ClickCease

05 – ArborXR’s Co-founders Brad Scoggin and Jordan Williams

  • mrt 03, 2022
  • 38 minuten

Wij spraken met ArborXR mede-oprichters Brad Scoggin en Jordan Williams. Tijdens het interview gingen we dieper in op de geschiedenis van het duo, vanaf hun tijd bij SpringboardVR, de overgangen en uitdagingen om tot ArborXR te komen, en de visie die ze hebben voor de toekomst, inclusief gedachten over Meta, de Metaverse en meer.

Luister direct op de volgende platformen:

Wij spraken met ArborXR mede-oprichters Brad Scoggin en Jordan Williams. Tijdens het interview gingen we dieper in op de geschiedenis van het duo, vanaf hun tijd bij SpringboardVR, de overgangen en uitdagingen om tot ArborXR te komen, en de visie die ze hebben voor de toekomst, inclusief gedachten over Meta, de Metaverse en meer.

Mark [00:00]

Welkom bij de VR Expert podcast. Ik ben uw gastheer Mark Cowles, marketing directeur bij VR Expert. In deze podcast gaan we om de tafel zitten met vernieuwers, experts en makers die de wereld van VR aan het veranderen zijn.

In de aflevering van vandaag heb ik het genoegen te worden bijgestaan door Brad Scoggin en Jordan Williams. Brad en Jordan zijn de mede-oprichters van ArborXR en fungeren als CEO en COO. De missie van Arbor is om mensen te helpen zinvoller te leven door de kracht van XR; om hen tijd te geven meer aanwezig te zijn voor zinvol werk, diepere relaties en een betere wereld.

 Allereerst, zoals wij aan alle gasten vragen, hoe bent u in virtual reality en deze industrie terechtgekomen? 

Brad [00:44]

Ik ga beginnen. Het is Brad en ik moet zeggen dat we nog een mede-oprichter hebben, en ik wil hem even noemen zodat hij zich niet buitengesloten voelt, Will Stackable. Hij is natuurlijk onze vriend, ons maatje, maar hij is ook onze creatieve leider.

Jordan [00:58]

En als hij er niet was geweest, zou het antwoord op die eerste vraag heel, heel moeilijk zijn.

Brad [01:03]

Ja, ja. Dat is een goed punt, Jordan. Van ons drieën is Will dus altijd de klusjesman geweest. Weet u, hij kreeg de eerste helm toen die 10 jaar geleden uitkwam, of wat dan ook. En ik was eigenlijk een ander bedrijf aan het opstarten en geld aan het inzamelen voor dat bedrijf. En ik was in de stad, de stad waar Will woonde. En hij zei: “Hé, je moet deze VR-headset eens komen bekijken.” En ik zei: “Oké, ik kom wel even kijken.”

En ik zette de koptelefoon op, en ik was helemaal weggeblazen door de technologie. Ik bedoel, ik ben opgegroeid met spelen, maar ik had kinderen, en ik was er een beetje van af geraakt. En ik denk dat de eerste ervaring die ik had een zombietrainingssimulator was, die, weet u, niet super high-fidelity is, maar het was gewoon zo cool. En zo begonnen mijn gedachten te razen, over alle toepassingen/Will deelde verhalen mee over de voordelen in de gezondheidszorg en het onderwijs. Dat was vijf of zes jaar geleden.

En dus was voor ons het aanvankelijke “waarom”, dat u vandaag een beetje in onze mission statement hoort,: wauw, hier is deze nieuwe technologie die een enorme invloed op de wereld gaat hebben. Wat als wij zouden kunnen helpen het ten goede te vormen? En dat is een beetje wat ons gelanceerd heeft en voor ons was het instappunt, wel, de vraag was, wat is het snelste, gemakkelijkste instappunt? En zo lanceerden wij een VR arcade, waarvan al onze vrienden en familie dachten: “Oké, dat is een beetje maf.” Maar het idee was om de ruimte te krijgen, goed werk te leveren, en hopelijk komen er dan andere dingen naar boven.

En zo kwamen wij tot het besef dat er behoefte was aan software om de amusementssector op basis van locatie te beheren, en dat is dan geëvolueerd tot wat wij vandaag doen. En op die reis laat ik Jordan aan het woord. Maar Jordan kwam al heel vroeg bij ons. Wij hadden iemand met een hoge bandbreedte nodig om werk te doen, dus Jordan kwam al heel vroeg bij ons.

Jordan [02:55]

Eerlijk gezegd heb ik er niet veel aan toe te voegen. Will is de reden dat wij allebei in de camper zijn gestapt. Vrijwel hetzelfde verhaal. Wij gingen naar zijn huis, probeerden de koptelefoon die hij had, en wij sloegen al heel snel de handen ineen om onze reis in de XR-wereld te beginnen.

Mark [03:11]

Goed, u bent dus op het punt gekomen dat u besloten hebt over de software. Vertel eens ArborXR, was dat de naam, hebt u die naam op een nacht bedacht en er toen plotseling voor gekozen?

 Brad [03:23]

Nee. Ik ga gewoon wat meer van de achtergrond delen, omdat ik denk dat het belangrijk is voor wie wij vandaag zijn, wat wij vandaag doen. Dus toen wij de speelhal lanceerden, waren wij erg enthousiast over VR. En het hele idee was: wow, dit is leuk. Het is opwindend. Het is duur. Als wij er veel van zouden bezitten, zouden de mensen er vast wel eens komen kijken.

Wat wij niet beseften was dat de apparatuur, zeker in die tijd, niet ontworpen was voor commercieel gebruik. Het was dus uit pure noodzaak, om het probleem aan te raken, om te beseffen hoe moeilijk het was om XR in een commerciële context in te zetten, dat wij de allereerste versie van Arbor bouwden, die oorspronkelijk Springboard heette. En dat was alleen maar om de pijnpunten die wij voelden op te lossen, echt om ons de overhead van een werknemer in de speelhal te besparen.

En we hebben de speelhal een paar maanden gerund, we zijn net voor Kerstmis in 2016 van start gegaan. Ik heb een leuke vakantie gehad en ik realiseerde me dat deze arcades overal opduiken en dat ze allemaal hetzelfde probleem hebben. En de reden waarom wij in VR zaten, was omdat wij een positieve impact wilden hebben. De vraag is dus hoe u de grootste impact kunt maken, wel, software heeft een veel groter bereik dan proberen uw eigen baksteen en mortel te maken.

En dus zijn we een paar maanden later overgeschakeld op software, het is dus begin 2017. En wij zeiden oké, wij gaan helemaal in op de software. En dus hebben wij de komende drie jaar, ik bedoel, gewoon software gebouwd voor VR vermaak, in een professionele omgeving, locatie-gebaseerde VR. En in die tijd werden wij een wereldleider buiten China en Japan, en wij hebben veel geleerd. Ik bedoel, het is zo’n geweldige ervaring om een echt leuk probleem in een opkomende markt op te lossen.

Maar gaandeweg was het voor ons, zoals, een leuk spel. En ik denk dat dat heel belangrijk is, want ik denk dat veel mensen voor het eerst een VR-headset op zullen zetten of op hebben gezet in een speelhal die er anders geen toegang toe zouden hebben. En ik denk graag: wow, dit is de persoon die de volgende, u weet wel, wereldveranderende technologie gaat uitvinden, door ergens in een VR speelhal een koptelefoon neer te zetten. 

Maar voor ons waren wij echt op zoek naar een meer directe en zinvolle toepassing van de technologie. En zo hebben wij op deze reis verschillende diepgaande duiken gedaan naar toepassingen in het onderwijs en de gezondheidszorg. Wij hebben veel proefprogramma’s gedaan, maar het was nooit het juiste moment. Het was alsof wij het forceerden. En een van de belangrijkste redenen was dat de technologie er niet was, er was geen goede standalone hoofdtelefoon. Er was niet veel goede inhoud.

Maar het was zo’n beetje eind 2019, wij werden gecontacteerd door een bedrijf via onze arcade website, in principe, die wat inhoud had ontwikkeld voor een olie- en gasbedrijf. Dit bedrijf had een achtergrond in veiligheidsopleidingen voor olie en gas. En zij waren van in-person training overgegaan op PC-gebaseerde training en nu gingen zij over op VR. En zij hebben de inhoud opgebouwd, zij hebben de inhoud verkocht en zij zijn klaar om in te zetten en dan realiseren zij zich oh, nee. In feite realiseren zij zich hetzelfde probleem als wij toen wij de schakelaar van onze speelhal indrukten, o nee, er is geen software om dat aan te kunnen. En zo was het als de eerste roep van het moment dat onze haren te berge rezen, toen wij ons realiseerden, oké, misschien is het tijd. Misschien wordt het tijd dat wij die verandering ook echt gaan doorvoeren.

En zo hebben wij aan het eind, in 2020, de beslissing genomen om de entertainmentdivisie te verkopen en volledig te pivotten en ons te concentreren – ik bedoel, voor ondernemers kennen wij allemaal het belang van focus. Ik ben er zeker van dat uw investeerders u elke week zeggen dat u zich moet concentreren, concentreren, concentreren, en wij hoorden hetzelfde. Maar het is moeilijk. Het is een uitdaging, en een opkomende markt met onbeperkte mogelijkheden. U wilt zich concentreren, maar u moet nog uitzoeken waar u zich in godsnaam op moet concentreren, nietwaar? En zo zijn wij verschillende jaren bezig geweest om uit te zoeken wat de focus is? Waarop ligt de nadruk?

En het voelde alsof alles duidelijk werd. Al de ervaring die wij in de loop der jaren hadden opgebouwd. Nu is er deze nieuwe marktonderneming, die veel groter is, veel grotere impactmogelijkheden biedt, veel directere en zinvollere toepassing van technologie. En dat was dus een risico. Wij zeiden, oké, laten we de amusementsdivisie verkopen en ons op de zaak concentreren. En wij besloten een maand voor de lancering van COVID te verkopen, wat gewoon – ik zeg dat altijd omdat ik het gevoel had dat het een zuivere beslissing was. Het was niet als een beslissing die door COVID werd gestuurd. Maar proberen om location-based entertainment te verkopen – wat dan ook tijdens een pandemie was – Ja, het was dus een interessant jaar. Maar wij hebben het verkocht en in 2021 zijn wij omgedoopt tot Arbor.

 En nu hebben wij dus viereneenhalf, vijf jaar ervaring genomen, wij hebben een nieuwe naam gekregen en wij zijn een nieuwe technologiestapel aan het bouwen, of wij hebben een nieuwe technologiestapel gebouwd die Android toestellen ondersteunt. En wij richten ons specifiek op de ondernemingssector. En ik zal dit zeggen, wij gebruiken de term onderneming zeer losjes. Ik bedoel, het gaat in wezen om onderwijs, gezondheidszorg, opleiding. Wij concentreren ons vandaag op alles wat geen amusement is in een commerciële omgeving en wat zelfbedruipend is.

Mark [08:15] 

Ik bedoel, dat is toch wel verbazingwekkend. Dat achtergrondverhaal kende ik eigenlijk niet. Dus, het is echt cool en de timing. U hebt dus die ommezwaai gemaakt. En zoals u net zei, u hebt een hele nieuwe technologiestapel gemaakt. Wat waren de uitdagingen bij het maken daarvan?

Brad [08:27]

Goed, ik zal iets zeggen, Jordan en dan kunt u er nog iets aan toevoegen. Ik zal zeggen dat ik denk dat wat echt cool en leuk en niet uitdagend was, was dat we, het was bijna als, en nogmaals, ik wil locatiegebonden entertainment niet bagatelliseren, want ik denk dat dat belangrijk is. Maar het was alsof wij deze generale repetitie hadden. Wij hadden zoveel tijd besteed aan het oplossen van dit probleem op schaal. En het was een moeilijke markt, want de klantenkring bestond uit mensen zoals wij, die gewoon enthousiast waren over VR. Er was helemaal geen standaardisatie in de wereld van location-based VR entertainment. Dus probeerde iedereen bedrijfsmodellen te vinden.

 En zo probeerden wij de software op tientallen bedrijven te schalen. Het was erg moeilijk, maar achteraf gezien was het een geweldige training om op een meer gestandaardiseerde markt te komen. Het was dus net alsof het team er echt opgewonden van was zich op één verticaal te kunnen concentreren, om al die ervaring, de fouten, de dingen die zij graag gedaan hadden, mee te kunnen nemen, en opnieuw te kunnen beginnen, weet u wel, opnieuw beginnen, opnieuw beginnen, en het met dat in gedachten op te bouwen. Maar ik weet niet, Jordan, of er uitdagingen zijn waar u het over zou hebben.

 Jordan [09:31]

 Dit zijn uitdagingen waar de meeste mensen die naar deze podcast luisteren zich waarschijnlijk wel bewust van zijn, en dat is alleen maar de zoektocht van Meta, Facebook. Wij moeten onze software algemeen gestandaardiseerd bouwen voor de meeste Android toestellen. Maar er zijn een aantal specifieke dingen die wij per apparaat doen, en Meta is het moeilijkst om mee om te gaan, als het gaat om het niveau van ondersteuning dat wij aan die andere soorten apparaten kunnen bieden. En wij hebben deze dingen on the fly moeten oplossen, eventueel als Meta groeit.

Maar ja, ik zou gewoon veel herhalen van wat Brad zei. Wij hebben geluk gehad in die zin dat wij die eerste drie/vier jaar hebben gebruikt en veel fouten hebben gemaakt, en veel lessen hebben geleerd die wij hebben kunnen toepassen in deze nieuwe kans, die volgens mij over het geheel genomen veel soepeler is verlopen, zowel in de manier waarop wij het technisch hebben ontwikkeld, maar ook gewoon in de manier waarop wij het team hebben geleid en ontwikkeld. En wat er ook nodig is aan die kant van de zaak.

Brad [10:35]

Ja. De reis van een startup, vijf jaar lijkt wel 20 jaar. En in de beginjaren hebben wij verschillende ontslagrondes moeten meemaken, omdat de investering wegviel, en toen COVID. En het doet iets, het maakt je volwassen op een manier die horen erover niet kan, door die pijn heen te gaan. En ik bedoel, u begrijpt als ondernemer dat uw beslissingen gevolgen hebben voor een heleboel mensen en voor de risico’s die u neemt.

Maar wanneer de zaken niet goed gaan, en u werkelijk ziet, alsof het niet meer hypothetisch is, dat de zaken, u weet wel, dat de mensen negatief getroffen kunnen worden, dan maakt dat u rijper. Het maakt u veel nuchterder, terwijl wij een soort nieuwe fase van groei ingaan.

Ik zal zeggen dat een van de andere grote voordelen van deze nieuwe cyclus ten opzichte van de eerste, Jordan sprak over de uitdagingen met Meta. Maar de andere hardwarefabrikanten zijn geweldig geweest. En gedeeltelijk door het succes, omdat de mensen wisten wie wij waren vanwege LBE, maar wij konden nauw samenwerken met HTC, en Pico, en zelfs HP en wij hadden veel meer toegang op hardwareniveau, wat wij vroeger nooit hadden gehad.

Zoals vroeger, was het altijd een soort workaround. En hopelijk, weet u, zou stoom VR iets in de hand werken. En dus buiten Meta, dat ik gewoon haat om ze Meta te noemen. Ik noem ze Facebook, maar het is een stuk gemakkelijker geweest, omdat ik het gevoel heb dat wij meer op één lijn zitten met de hardwarebedrijven in de enterprise-ruimte.

Mark [11:55]

Welnu, daarmee wil ik alleen maar vragen, aangezien u vlak voor de COVID verkocht, wat was het hoogste hoogtepunt en wat was het laagste punt dat u bereikte?

Brad [12:05]

Oké. Laat ik dus eerst super duidelijk zijn, wij hebben besloten om het verkoopproces vóór COVID te beginnen. Wij verkochten pas in het midden van de code. Het was dus zeer pijnlijk, zeer, zeer pijnlijk. Wij hadden dieptepunten, man. Zoals COVID een dieptepunt was. Wanneer uw hele bedrijf bestaat uit op locatie gebaseerde ontspanning, en het maandenlang gesloten is.

Wij bevonden ons dus in een positie waarin wij geen inkomsten hadden. Wij hadden een zeer grote zaak lopen, die eigenlijk over een paar weken openbaar gemaakt zal worden. Dat was een andere reden waarom wij naar het bedrijf keken, maar die deal is er niet gekomen. Die deal is dus niet doorgegaan. Wij hadden dus nog niets tastbaars in het bedrijf. Oké, dat is waar wij heen willen, dat is waar wij de mogelijkheid zien. Dat is waar de markt is. Maar wij hadden geen — wij hadden, op papier, geen enkele tractie.

Wij proberen location-based entertainment te verkopen dat geen inkomsten heeft, en dat was moeilijk, want het is niet eens — ik bedoel dat wij in de loop der jaren geleerd hebben om overlevers te zijn. Om terug te komen op de speelhal: speelhallen en op locatie gebaseerde amusementssoftware zijn niet echt een bedrijf waardig. Ik bedoel, daar zijn enkele uitzonderingen op geweest. Maar over het algemeen investeren de mensen omdat zij denken: “OK, wij vertrouwen u, wij denken dat u hier nog iets van kunt maken.

Maar wanneer je in een positie bent zonder echte toekomst en zonder inkomen, dan was proberen geld bijeen te krijgen om te overleven — ik bedoel, ik kijk terug en ik weet niet eens hoe we het overleefd hebben. Ik bedoel, het was wonderbaarlijk. En de deal, dus uiteindelijk hebben wij Springboard verlaten voor Vertigo Games, Koch Media.

Maar wat gebeurde er achter de schermen, dus wij begonnen dit proces met Vertigo, zoals Springplank. Wij wisten niet dat Vertigo op het punt stond te worden opgekocht door Koch Media. Dus wij hadden zoiets van, “Oké, wij verkopen Springboard tegen augustus, wij tekenen de andere contracten in juli-augustus, en alles zal klaar zijn om te gaan. En wij zaten zo’n beetje in de positie dat als wij het niet voor augustus doen, wij allemaal sterven.

En vanwege COVID werd het grote contract pas ruim na augustus gesloten. En omdat Vertigo werd overgenomen, ging deze drugs- en drugs- en drugsdeal veel verder dan augustus. Geen van deze contracten werd dus ondertekend tot helemaal aan het eind van het jaar.

Dus, ik bedoel, ik zeg nogmaals stel u voor, aannemers stel u voor dat u uw cash flow ziet, en u ziet dat u de deadline van augustus hebt, en er is als het ware geen hoop meer na augustus. Het is alsof het onmogelijk is dat het zo ver komt en zo slecht. Wel, wij moesten overleven tot december. En dus was mijn dieptepunt Thanksgiving van dat jaar, zo van, het is voorbij, wat gaan we doen? Ik heb iedereen in de steek gelaten, we gaan het niet halen. En in de weken die volgden, lukte het allemaal. En dat is dus wat, weet u. Zulke kousen, man, die doen gewoon iets met je wat je anders niet kunt bedenken. 

Dus, ik zou zeggen dat vlak daarachter een van onze grootste hoogtepunten lag. Ik bedoel, Springboard verkocht krijgen was enorm. En het belang om het te verkopen was nog groter, omdat het om drugs gaat, nietwaar? Dat was dus een hoogtepunt. Het ondertekenen van het grote contract dat wij getekend hebben, en dat over een paar weken openbaar gemaakt zal worden, dat was een groot hoogtepunt. En echt dat contract, het is gewoon als je al zo lang in de loopgraven vecht. En ik denk dat waarschijnlijk een heleboel mensen in de EBL er zo over denken. Het is net alsof de mensen niet om ons geven.

Zoals, wij zijn daarbuiten goed bezig. Wij proberen de camperwereld vooruit te helpen, en er is geen erkenning. Het is zo van: “O, LBE, wie geeft er nou om LBE?” En dus was het voor ons een aanmoediging om deze deal te sluiten, ook al was het anderhalf of twee jaar lang achter de schermen, en voor ons team was het gewoon een aanmoediging. Het was een steunbetuiging van een legitiem bedrijf dat u jarenlang heeft zien uitvoeren, dat de waarde heeft gezien die u brengt, en dat met u wil samenwerken om grotere dingen te doen. En ik denk dat het voor het team gewoon, ja, het was een grote deal voor ons.

Mark [15:56]

Na dat alles bent u er nog en dat is indrukwekkend. En nu hebt u een van de indrukwekkendste software voor het beheer van mobiele toestellen. Om meer te weten te komen, want de mensen willen vooral over ArborXR horen, waarom hebt u besloten om u te verdiepen in software voor het beheer van mobiele apparaten voor bedrijven? En wat onderscheidt u volgens u van de rest?

Brad [16:15]

Wel, ik denk dat het een heel natuurlijk vervolg was op wat wij hadden gedaan. En het is altijd leuk voor mij, waarschijnlijk leuker voor mij dan voor anderen, wanneer ik nadenk over — wij denken natuurlijk veel na over de probleemruimte, nietwaar? Zoals, wij willen zeer gericht zijn op de probleemruimte. En op een hoog niveau is de probleemruimte voor de onderneming precies dezelfde als wat de probleemruimte was voor location-based entertainment. Het gaat om het beheer van toestellen, gebruikers en inhoud.

En zo was het voor ons gewoon een heel natuurlijke overgang. En opnieuw, zoals, hier is een belangrijke toepassing. En ook, alles wat wij tot nu toe gedaan hebben, was met captive VR. Wij zijn dus erg opgewonden. Ik bedoel, natuurlijk, iedereen, wij hebben allemaal het gewicht gevoeld van de dingen die zich daarvan verwijderen. En om dus de kans te hebben een schone breuk te maken, denk ik dat captive VR heel zinvol is in EFT, maar in opleiding en onderwijs gewoon niet, behalve voor enkele heel specifieke gebruiksgevallen.

 En zo was het gewoon een heel natuurlijke progressie. En ik denk, als ik op een hoog niveau nadenk over wat ons anders maakt, en Jordan zal daar meer over vertellen en over enkele van de details. Maar ik zeg graag: ik ben dus opgegroeid met sporten. Wij hadden het er al eerder over, Jordan raakte geblesseerd bij het basketballen, Mark raakte geblesseerd bij het basketballen. En heel mijn leven sporten, ben ik nooit kampioen geweest, nooit een toernooi gewonnen, niets, oké. En wij allemaal: “Ik wil de beste zijn, ik wil de beste zijn.”

En het was grappig, toen wij ons afgelopen zomer aan het voorbereiden waren op de Serie A en aan het bedenken waren hoe wij dit zouden gaan positioneren, was er een soort moment van verlichting dat ons team, en ik zeg ons team, niet ik, ons team is echt het meest ervaren, als de leidende expert, het beste in het oplossen van dit probleem van alle andere teams op deze planeet. Omdat wij er een beetje over gestruikeld zijn, maar wij doen het al langer, wij doen het op grotere schaal, en wij zijn meer dan wie ook op dit probleem gefocust.

En dus denk ik dat dat een enorme onderscheidende factor voor ons is, ik zou objectief zeggen dat wij het beste team op de planeet zijn om dit specifieke probleem op te lossen. En wat daarbij hoort is dat wij ons op dit ene ding concentreren, en dat zijn wij al heel lang. Jornal, ik zal u laten uitweiden over enkele details, maar ik begin graag op een hoog niveau.

Jordan [18:33]

Als we naar de industrie kijken, kijken we naar bedrijven als VMware, Mobile Iron, Microsoft Intune, deze traditionele MDM’s bestaan al een decennium, anderhalf decennium, die zeer goede softwareplatforms hebben om tablets en smartphones te ondersteunen. En vele daarvan ondersteunen andere soorten toestellen, zoals PC’s en dat soort dingen. Maar waar zij dat wel deden, deden de meesten eigenlijk helemaal geen moeite, om die beheersoftware ook XR apparaten te laten ondersteunen.

En om eerlijk te zijn, weet u, zelfs als u teruggaat en een van uw eerdere vragen beantwoordt, zoals waarom heeft u die pivot gemaakt, en hoe dacht u over differentiatie? Er was waarschijnlijk sprake van een beetje naïviteit. Zoals, wij wisten eerlijk gezegd niet veel over de industrie. Maar het bleek dat toen wij eenmaal op gang waren gekomen, specifiek aan de Android kant en daarna aan de enterprise kant, wij ons realiseerden dat deze reusachtige bedrijven helemaal geen ondersteuning hadden voor XR apparaten, echt niet, met uitzondering van VMware, maar ook daar zijn nog een heleboel problemen.

En als u kijkt naar een traditioneel MDM tegenover een aangepast MDM voor XR-apparaten, dan zijn enkele van de belangrijkste dingen, zoals de inhoud, de grootte van die bestanden die u moet verspreiden en inzetten, vooral in gebieden met weinig bandbreedte, en hoe dat vanuit een inzetperspectief wordt aangepakt.

En dan, waarschijnlijk het belangrijkste, alles wat wij in het VR of AR apparaat zelf doen. Er is een heleboel basisfunctionaliteit nodig om deze supergemakkelijke gebruikerservaring te creëren. Dus, als een werknemer of iemand voor de allereerste keer een VR-headset opzet, weet hij precies wat hij doet, hij hoeft niet te prutsen – hij verdwaalt niet en hoeft niet door de menu’s te prutsen, en dat soort dingen. Er zijn dus nog een heleboel andere dingen die meespelen. Maar er zijn zeker, zoals wij hebben gemerkt, fundamentele verschillen in hoe u omgaat met tablets en smartphones, en hoe u omgaat met XR-apparaten. En wij zijn, uiteraard, echt diep ingegaan op de XR kant van de zaak.

Brad [20:47]

En ik wil iets zeggen over die opmerking. Dus, zoals Jordan zei, weet u, wij sprongen in de ruimte met onze vorige, zeer gelijksoortige ervaring. En wij hebben het afgelopen jaar, anderhalf jaar, heel wat geleerd over traditionele MDM-bedrijven. In het begin, nou ja, laten we het zo zeggen, wat we zijn geworden, wat heel, heel duidelijk is geworden, is dat een aangepaste MDM voor XR niet leuk is om te hebben, het is een noodzaak. En de dingen waar Jordan het over heeft, daar zitten dus diepgaande technische dingen in. Maar het is niet zo van, “Oh, nou, het is een iets betere ervaring als u een aangepaste gebruikt.” Het is als, het is gewoon niet. Zoals, de hoofdtelefoon zit niet goed vast. Het is dus geen optie. Het moet veilig zijn.

En het andere probleem, zoals wij allen weten over VR, gewoon in het algemeen, is dat er nog heel wat wrijving bestaat, zelfs vaak op de beste momenten. En dus dingen als hoe de inhoud wordt ingezet, de grootte van de inhoud, hebt u volledige controle over wanneer er updates komen, moet u de koptelefoon op of kunt u de afstandsbediening zien? Zoals, kleine dingen als dat, oké, het is niet zo’n groot probleem.

Het is natuurlijk niet erg als u drie headsets hebt, maar niemand gebruikt drie headsets van betekenis. En ineens zijn die 10 kleine wrijvingspunten over drie headsets heen, niet zo erg meer. 50, 100, 10.000 headsets, dat is toch onmogelijk? En dat is dus wat wij geleerd hebben, wat ons veel vertrouwen in ons product gegeven heeft, zoiets als, wow, dit is geen nice to have. Zoiets als, als u ook maar een beetje echt gaat uitrollen, dan is dit een absolute noodzaak.

En het andere wat ik wil zeggen is dat er andere kleinere, aangepaste producten zijn uitgekomen. En ik denk dat een van de belangrijkste manieren waarop wij ons van hen onderscheiden is dat wij, dankzij onze ervaring op dit gebied, een aantal vrij belangrijke partnerschappen tot stand hebben kunnen brengen, het partnerschap dat ik noemde, er is er nog een dat hier ook over een aantal weken bekend gemaakt zal worden.

En zo hebben wij de laatste anderhalf jaar of zo nauw samengewerkt met enkele zeer grote bedrijven. En dat heeft ons in staat gesteld om aan kansen blootgesteld te worden en ons te verfijnen op een manier waarvan ik denk dat sommige van de andere op maat gemaakte producten die uitkomen, niet dezelfde soort ervaring hebben gehad.

 Mark [22:58]

Ja, zeer terecht punt. En net als, voor ons, als ArborXR reseller, zelfs voor onze evenementen, moesten we vroeger elke headset één voor één doen. En nu kan ons operationeel team 150 helmen tegelijk doen, wat een enorm verschil heeft gemaakt voor ons evenemententeam, en het verschil maakt in de best mogelijke evenementen. Dus, tot nu toe, is het voor ons een geweldige ervaring geweest.

Hebt u nog andere voorbeelden van bedrijven die een groot rendement op hun investering krijgen? Zeker, u zei dat u enkele grote deals in het verschiet hebt, maar zijn er bestaande partners bij wie u een groter rendement op uw investeringen hebt gezien?

Brad [23:31]

Ik vind het altijd leuk om over een van onze grootste implementaties te praten, omdat we er niet in het openbaar over kunnen praten, en om een paar van de pijnpunten te bespreken die wij hebben helpen oplossen. En ik denk dat iedereen die een uitzending doet, zal voelen, dat het hem dicht bij huis raakt. Wel, ik zal ook dit zeggen, het is voor ons grappig, of interessant is een beter woord, hoe de bedrijven sommige van deze problemen hebben opgelost. Veel bedrijven, veel mensen komen naar ons toe en zeggen, “O mijn God, daar heb ik niet eens aan gedacht. Ik was zo gefocust op het maken van kwaliteitsinhoud, wat belangrijk is, of welk materiaal ik ga gebruiken. En als ik op het punt kom dat ik het moet inzetten, is het een soort “oh-nee” moment. Hoe gaan wij dit doen?

Eén bedrijf belde ons op en zij hadden een grote inzet gedaan, het was een totale puinhoop. Zij belden de Geek Squad van Best Buy en zoals… Het is gewoon grappig. In het begin spraken wij met, het is waarschijnlijk een paar jaar geleden. Ik denk dat BMW, de manier waarop ze de inhoud op de apparaten zetten, was door het op een USB-stick te zetten en dan de USB-stick met de post te sturen.

Wij spraken met een grote fabrikant, en de manier waarop zij de helmen aan het bijwerken waren, de man, wij zijn met een Zoom-gesprek bezig. En hij heeft overal dozen om zich heen. Zijn taak was de helmen bij te werken, ze in een doos te doen, ze naar de werknemers te verzenden. Als ze hem weer moesten bijwerken, stuurden ze de helm terug. Het is dus de meest futuristische technologie die iemand van ons ooit op de werkplek heeft meegemaakt, maar sommige van de eerste oplossingen waren zo archaïsch.

Dus, een van de grote, een van de grootste afspraken waar wij mee werken en waar wij over kunnen praten, en het is een zeer grote inzet, is met een bedrijf dat Axon heet. Axon, zij hebben vroeger de taser uitgevonden, nu maken zij body camera’s voor de politie. En dus is hun motto of een van hun missies als bedrijf de kogel overbodig te maken. En daarom zijn zij in heel Noord-Amerika een training aan het uitrollen voor politieafdelingen, het is een soort de-escalatietraining om politiemensen te helpen beter met situaties om te gaan. Supergaaf dus, precies het soort toepassing waarvan wij droomden deel uit te maken toen wij van entertainment naar entertainment gingen.

En hun use case is dus dat zij duizenden, tienduizenden toestellen inzetten over het hele continent of een paar landen. Zij moeten dus al deze apparaten configureren. En zoals u gesproken hebt over hoe u het doet voor 150, zet dat op 10.000, 20.000 apparaten, het is een enorme uitdaging. Wij hebben hen dus kunnen helpen om de apparaten snel te configureren en ze te leveren. 

Nu zijn zij de apparaten aan het verzenden. Zij worden uitgedeeld aan politie-afdelingen in het land en in sommige landen. Nu moeten zij ervoor zorgen dat zij zicht hebben op de apparaten, waar is het apparaat? Kunnen wij het toestel beheren? Kunnen wij doorgaan met het pushen van inhoud, het bijwerken van inhoud?

 En dan nog iets dat nu echt belangrijk is, is dat de meeste apparaten, ik denk dat de meesten van ons wel weten, in tegenstelling tot een mobiele telefoon of een tablet, die meestal een één-op-één relatie is, met een koptelefoon, het één-op-veel is. U hebt dus meerdere politieagenten die dezelfde koptelefoon gebruiken. U moet dus kunnen weten wie er opgeleid is, wie niet, en of het wel de juiste gebruiker is.

En dus de hoeveelheid frictie die wij voor hen op schaal hebben kunnen verminderen, want het zou voor hen niet eens mogelijk zijn om een inzet als deze te doen. Wij zijn bezig met een andere grote inzet in het onderwijs met een bedrijf dat Prisms heet, en het is vergelijkbaar. Het is hetzelfde concept: het is geen groot, geïmproviseerd bedrijf dat in hun gebouwen aan opleiding doet. Ze zijn bezig helmen in te voeren op scholen in het hele land, het is precies hetzelfde.

 Alsof ze er de bandbreedte niet voor hebben, en het niet eens in hun straatje ligt Prisms is een ongelooflijke ISV. Zij willen goede inhoud maken, zij zijn experts in onderwijs. Axon wil niet betrokken raken bij het beheer van dat alles. Zij willen hun klanten toch een betere opleiding geven? Ik denk dus dat dat enorm geholpen heeft om een deel van de wrijving weg te nemen die deze grotere implementaties echt mogelijk maakt.

Markus [27:28]

Als u ziet waar Arbor nu is, wat zal dan de verdere ontwikkeling van de software zijn? Er worden bijvoorbeeld headsets voorgeïnstalleerd voordat ze aankomen, aan andere dingen wordt gewerkt, zodat men ze direct vanuit de fabriek kan inzetten; hoe ziet de toekomst van de software eruit?

Brad [27:44]

Mark, je probeert ons al onze geheimen te ontfutselen. Ik maak maar een grapje. Wij zijn dus zeer open. Dat waren we eerst niet, enkele jaren geleden. Ik denk dat wij volwassen geworden zijn en dat de geheimhouding niemand echt ten goede komt. Maar Jordan, ik laat jou deze nemen.

Jordan [27:58]

Ja, dat is een goede vraag. Wij hebben dus een openbaar draaiboek, daar staan een heleboel dingen in. Ik bedoel, sommige van de belangrijkste dingen voor ons, ik denk dat wij er echt in twee of drie categorieën over denken. De ene is gewoon het apparaatbeheer, de inhoudbeheerkant van de dingen. Er is nog heel wat te doen om een geweldige ervaring te creëren. Een kleine maar belangrijke functie voor sommige klanten is bijvoorbeeld de mogelijkheid om te plannen wanneer u inhoud inzet, in plaats van dat het gewoon gebeurt wanneer u op de knop klikt. Er zijn een aantal van dat soort kleine dingen aan de kant van het inhoudsbeheer van de apparaten.

Dan zijn de andere twee categorieën waar wij aan denken meer specifiek met de headset te maken hebben, zoals wat gebeurt er in de headset, wie zit er in de headset? En dan denken we eventueel aan, ik bedoel, uiteraard, in opleidingen, of u nu gebeurtenissen bijhoudt of begrijpt of de gebruiker op de groene of rode knop heeft gedrukt en LMS-integratie. Wij zijn dus nog aan het uitzoeken of en hoe wij in die ruimte passen. Proberen wij alleen maar anderen te helpen om dat soort dingen te vergemakkelijken? Eén ding weten we zeker, en dat is dat we VR single sign-on gaan integreren. Dus in staat zijn zich te authenticeren voordat de apparaten zelfs maar bruikbaar zijn, dat soort dingen.

En dan het laatste waar we aan denken vanuit het oogpunt van feature-ontwikkeling is meer, oké, we hebben veel inhoud die via Arbor ingezet wordt. Veel van die inhoud is soort van, het is niet bedrijfsspecifiek. En sommige van onze makers van inhoud vragen: “Hé, kunnen jullie mijn inhoud delen met bedrijven die jullie platform gebruiken?”

Wij proberen dus na te denken, oké, is er een manier voor ons om dit soort interacties te vergemakkelijken, waarbij wij honderden ISV’s hebben die inhoud ontwikkelen, wij honderden bedrijven hebben die inhoud nodig hebben; is er een manier om deze verbindingen tussen bedrijven en makers van inhoud beter te vergemakkelijken? Dat zijn dus de drie hoofdcategorieën waarover wij nadenken, vanuit een functionaliteitsperspectief, om verder te gaan. 

Mark [30:03]

En in termen, u hebt al heel wat VR-headsets. U zei Pico, HTC, HP. Wat zijn de plannen voor een grotere compatibiliteit van de toestellen? U bent al compatibel met Vuzix, bijvoorbeeld. Gaat u dat verder uitbreiden? Zijn er nog apparaten die wij in de nabije toekomst kunnen verwachten?

Jordan [30:18] 

Ja, want uiteindelijk zijn wij een Android software. Dus als uw toestel Android 7.1 of hoger heeft, zullen de meeste van onze functies meteen werken. Er zijn een aantal dingen die wij specifiek voor elk toestel moeten doen aan de headset-functionaliteit die wij leveren. Maar de meeste basisfunctionaliteit is er meteen.

Dat gezegd zijnde, zinspeelde Brad erop dat er een bepaalde grote partner aan boord komt die ons in staat gaat stellen om het nog gemakkelijker te maken met alle soorten toestellen, waar we super enthousiast over zijn, en die we hopelijk in de komende weken zullen delen. Maar, ja, ons doel is om ervoor te zorgen dat wij het hoogste niveau van ondersteuning hebben voor alle belangrijke XR-apparaten in deze ruimte.

Mark [31:05]

Oké. En uw voornaamste zorg zou dan zijn, of het voornaamste apparaat waar u mee worstelt is dan Meta. Wat is uw stappenplan voor Meta en ArborXR?

Jordan [31:14]

Ja. En dat weet u!

Brad [31:15]

Ik zou willen citeren zonder te zeggen… Mag ik de, u weet wel de zin citeren die ik denk Jordan, die u zojuist deelde, ik zie de naam van de cliënt niet. Oké, wacht even. Ik moet dat citaat heel snel lezen. En dit, misschien iets stelt mij in staat het te vinden. Het is schokkend, want het bedrijf dat ons gezegd heeft dat dit een legitiem bedrijf is, je zou toch denken dat ze een beetje een sterkere reactie zouden krijgen. Dus, laten we eens kijken. Daar gaan we dan.

Jordan [31:41]

Zeker Fortune 500, misschien een Fortune 100? 

Brad [31:43] 

Ja, oké. Goed, hier gaan we dan. O, man, ik probeer niet te lachen. Oké. Dat is dus wat ze ons verteld hebben toen ik met hen sprak, dat is het citaat van hen, toen ik met een vertegenwoordiger van Meta sprak, verontschuldigden ze zich en zeiden dat ze iets zouden hebben in 2024-ish, wat een gek antwoord was. Dus, ja, dat is nog steeds de staat waarin ze verkeren, wat het bedrijf betreft. Dus, het is vreemd, Mark, alsof een deel van ons voelt van, oké, bedrijven vertrouwen hen niet en ik denk terecht.

 Zoals, hoe kunt u een bedrijf vertrouwen dat alles te gelde maakt, weet u, als reclame en gegevens. Zij hebben de beste — legitieme hoofdtelefoons, de beste hoofdtelefoons voor de prijs, weet u, geen twijfel mogelijk. Zij hebben alle middelen, denkt u, dat zij dat zullen blijven opbouwen. Maar het lijkt wel of alles in de richting gaat van dit totaal gesloten ecosysteem. Kunnen zij alles doen? Zij hebben de middelen, maar kunnen zij werkelijk zowel de consumentenmarkt als de commerciële markt met uitmuntendheid aanpakken?

Er zijn dus een heleboel vraagtekens. En dan krijg je zulke antwoorden, die zo zijn van, nou, we gaan niet eens, echt veel aandacht aan de zaak besteden voor een paar jaar, nietwaar. Dus, voor ons is het alsof ze nog niet direct super nuttig zijn. Misschien zijn ze wat opener met het einde van OFB’s leven. Maar wij gaan gewoon door en zorgen dat het werkt. En onze hoop is, dat het niet mogelijk is om wie zij zijn, denk ik. Maar als wij genoeg legitieme spelers kunnen blijven aantrekken, kunnen wij samen een coalitie vormen van “stop met deze dingen te doen, of sta ons toe dit te doen”, want dat is voordelig voor u, weet u.

Maar ja, zij zijn de enigen waar we problemen mee hebben gehad – alle anderen zijn – ik denk dat wat echt cool is aan Enterprise tegenover LBE is, zoals ik al eerder zei, de afstemming met de hardwarebedrijven. En wij zien allemaal de voordelen voor iedereen, en de bereidheid om samen te werken en deze zaak vooruit te helpen. Wat is, weet u, ik bedoel, ik begrijp het, het is de zaak, als je de kans krijgt om uit te gaan en te winnen, dan is het moeilijk om dat niet, weet u, met Meta aan te nemen. Maar iedereen was zo, ja, zo van, als het de industrie vooruit helpt, laten we het dan doen, en dat was erg leuk.

En wij verwachten dat er in de toekomst, met de nieuwe – ik bedoel, er komen voortdurend zoveel headsets bij, vooral aan de AR kant. En voor ons, om terug te komen op uw vraag over de roadmap en de functies, ik bedoel, ik denk dat dit waarschijnlijk vanzelfsprekend is, maar wij staan zo dicht bij de klant. En nogmaals, dit is nog uit onze LBE-tijd, uit noodzaak. Ik denk niet dat wij wisten hoe nuttig het was om dat te doen. Wij deden het gewoon omdat wij niet wisten wat wij anders moesten doen.

 En zo is het ook vandaag wanneer wij kijken naar okay, wat zijn de volgende kenmerken? Hoe geven wij voorrang aan de functies? Jordan en verscheidene andere teamleden zitten de hele dag aan de telefoon met klanten en proberen, weet u, uit te zoeken wat de pijnpunten zijn? Hoe evolueren wij het product? Maar dat geldt ook voor de apparaten die wij ondersteunen, en het is geweldig dat wij de meeste daarvan kunnen ondersteunen, maar wij zijn bereid om verder te gaan met headsets en integraties als dat voor de klanten zinvol is.

Mark [34:42]

Oké. Dus als u vijf jaar terugkijkt, waar zou u dan trots op zijn, of u nu genoemd wordt of bekend staat als?

Brad [34:50]

 Goed, een paar dingen. Eén ding hebben wij nog helemaal niet aangeroerd, om hier maar even op de Meta-bandwagon te blijven. Ik denk dat wij deze ruimte zijn binnengekomen met deze idealistische en werkelijk ongedefinieerde visie om goed te doen. En als u een goed gesprek wilt hebben met uw team, wanneer u werkt aan kernwaarden, moet u het hebben over de definitie van wat goed is. Dat was grappig.

Dus voor ons is, in de loop der jaren, de positieve invloed, ik bedoel het is beter om te zeggen, die wij kunnen hebben, geëvolueerd. En er zijn bepaalde dingen die wij in de amusementsruimte kunnen doen. En als we nu naar de zaak kijken, weet u, dan zijn er een aantal praktijken die volgens mij echt waardevol zijn. Ik zou graag willen dat de mensen terugkijken en zeggen, wow, Arbor heeft echt een sleutelrol gespeeld bij de invoering van XR in de onderneming. Door hun focus op dit ene punt en hun vermogen om wrijving weg te nemen, hun bereidheid om samen te werken met de eue hebben wij een rol gespeeld in de evolutie van deze industrie.

Maar de andere kant, een ander misschien meer filosofisch standpunt dat wij innemen, en u zei het in de opening. Maar wij geloven echt dat afleiding een van de schadelijkste dingen is waarmee de wereld vandaag geconfronteerd wordt. Ik denk dat wij allen over 20 jaar zouden kunnen terugkijken en zeggen: wow, waar zouden wij als maatschappij geëvolueerd zijn als wij niet zo afgeleid waren? En wij zijn zo, ik bedoel, het gaat allemaal om afleiding. En dus is de metaverse voor ons een soort afleiding op steroïden.

En dus, weet u, misschien is het te sterk om te zeggen dat wij tegen de metaverse zijn, maar ik denk dat wat wij willen is dat VR, AR, XR een hulpmiddel zijn, alsof het geen ontsnappingsroute is. Het is niet een andere wijze van afleiding. Maar het is een instrument dat ons werk, onze opleiding, ons leren, ons reizen efficiënter moet maken, zodat wij tijd kunnen vrijmaken om te besteden aan zinvolle relaties in de echte wereld. Want daar gaat het toch om in het leven, nietwaar?

 En als wij dus een rol kunnen spelen, en ik denk dat wat — ik bedoel, het was interessant, Mark, de laatste paar weken, ik vertelde het team gisteren, de laatste paar weken heb ik een aantal mensen gehad die mij vroegen, u bent waarschijnlijk ook gevraagd door uw vrienden die misschien niet zo gek zijn op VR, zoals, “Hoe zit het met metaverse? Wat dacht u van metaverse?” En elke keer zeg ik: “O, wij zijn niet echt grote fans. Zoals, wij denken dat het waarschijnlijk niet supergezond zal zijn voor de mensheid.” Er klinkt bijna een zucht van opluchting, zo van: “Oké, dat dacht ik ook wel, maar ik wist niet of ik die positie kon krijgen.”

 Dus, ik denk dat er veel waarde zit in bedrijven zoals wij die opkomen en vooral grote bedrijven die gewoon een paal in de grond zetten en gewoon zeggen — We moeten op zijn minst de vraag stellen van, is dit echt waar we met de mensheid naar toe willen, is in een digitale wereld meer dan wat we nu al zijn? Ik denk dat dat waarschijnlijk twee van de grote dingen zijn. Weet u, op een gegeven moment naar de beurs gaan of een grote exit hebben zou mooi zijn. Maar ik denk dat het grootste ding de eerste twee zouden zijn.

Mark [37:53]

 Ik vind dat heel leuk. En eerlijk jongens, ik heb echt genoten van deze tijd. Voor ik u laat gaan, waar kunnen onze luisteraars u online vinden en Arbor vinden?

Jordan [38:05]

 LinkedIn is daar voor mij en Brad een groot onderdeel van. Geen van ons beiden doet echt mee aan Twitter- of Facebook-achtige activiteiten. Maar LinkedIn is voor mij solide. En dan natuurlijk ArborXR.com, daar kunt u ons ook bereiken en vinden. 

Mark [38:21]

Ik dank u beiden voor uw tijd. Maar ik hoop dat u allen genoten hebt van de aflevering. Als u commentaar hebt of als u ideeën hebt, neem dan gerust contact met hen op. Hun LinkedIns zullen in de beschrijving staan. En van ons vandaag, wij zien u allen de volgende keer.

Discussion

Geef een antwoord

You are now on the VR Expert Business site in the Netherland region
×

Winkelwagen

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.