, wat kunnen we volgend jaar verwachten? We zullen de Aero hebben. Wanneer verwacht je dat die uitkomt?

Urho: [24:33] 

Aero wordt dit jaar al verscheept. We hebben natuurlijk een paar zendingen gedaan naar nauwe partners en ultra-belangrijke klanten. Maar in december zullen we op een wat breder gaan verzenden. 

Mark: [24:53] 

En voor klanten die al de VR-3 en XR-3 hebben, die zullen het komende jaar ondersteund blijven worden. Correct? 

Urho: [25:00] 

Absoluut. Aero vervangt die producten niet. Het is een extra niveau in onze portfolio van goed, beter, best. En het lost zeker niet de mixed reality workflow op voor een XR-3 gebruiker. Over het algemeen geloven we dat alle headsets uiteindelijk mixed reality headsets zullen zijn. Of misschien zullen ze allemaal VR-headsets worden genoemd, ook al hebben ze de mixed reality-mogelijkheid. Wie zal het zeggen? Het is een veel grotere trend op het gebied van naamgeving dan wat een klein bedrijf als Varjo kan beïnvloeden.

Mark: [25:37] 

Ik moet zeggen, ik heb veel geleerd in de korte tijd dat we hebben gesproken. En ik zou graag willen vragen waar onze luisteraars je online kunnen vinden, en waar ze de Aero demo kunnen zien, of het kunnen testen in de komende maanden, als er een manier is waarop ze dat kunnen doen.

Urho: [25:56] 

Dus, de makkelijkste om me te volgen is op Twitter, mijn achternaam @kontorri. Dan, natuurlijk, @Varjodotcom op Twitter ook. Ik zit ook op LinkedIn, ik beantwoord daar ook berichten, maar ik cureer een beetje meer aan de Twitter kant. Waar zijn de Aero headsets te zien? We waren net op de Augmented World Expo deze week, dus dat zou een mooie gelegenheid zijn geweest, en veel mensen hebben het daar gezien. We zullen aanwezig zijn op de CES en vele komende VR en mixed reality evenementen. Een van de goede manieren is om contact op te nemen via ons value added reseller netwerk. U kunt het bekijken op de website van Varjo. En VR Expert is, natuurlijk, een van de gewaardeerde resellers van de Varjo headset. Dus, neem contact met hen op.

Mark: [26:55] 

Heel erg bedankt Urho, en iedereen bedankt voor het luisteren. Vind de podcasts leuk, deel ze alsjeblieft, neem contact met ons op, en als je iemand kent of vragen hebt, voel je vrij om contact met ons op te nemen. Voor vandaag, heel erg bedankt voor het luisteren, en we zien je de volgende keer.

Discussion

Geef een antwoord

×

Winkelwagen

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.