ClickCease

04 – Antony Vitillo (aka Skarredghost): New Technology Walkers Founder

  • feb 18, 2022
  • 34 minuten

We hebben onlangs een gesprek gehad met Antony Vitillo, ook bekend als Skarredghost. Antony is een van de mede-oprichters van New Technology Walkers een consultancy groep op het gebied van virtual en augmented reality. Daarnaast werkt hij samen met VRrOOM op het gebied van virtuele concerten en festivals, een van deze evenementen werd bekroond met de “Best XR Event” door XR Must.

Naast zijn zakelijke ondernemingen wordt Skarredghost, waar hij vaak bekend onder staat, algemeen beschouwd als een van de beste bloggers en sprekers op het gebied van Virtual en Augmented Reality. Zijn blog website The Ghost Howls is meerdere malen bekroond en erkend als een van de top 50 VR websites.

Tijdens ons gesprek bespraken we zijn introductie tot virtual reality, zijn huidige ondernemingen en zijn voorspellingen voor virtual en augmented reality.

Hij ging diep in op Meta en de mogelijke problemen die kunnen ontstaan door haar dominantie in de consumentenmarkt. Wie hij ziet als een mogelijke lange termijn concurrent voor hen. Hij heeft het over de mogelijke Apple Headset, Samsungs low profile en Sony’s gemiste kans om de Quest uit te dagen.

Antony gaat ook dieper in op de zakelijke VR-markt en de bloeiende diversiteit aan merken in allerlei verschillende categorieën, zoals Varjo, Pico, XTAL, Lynx, HTC Vive en meer.

Luister direct op de volgende platformen:

Mark C. [00:00:00]

Welkom bij de VR Expert Podcast. Ik ben uw host Mark Cowles, Marketing Manager voor VR Expert. In deze podcast gaan we om de tafel zitten met innovators, experts en makers die de XR wereld veranderen.

In deze aflevering ben ik verheugd om te worden vergezeld door Antony Vitillo. Antony Vitillo is een AR en VR ontwikkelaar, ondernemer, consultant en blogger. Sinds 2014 werkt hij met AR- en VR-technologieën, en in die tijd heeft hij twee ventures mede opgericht genaamd Emotion AR en New Technology Walkers, evenals samengewerkt met VRrOOm, of VR Room zoals hij me net vertelde, en is hij actief op het gebied van virtuele concerten, een groot succes tot nu toe. Tot slot is hij de persoon achter The Ghost Howls, een van de beste VR en AR blogs in de industrie. Al met al, welkom, Tony, en bedankt voor je aanwezigheid.

Antony V. [00:00:58]

Hallo iedereen, hallo Mark, en bedankt dat je me hebt uitgenodigd voor deze podcast. Ik heb heel veel zin om hier met jullie te praten. Ook bedankt voor de geweldige introductie.

Mark C. [00:01:08]

Het is mijn genoegen, ik bedoel, je hebt het verdiend. Dus zoals we vragen aan alle gasten, zou ik willen beginnen met hoe u in virtual reality en deze technologie terecht bent gekomen.

Antony V. [00:01:18]

Nou, ik zou zeggen dat ik altijd geïnteresseerd ben geweest in computerspellen, en ik heb hier altijd een passie voor gehad, en dat is dus de reden waarom ik ben begonnen met informatica-engineering, enz. Eigenlijk wil ik niet alles vertellen over mijn leven, het zou nog  al saai zijn voor deze podcast. Maar wat er gebeurde is dat ik me tijdens mijn thesis begon te verdiepen in computer vision en dan vooral in dingen die echte en virtuele objecten vermengen.

Nu weet ik dat de term augmented reality is, maar in het geval van gewoon computer visuele algoritmen om de handen te volgen. Dus dit soort rare dingen over beeldanalyse. Ik raakte zeker geïnteresseerd in het tonen van gemengde realiteiten, en dus wat er gebeurde in 2014 is dat er een oude klasgenoot van mij was die een nieuwe onderneming wilde beginnen, een startup over nieuwe technologie, en hij zei dat hij wist dat ik geïntrigeerd was door mixed reality.

Dus hij zei, waarom doe je niet mee? Doe je met me mee? We zouden iets kunnen doen met de Google Glass die geweldig is; je product komt nu uit, de YouTube-video was geweldig. Ik was erg enthousiast geworden door dit, en ik accepteerde hun voorstel met draagbare brillen voor veel geld. We hebben het geprobeerd. Laten we eerlijk zijn, het was verschrikkelijk. De belofte zou fantastisch zijn; de eerste iteratie van Google Glass was veel minder dan wat was beloofd; dat was het grote probleem.

Dus het was een enorme mislukking, we gaven veel geld uit voor een nutteloos product, het was in principe een prima product om foto’s mee te maken, maar behoorlijk duur als fotocamera. Dus het was $1500 plus verzending vanuit de Verenigde Staten, dus je kunt je voorstellen dat het een puinhoop was. Dus terwijl we zwaar teleurgesteld waren was er een andere man genaamd Gianni Rosa Gallina, hij zei ja, maar ik heb ook een ander apparaat dat ik onlangs heb gekocht, het heet Oculus Rift DK2. Ik zei, ik heb eigenlijk geen idee wat het is, en hij zei; oké, morgen neem ik het mee naar het kantoor.

Dus de dag erna, liet hij me deze zwarte doos op mijn gezicht zetten. Ik kon mezelf zien in een Toscaanse gangpad, het was trouwens de Toscaanse demo voor de Oculus Rift voor het geval dat mensen nieuwsgierig ernaar zijn en ik was erg verbaasd geraakt. Ik had zoiets van, wow ik ben op een andere plek. Ondanks dat er super grote pixels, er waren geen controllers, geen avatars, niets, dus voor de normen van vandaag,  was het een erg matige ervaring.

Maar voor die tijd, voor mij, was het als magie. Ik ben in het kantoor, maar ik zie mezelf op een andere plaats. Dus ik zei, wow ik wil dit doen in mijn leven; het is zo verbazingwekkend; het was gewoon liefde op het eerste gezicht met virtual reality wat er eigenlijk gebeurde. Ik ben hier nog steeds na meer dan zeven jaar op die dag, ik probeer een carrière na te streven, ik hoop dat ik mijn best doe.

Mark C. [00:04:01]

Dus die tijd is voorbij gegaan, en zoals ik in de intro al zei, er zijn eigenlijk een heleboel dingen waar je nog steeds mee bezig bent, zoals ik al zei. Je bent een VR/AR ontwikkelaar, ondernemer, consultant, en blogger. Waar deel je je tijd in, en waar ben je op dit moment druk mee bezig?

Antony V. [00:04:14]

Nou, dat is een goede vraag. Als ik namelijk te veel dingen probeer te doen, ben ik eigenlijk altijd bezig. Dat is een van de nadelen van mijn leven, is dat ik weinig vrije tijd heb. Ik zou moeten werken aan een betere balans tussen werk en privé. Gelukkig heb ik een aantal vrienden die buiten onze gemeenschap staan, dus zij herinneren me aan de echte wereld, los van de virtuele wereld. Het is dus belangrijk om altijd wat tijd voor mezelf uit te trekken, of om bij mijn familie of mijn vrienden te blijven, ook al is het van korte duur, in ieder geval iets, want dat is belangrijk.

En dan, voor de rest, is het echt veel uren werken en proberen om de hoogtepunten van de ene baan te mengen met de dieptepunten van de andere. Dus als je consultant bent, ben je misschien één week van de maand super druk met de consultancy job, en dan gebeurt er vier weken lang niets in de drie weken, niets, in plaats van niets te doen.

Misschien werk ik aan mijn eigen producten; ik maak een super lang blog artikel etc. Dan komt er weer een klus binnen, dus ik probeer de verschillende ups en downs te mixen met de verschillende klussen. Tot nu toe werkt het, maar het is niet altijd makkelijk. Als je twee apps tegelijk hebt, is dat op dit moment het ergste probleem van mijn leven.

Mark C. [00:05:35]

En je bent net klaar met apps, New Technology Walkers? Oké, vertel me daar eens wat over, want daar heb je een van de spellen en applicaties gelanceerd waar ik je veel over zie praten, HitMotion Reloaded. Kun je me daar wat over vertellen?

Mark C. [00:05:46]

Ja Massimiliano Ariani en ik hebben in 2017 een agency opgericht genaamd New Technology Walkers met het idee om anderen te helpen bij het ontwikkelen van hun applicaties, het was in principe een consultancybureau, en dat is wat we doen. Ik bedoel, iemand vraagt ons om een training ervaring, entertainment ervaring, enz. te ontwikkelen.

We gebruiken unity en ontwikkelen het van het begin tot het einde. Dus dat is ons werk. En mijn hoofdtaak als een ontwikkelaar, tech leider, of hoe je het ook wilt noemen, is het leveren van ervaringen aan anderen. En dan, besloten we ook om iets van onszelf te doen, want hoewel het zo geweldig is om applicaties voor anderen te doen,  je wilt iets doen dat je echt leuk vindt, waar je echt van geniet, waar je je echt energie van krijg. Dus hebben we dit spel genaamd HitMotion Reloaded, dat een heel lang verhaal heeft.

In principe is het een fitness spel en een boksspel. Ons motto is om mensen fit te laten blijven terwijl ze plezier hebben. Het idee is dat je doelen om je heen hebt; je moet ze heel snel raken. Het is een super intense training; na één minuut ben je al aan het zweten omdat het super intens is. Dus zonder dat je het merkt, ben je aan het fitnessen en heb je tegelijkertijd plezier.

Dus het spel is nu beschikbaar op app lab; als iemand het wil downloaden, het heet HitMotion Reloaded; het is ook op HTC Vive Focus 3. Om even een tipje van de sluier op te lichten: het begon in 2016 als een game met Kinect en een VR-headset full-body game. Vervolgens werd het in 2019 een mixed reality-game voor de Vive Focus Plus die in China werd gelanceerd; samen met HTC China stond ik op een podium in Shenzhen. Ik voelde me vereerd om ons spel aan te kondigen, want het is heel onwerkelijk voor een klein Italiaans team om het aan te kondigen in Shenzhen in China. Daarna hebben we het dit jaar naar Quest gestuurd, want nu is de markt helemaal Quest, en we zoeken steun om een demo versie uit te brengen, die vrij goed gaat. Afgezien van het volledige spel dat we willen uitbrengen op ons platform.

Mark C. [00:07:50]

Zijn jullie daar dan nog mee bezig?

Antony V. [00:07:52]

Ja, ik bedoel nu, we zijn meer in de fase van het zoeken naar een uitgever voor mobile, etc. Dus sinds enkele weken zijn we een beetje minder bezig met de website, maar nog steeds een beetje. Omdat we willen begrijpen hoeveel steun we kunnen krijgen, zodat ik begrijp wat het verhaal kan zijn voor de toekomst van het spel.

Dus we hebben een heleboel ideeën, veel game modes, en het web in ons hoofd. Ik wil zien hoe we dat echt kunnen doen, want als je een indie-team bent, weet ik dat je alleen zichtbaarheid in tijdschriften krijgt door elke dag miljoenen aan financiering te krijgen. Maar de realiteit van het team is dat je altijd met een beperkt budget zit, en dus moet je heel voorzichtig zijn. Dus we zullen proberen om wat steun te zoeken. Het is niet makkelijk, dat moet ik zeggen, maar we zullen ons best doen. Dus we willen er hoe dan ook aan blijven werken. Dus we hopen een volledige versie te hebben; laten we eens kijken wat het verhaallijn zal zijn, de functies, enz.

Mark C. [00:08:45]

Ik heb de laatste maanden gezien dat je meer betrokken bent bij virtuele concerten. Kunt u mij vertellen hoe u daar in terecht bent gekomen?

Antony V. [00:08:52]

Nou, dat was interessant. Omdat het eind 2019 was, en we waren nog steeds, denk ik in de periode dat we net de versie voor de Vive Focus Plus van HitMotion hebben gelanceerd, of min of meer de periode september 2019, iets in die aard. En een van de WeChat-groepen waar ik in zit, en ik heb WeChat gewoon omdat ik een relatie heb met mensen in China omdat niemand in Europa eigenlijk WeChat heeft.

In een van deze groepen; was er een kerel die een andere website had over VR control, waar hij wat nieuws deelde over VR. Hij was op zoek naar een ontwikkelaar om te experimenteren met VR evenementen of zoiets, omdat hij deze grote passie heeft voor kunst en cultuur en voor VR. Dus hij wilde gewoon een ontwikkelaar inhuren. En hij zette dit op zijn website, en deelde het met de groep. Dus ik las dit en zei, oké, ik ben niet geïnteresseerd om voor hem te werken want ik heb mijn eigen bedrijf. Maar toen zei ik, laten we hem uitnodigen, en zeggen hey, ben je beschikbaar om een samenwerking aan te gaan? Hij zei ja, waarom niet? Maar ik heb slechts een kleine hoeveelheid aan geld, ik zei, oké, ik wil niet rijk worden door dit te doen, laten we gewoon beginnen met samen te werken. En we begonnen met realism experimentation, zoals laten we uitzoeken wat de beste zoektocht is van het luchtruim, enz. 

Dus ik begon te graven in verschillende sociale omgevingen, en ik koos de VR chat omdat ik denk dat het de beste was op dat moment om een evenement van deze soort te creëren, een aantal artistieke. Toen zijn we in feite met een aantal artiesten die ik kende in contact gekomen, vrij goed van een studio die dicht bij Tian Turing ligt. Maar het verhaal, in het begin, is vrij saai. Het is als jongens experimenteren, dan Louis Cathuto contact op neemt met veel mensen, maar iedereen wist niet van de gebeurtenissen af, misschien een aantal scholen zijn geïnteresseerd, maar ik weet het niet, en toen kwam de pandemie.

Alle mensen die ik kende werden nu echt wanhopig op zoek naar dat evenement, omdat ik mijn fysieke evenement niet meer kan organiseren. Dus rond april, zou ik zeggen, begonnen we echt veel aanvragen te krijgen voor de elementen, en zo gingen we van 0 naar 100 in principe in een paar weken, en we moesten veel evenementen doen, sommige gingen echt goed, sommige gingen een beetje slecht, maar het beste was dat we het goed deden en we werden beter met de tijd. Het is interessant omdat, om een lang verhaal kort te maken, in meer dan drie jaar, was ik erg blij dat we voor de pandemie waren begonnen.

Dus toen de jongens vlak ervoor meededen, en ja, we hebben ongelooflijke dingen gemaakt door samen te werken met het Venice festival, met Southwest in de Verenigde Staten, het is super beroemd, in Europa een beetje minder. We werken met Jean-Michel, die wordt beschouwd als een van de legendes van de elektronische muziek, we hebben net een concert met hem gedaan, nu is dit niet eens een concert.

We deden een concert voor de oudejaarsavond van 2021, en dat had veel views, 75 miljoen over de hele wereld, gezien alle media TV, YouTube, VR, etc. En nu deden we iets dat een voorproefje is van een ervaring die meer on ervaren is. Je bent als in een stad, er zijn deze nummers of jams en elk nummer is gekoppeld aan de omgeving van de stad, dus je beweegt allemaal rond omgevingen terwijl je luistert naar de muziek, je kunt interactie met hen hebben, je kunt met andere mensen praten.

Dus het gaat allemaal om het zoeken naar wanneer je weet hoe je de kunst in je kanaal kan uitdrukken, het is een zeer interessant onderwerp. Ik ben een ontwikkelaar, dus voor mij is het een beetje ingewikkeld om erover na te denken, maar gelukkig zijn er kunstenaars die met ons werken. Ik denk dat het een zeer interessante sector is.

Ik bedoel, het groeit, en het heeft ook veel potentie als de pandemie voorbij zal zijn, omdat je dingen kunt doen die in het echte leven onmogelijk zijn. Dus om al dit gepraat af te ronden is dat toen we het concert deden in 2021, was er een concert in de Notre Dame kathedraal. En Notre Dame, ten eerste, het is een kerk, en je zult nooit een concert hebben in een kerk.

Het tweede ding is dat het is afgebrand, dus het is onmogelijk om er nu binnen te gaan. Maar in VR waren we daar, in de kerk, en genoten we van het concert en van de vele 3D-animaties die overal om ons heen verschenen, iets wat in het echte leven onmogelijk is, alleen mogelijk dankzij de magie van deze vorm van kunst. Dus dat is waarom ik verbaasd ben over deze sector.

Mark C. [00:13:37.16]

Dus het is heel verbazingwekkend hoe het zo snel is opgepakt. En over hoe de industrieën het oppakken op bepaalde gebieden in de magie van VR, u heeft onlangs uw jaarlijkse artikel over uw voorspellingen voor virtuele en augmented reality in 2022 aangekondigd. Hoe is het tot nu toe ontvangen?

Antony V. [00:13:55.18]

Nou, ik zou zeggen dat iedereen altijd geïnteresseerd is in het lezen van de voorspellingen van anderen, zelfs als sommige van hen nooit waar blijken te zijn. Maar ik denk dat het interessanter is om te begrijpen wat er soms te zien en in de gaten kan zijn. Dus de voorspellingen zijn soms juist, soms niet. Maar je leest in ieder geval door voorspellingen van de anderen of door ze zelf te geven.

Het gaat erom te begrijpen wat de dingen kunnen zijn die dit jaar kunnen veranderen. Ik denk dat dit jaar een van de tijden kan zijn, bijvoorbeeld, dat ik zie dat het verschil tussen VR en AR steeds vager worden als een scheiding tussen technologie. Dus ik was er niet zeker van, de app-voorspellingen en VR-voorspellingen. Dan herinner ik me dat, vooral door de mobiele laag, er nog steeds een aantal dingen zijn die totaal verschillend zijn tussen VR en AR.

Maar bijvoorbeeld, een van de grootste tijden voor VR en dit jaar, en ik ben niet de enige, het ding is dat alle VR-headsets worden gepasseerd, de meeste waarschijnlijk, als ze worden vrijgegeven dit jaar, zal kleur RGB plus twee AR zijn. En dit betekent dat wanneer u AR-headset of VR-headset definiëren, waarschijnlijk wanneer ook VR-experts, we moeten bieden aan mensen de links en op. In welke categorie gaan we het plaatsen? Het is perfect jouw headset, het is een perfecte VR headset.

Het is dus een soort hybride. Alle technologieën gaan elkaar besmetten, VR en AR gaan op elkaar lijken, 5G wordt soms geïntegreerd in headsets, soms niet, meestal niet op dit moment. AI wordt overal in de headset gebruikt. Dus ik zie dat er veel convergentie begint te gebeuren, dit is helemaal geweldig omdat het ons laat zien dat de toekomst echt elke dag voor onze ogen aan het bouwen is, en dat is waarom het zo opwindend is om in deze jaren in dit veld te zijn.

Mark C. [00:15:58.21]

Zoals je net zei, het is erg spannend. In het artikel zei u dat virtual reality op dit moment op een gezonde manier aan het groeien is. Wat is daar de reden voor? Waarom denkt u dat het op een gezonde manier gaat? Omdat je ook zei dat Meta echt domineert, en dat is zonder een concurrent. Waarom denkt u dat het op een gezonde manier groeit op dit moment?

Antony V. [00:16:18.26]

Nou, laten we het zo zeggen, ik was er sinds 2014, en tot 2016 was er een heleboel hype. Iedereen had het over VR; iedereen zei, oh, je had het net over VRT-investeerders, en ze geven je geld; dat is mij nooit overkomen. Trouwens, ik had het over VR in de Verenigde Staten. En dit was niet echt een gezond ecosysteem.

Nou, te veel verwachtingen, niemand maakte de echte veronderstelling; iemand was gewoon aan het streamen. Het is net als wat er nu gebeurt met de Metaverse. Dus dromen, praten over de toekomst zal dit zijn, de toekomst zal dat zijn, en wat is er nu gebeurd? Kijk, we hadden de eerste consumenten headset, ze waren oké, maar ze waren duur, enzovoort. Mensen realiseerden zich dat VR niet onmiddellijk zou gebeuren, dus begonnen mensen te panikeren dat VR dood was, enzovoort. Het was een kwelling.

Dus de aanvankelijke groei van VR was allemaal nep; het was allemaal gemaakt door hype. Sinds 2019, vooral dankzij de Quest, maar niet alleen dankzij de Quest, begonnen we een echt doel voor VR te hebben. Dus mensen die echt de waarde voor VR in enterprise vonden, bijvoorbeeld, de zoektocht naar de waarde van VR in consumenten, voor gaming bijvoorbeeld, omdat het goedkoper is en het geweldige content heeft, en het ecosysteem begon te groeien met echte cijfers, niet opgeblazen door hype, maar omdat er een hardware was die werkte omdat er content was die miljoenen en dollars aan inkomsten maakte, zijn er nu studio’s die leven van hun content. Dat was vijf jaar geleden niet mogelijk, om maar een voorbeeld te geven.

Dus daarom zeg ik dat dit een gezonde manier is, omdat er nu een ecosysteem is dat werkt, ze groeien echt elke maand, elk jaar met echte cijfers en mensen die leven van de technologie. Ik wil even ingaan op wat je zei, ik zeg niet dat dit ecosysteem zonder problemen is; het feit dat Meta bijna alle marktaandelen heeft is een groot probleem voor ons allemaal, denk ik. En ik hoop echt dat dit zal veranderen; ik denk niet dat het dit jaar zal veranderen, eerlijk gezegd. Ik denk dat we een serieuze concurrent nodig hebben om geld te investeren, om tijd te investeren, veel te investeren in technologie en inhoud, serieus te zijn tegen Meta. Maar we hebben het serieus nodig, omdat we anders in een monopolie terechtkomen en dat is niet zo gezond.

Mark C. [00:18:52.14]

Helemaal mee eens, en er moet een hoop gebeuren; zoals je al zei in het artikel dat iedereen zou moeten lezen, zullen ze de komende jaren waarschijnlijk tienduizenden van de beste ontwikkelaars en ingenieurs  in Europa inhuren voor dat gebied. Dan is de kans dat er echt iemand komt verloren. Als er al iemand komt, dan is die kans natuurlijk nihil, daar ben ik het over 2022 helemaal mee eens. Wie denk je dat in de komende vijf-zes jaar de grootste strijd zal leveren of wil leveren?

Antony V. [00:19:16.28]

Nou, het is interessant om te begrijpen of het een VR-gevecht of een AR-gevecht zal zijn, maar neem gewoon het VR-gevecht dat het dichtst in de buurt komt. Dus ik denk dat onder de merken die we nu hebben, waarschijnlijk degene die ik zie het kan een outsider zijn en die een kans maken Pico kan zijn, omdat nu het veel geld heeft en de steun van de Chinese regering heeft, het is een hoop geld. Ik weet het ook niet; ik vraag me af of Samsung vroeger of later een stap zal zetten.

Want ik herinner me dat er een aantal jaren een hybride was, de YamaBia headsets, en de Samsung, en nu brengt iedereen hybride AR en VR headsets uit, dus wie weet. In plaats daarvan is de naam waar iedereen op wacht natuurlijk Apple, omdat iedereen zich afvraagt of er dit jaar op zijn minst de aankondiging van de Apple AR/VR hybride headset zal zijn. Ik denk niet dat zelfs Apple’s apparaat meer kan verkopen dan de Oculus Quest, in ieder geval voor dit jaar, zelfs als het dit jaar zou worden uitgebracht. Ik denk dat het een enorme belangstelling kan hebben. Als het de functies heeft die het heeft die zijn beloofd, zou het meer van de high-end markt van VR kunnen verstoren.

Omdat het 8k zou kunnen zijn voor een M1 processor, dus het zou echt een sector van VR kunnen verstoren. En de Quest zal in een moeilijkere positie komen door de binding, omdat niemand van Meta houdt. En dat is een enorm probleem, maar ik denk niet dat dit dit jaar nog zal gebeuren. Dus ik denk dat de VR of VR hybride AR-headset groot zal zijn in de industrie en de echte strijd zal tussen Microsoft, Google, Snapchat en Niantic gaan, het zal een nieuw far west zijn, omdat Meta, Apple en Samsung; iedereen zal er zijn om hun bril te veroveren, en het gaat een zeer interessante tech-oorlog worden, want dat zal waarschijnlijk het volgende technologische platform definiëren.

Mark C. [00:21:32.29]

Daarop voortbordurend, alle bedrijven die u zojuist noemde in de AR/VR of mixed reality of extended reality, welk woord we er ook aan geven. Is er een Europese fabrikant of producent die volgens ons een impact zou kunnen hebben? Op dit moment loopt Europa helaas ver achter of heeft het geen echte concurrent. Ziet u een Europese concurrent die zou kunnen opduiken?

Antony V. [00:21:53.03]

Ik zal zeggen dat ik het echt hoop, maar in ieder geval voor de korte termijn denk ik het niet. Ik denk dat we niet het juiste ecosysteem hebben. Het is iets waarover ik sprak in een panel, en we zeiden allemaal dat iemand actie moet ondernemen, de Europese Unie moet als eerst actie ondernemen, omdat we echt een ecosysteem moeten creëren om dit te laten gebeuren.

Er zijn enkele uitstekende bedrijven, ik zou bijvoorbeeld zeggen Lynx is een starter met 15 mensen, 15 die in principe proberen te concurreren met 10.000 mensen bij Meta. Hoe denken we dat ze kunnen concurreren? Ik denk dat het een wonder is dat ze met 15 mensen een headset hebben gebouwd, ja. En hoewel het een coole headset is, is er geen kans tegen 10.000 mensen. En er zijn andere coole fabrikanten, zoals Mario. Het is een bedrijf dat het erg goed doet aan de marketing kant; aan de portal kant, hebben ze een van de beste XR headsets op de markt of de high-end headsets. Maar nogmaals, het is een niche-product; ik zie het niet mainstream worden.

Ze zeggen dat oké, we hebben een headset uitgebracht voor iedereen, en het was tweeduizend dollar alleen voor de headset. Ik denk dat ze weten dat ik veel geld heb, want ik denk dat niemand van mijn vrienden het gaan kopen voor 2000. En een andere die ik zou willen noemen is VR juniors die in Praag zitten, en ook met een nieuwe partnerschap met Somnium space, denk ik dat ze een interessant partnerschap creëren aan de software-hardware kant.

Nu wilt Somnium een standalone headset uitbrengen, waarschijnlijk gemaakt met de ingenieurs; de ingenieur zegt dat de XR3 tienduizend dollar zal kosten. Maar er is een andere VR-headset die waarschijnlijk de beste VR-headset is die ze tot nu toe hebben geprobeerd. Dus ik denk dat we enige uitmuntendheid hebben, het hele kleine bedrijf probeert echt zijn best te doen, en als je echt wilt slagen in Europa, hebben we nog een Europees bedrijf nodig met ten minste duizend mensen die werken in AR/VR. Maar we hebben, denk ik, echt een gezamenlijke inspanning nodig tussen, we hebben een of ander overzicht van de Europese Unie of iemand nodig, want anders is het gewoon volkomen zinloos.

Mark C. [00:24:06.05]

Ja, we hebben iedereen nodig die samenkomt om iets te creëren. Ik bedoel, terug naar gewoon in het algemeen, ik denk dat toen we laatst belden, we het hadden over Sony, zullen ze iets aankondigen?, en dat deden ze uiteindelijk door de Sony PS vr2 aan te kondigen. En wat ik erg interessant vond aan de artikelen; was het een beetje te laat? Dat ze twee jaar geleden hun kans hebben gehad was denk ik een van de meest interessante momenten. Zijn zij veels te laat?

Antony V. [00:24:31.25]

Ik denk dat voor een deel wel, ja. In de zin dat ik er zeker van ben dat de PSvr enkele miljoenen stuks zal verkopen omdat het een geweldige headset zal zijn vanwege de PlayStation bij de hand. Dus het zal komen met veel inhoud. Ik weet zeker dat Sony zal werken aan een aantal exclusieve titels, enz. Dus ik weet zeker dat het een goed product zal zijn met een goed succes, maar ik denk dat ze de nieuwe standaard van VR hadden kunnen zijn, in plaats van alleen maar goed te zijn in het volgen van de Quest.

Want in 2019 was de Quest waarschijnlijk nog steeds te verslaan, dus PSvr met de functies dat het toestel aanbood, kon waarschijnlijk de markt niet verplaatsen omdat mensen zeggen hey, dit is een hoge grafische ervaring met al deze exclusieve titels met de Playstation die ze al hebben, enz. Nu, het is oke, maar er is een Oculus Quest die waarschijnlijk minder kost, geweldige titels heeft; Ik heb geen console nodig. Het komt te laat, en dan zijn er nog kabels, persoonlijk ben ik niet de hater van kabels.

Ik denk dat de games goed zijn, de headset comfortabel is, en de kabels geen groot probleem zijn. Maar het laat je zien dat de headset nog steeds een beetje achterloopt is, want dit leek echt iets dat eerder uitgebracht had moeten worden, om echt te kunnen concurreren met de Oculus Quest. Nu, de weg die de Quest inslaat is erg gunstig voor hun dus het is nu te moeilijk voor de PSvr om de Quest in te halen. 

Mark C. [00:26:12.00]

Dat begrijp ik. Gaan we verder in het artikel, jullie besproken de nieuwe vorm factor, de pancake lenses, of alle nieuwere Goggle headsets. Heeft u, naast het feit dat de technologie echt indrukwekkend is ook een gevoel dat er een doorbraak is daar.

Denk je niet dat het gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van VR-toepassingen en AR-toepassingen, omdat al deze headsets, natuurlijk minder krachtig zijn in sommige opzichten? Dus de zeer nuttige toepassingen? Dus bijvoorbeeld een zeer geavanceerde vluchtsimulator, die dingen zullen steeds minder worden omdat het geld meer zit in deze toepassingen met lagere capaciteiten.

Antony V. [00:26:47.15]

Ja, maar ik denk niet dat het een probleem is dat niks met de pancake headset; dit is weer de Quest, het probleem. Ik bedoel, het is niet het probleem. Maar voor dit team, in het bijzonder, is het een probleem. En de reden is heel simpel, is dat als ik zelf ontwikkelaar ben van een spel, als ik moet kiezen om een spel uit te brengen voor 1 of 2 miljoen mensen op steam of 7-10 miljoen mensen op Quest, dan zal het logisch zijn om het op Quest uit te brengen. Als vier ontwikkelaars zich focussen op de Quest, zal de Quest het platform zijn met de meeste content, en dan zullen mensen zeggen ja, je kan je spel ook op Steam uitbrengen.

En hier zijn er twee scenario’s; het eerste is dat een indie team, een klein, medium team.  Ze hebben niet de middelen om een nieuwe versie te maken voor Steamvr. Dus de opties zijn of ze brengen dit niet meer uit op Steam, en ze zich richten op het optimaliseren van alles van Quest, of ze nemen gewoon de ervaring van Quest en publiceren het op Steam.

Het resultaat is dat het niet op Steam zit, of de inhoud is zo visueel laag van kwaliteit dat het geen zin heeft om duizend dollar uit te geven om over de index te kopen, en dan een inhoud te zien die gemaakt is voor mobiel, want je exporteert je headset niet op dit punt, je koopt een andere Quest, en je gebruikt het gewoon met je PC.

Dus het PC ecosysteem gaat steeds achteruit, en dit is een groot probleem waar mensen over klagen. Dus dit is een trend die we gaan volgen hoe het gaat, want de PSvr kan de rollen weer omdraaien, want als dit goed verkoopt, zullen mensen meer geïnteresseerd zijn in zoals hoge kwaliteit grafische inhoud, en dus zullen ze uitbrengen op PSvr2 en PCvr, en pcvr kan weer beginnen. Anders, zal PCvr altijd minder inhoud hebben, en dus voor de algemene consument, zal het niet meer interessant zijn als een VR ecosysteem.

Voor zowel professionals en klanten is de grafische kracht altijd van belang. Dus ik denk dat die markt altijd vrij sterk zal blijven. Ik heb me verdiept in de pancake lenses; ik denk dat ze waarschijnlijk meer, laten we zeggen verwarring gaan toevoegen in het ecosysteem, omdat ze een andere factor hebben, een ander gezichtsveld, een ander controleschema. En voor ontwikkelaars weer, nu jullie allemaal reikten naar een quasi-standaard van controllers die er altijd uitzien als die van de Quest, de fun factor helemaal senior, enz.

Betekent een nieuwe fun factor om rekening mee te houden terwijl je iets ontwikkelt, dus het kan je in de war brengen. Maar het is ook zo dat ik deze nieuwe vormfactor erg leuk vind, omdat het iets is dat je ook buiten zou kunnen dragen zoals in een vliegtuig of in een bus, je ziet er dan niet uit als een totale idioot. Je draagt zo’n grote zonnebril terwijl je met de Quest, echt raar uit gaat zien laten we eerlijk zijn.

Mark C. [00:29:43.18]

Ja. Ik denk dat het heel goed zal zijn, maar persoonlijk zie ik het nog niet voor de ondernemingsmarkt. Over de zakelijke markt gesproken, wat ziet u zich daar dit jaar ontwikkelen? U zei heel goed dat er veel mensen zijn die heel goede dingen doen op specifieke gebieden, maar er is nog geen echte dominante kracht in de ondernemingsmarkt?

Antony V. [00:30:04.14]

Het goede is dat sinds de consumentenmarkt gewonnen is door Meta, iedereen naar enterprise gaat. Varjo ingenieurs, HP, Microsoft, Pico, HTC, iedereen gaat naar de enterprise. Niemand heeft echt dominante producten zoveel beter dan de anderen; iedereen heeft zijn voor en nadelen.

U wilt super hoge resolutie voor uw VR, HTC Vive Pro 2 is de beste. Wil je mixed reality, Varjo XR3, wil je een standalone met geweldige functies, koop Focus 3. Een standalone, dat duur is Pico Neo 3, dus het hangt ervan af. En dus is er veel verwarring, veel concurrentie ook om zich te onderscheiden of te gaan zitten van deze markt. En het is interessant dat de markt ook Meta heeft, maar het is alsof ja, ze zijn er, ze nemen wat goed werk, wat goede klanten, maar ze focussen zich niet op de zakelijke kant.

Ze investeren niet zo veel. Dus er is veel concurrentie. Maar het goede is dat de markt groter wordt, omdat alle bedrijven aan AR of VR doen omdat iedereen het potentieel van deze technologie heeft begrepen. Jij weet dit beter dan ik, Mark, en iedereen wil een of andere vorm van training, marketing of hulp op afstand doen.

Er zijn veel dingen die kunnen worden gedaan met een MBR die een bedrijf kan helpen hebben, geld uitgeven, geld besparen op het product voor een veiliger omgeving voor de werknemers of het kan soms gebruikt worden om hun te helpen bij hun vrije tijd, dus een beetje te veel toepassingen die altijd een markt laat groeien, dit gebeurt zowel hier in het westen en ook in China onze leverancier die we al kennen.

Mark C. [00:31:55.05]

En als ontwikkelaar, wat denk je dat het belangrijkste gaat zijn dat dit jaar gaat gebeuren in onze industrie?

Antony V. [00:32:02.03]

Als ontwikkelaar zou ik zeggen dat één ding dat me intrigeert en dat gaat gebeuren is de hybridisatie van technologie zoals ik eerder zei. Maar zelfs meer specifieker, sommige technologieën zullen worden vrijgegeven.

Dus nu bijvoorbeeld brengt Meta voor de Quest speciale uitkomsten uit, in principe zoals het plaatsen van een element in VR of AR in je ruimte, en dan zelfs als je je headset afzet, en je je thuisomgeving verandert enzovoort, blijven ze daar in een fysieke ruimte. Dit opent een heleboel nieuwe toepassingen, vooral omdat ik er vrij zeker van ben dat we dit jaar zullen zien dat deze ankers deelbaar worden met andere mensen.

Dus u en ik kunnen in dezelfde ruimte gaan, en ik zal, ik weet het niet, laten we zeggen iets over training, ik leg wat notities in industriële magazijnen op een bepaalde plaats, en u kunt komen en precies zien waar ik ze heb gelegd, en we kunnen ze samen bespreken in de fysieke ruimte, maar met onze elementen. Samen, deze in AR, misschien met de nieuwe pastelkleur, RGB dat gaat komen met project Cambria is geweldig omdat het AR zal hebben met de gedeelde elementen tussen mensen in dezelfde kamer. En dit kan geweldig zijn voor industrieel gebruik; ook voor entertainment, er gebeurt van alles.

Ook zijn er enkele accessoires die eraan komen; ik weet nu dat de Vive 3.0 nu een tracker heeft. Dus voor de eerste keer hebben we een tracker voor standalone headsets, zodat je rekwisieten kunt volgen met de standalone headset. Je hebt de lighthouse box in je huis niet echt meer nodig. Ik heb het nog niet geprobeerd. Ik heb niet eens een verval. Ik hoop er een te krijgen.

Ik wil het echt testen, en ik denk omdat dit heel interessant kan zijn voor lbbr, bijvoorbeeld, location-based VR, en training in andere sectoren, omdat je geen station nodig hebt, je hebt geen PC nodig. Je hebt een focus drie, je hebt een tracker, en misschien kun je een coole trainingservaring doen.

Dus er zijn dit soort dingen die me opwinden voor dit komende jaar voor VR, zoals nieuwe accessoires, nieuwe technologieën ingebed in VR, de mix van AR en VR in hetzelfde apparaat, dus het gaat behoorlijk spannend worden.

Mark C. [00:34:34.26]

Om up to date te blijven met jou en al deze informatie te volgen, op welke platforms kunnen onze luisteraars je vinden?

Antony V. [00:34:44.15]

Ik probeer meestal overal aanwezig te zijn. Om de grootste zichtbaarheid te krijgen die ik kan. Dus je kan mijn naam Antony Vitillo opzoeken op LinkedIn, bijvoorbeeld, of je kan zoeken naar SkarredGhost, en je kan me zoeken op Google; ik heb een website waar je mijn artikelen kan vinden, mijn lange muren van tekst. Dan heb ik ook nog Twitter en YouTube, dus ik probeer echt om verbonden te zijn met de community, want het bestaat echt uit geweldige mensen. Dus het is geweldig om met iedereen in contact te komen.

Mark C. [00:35:30.09]

En om af te sluiten, zoals je in je artikel al veel zei,  vijf tot tien jaar, waar kunnen we Antony de komende vijf tot tien jaar verwachten?

Antony V. [00:35:39.16]

Ja, het is een veelgemaakte grap dat sinds iedereen begon te zeggen, altijd vijf tot tien jaar of wat dan ook moet gebeuren, nu zeg ik dat dit, het is een zonde van hen allemaal. Ik heb geen idee wanneer het gaat gebeuren. Dus over vijf tot tien jaar, het is moeilijk, want ik probeer echt te veel dingen te doen. Ik hoop er nog steeds te zijn in wat de Metaverse zal zijn, deze magische wereld die iedereen gebruikt.

Ik hoop dat ik er nog steeds zal zijn, en nog steeds op het terrein werk, altijd probeer te innoveren, misschien met mijn eigen bedrijf of met een relevante rol en andere bedrijven. Dus ik probeer de technologie te pushen, en ik hoop dat wanneer we elkaar over vijf tot tien jaar weer zien, waarschijnlijk iets dat in de RNB is geëvolueerd ook aan mij te danken is, dit is iets waar ik een beetje blij van word. En dat is de magie van het werken in een opkomend veld, waar iedereen echt dingen kan maken om misschien groot te worden.

Dus je creëert een nieuw idee dat iemand evolueert en dat het dan standaard wordt; dat is iets wat helemaal opwindend is. Dus ik hoop echt dat ik over tien jaar een hele evenementenplek in deze industrie heb. Ik probeer nog steeds de grenzen verder te verleggen; laten we eens kijken. Ik bedoel, ik hoop het, anders ga ik friet bakken bij McDonald’s.

Mark C. [00:37:02.04]

Nou, heel erg bedankt voor je tijd, Antony, en ik waardeer het echt. Ik denk dat onze luisteraars er echt van genoten hebben. In de beschrijving en waar we het ook posten, zullen we links naar u plaatsen, zodat iedereen uw geweldig werk kan vinden, en met u in contact kan blijven. Voor mij vandaag,  is het het einde van de aflevering. Hartelijk dank voor het luisteren, en we zien u de volgende keer.

Antony V. [00:37:25.14]

Dank u. Bye-bye

Discussion

Geef een antwoord

Sie befinden sich jetzt auf der VR Expert Business Seite in der Region Netherlands
×
×

Winkelwagen

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.