Analyse & actie; virtual reality in de sport

Afgelopen week was het voor het eerst mogelijk om een voetbalwedstrijd met een virtual reality bril te kijken.  De wedstrijd Porto – Benfica in de Portugese competitie werd opgenomen met 360 camera’s en in de winkel van Samsung konden geïnteresseerden live meekijken. Hoewel dit de primeur was in het voetbalstadion vindt virtual reality al langere tijd zijn weg naar het sportcomplex. Waar wordt het voor gebruikt, wat is de toegevoegde waarde en hoe ziet de toekomst van (VR)sport eruit?

De voetbalwereld staat niet bekend om zijn hoge mate van innovatie op adoptie van nieuwe techniek. Bij andere sporten, vooral in de V.S zijn ze en stuk verder met (camera)technieken om de sport eerlijke te doen verlopen. Het is dan ook niet zo gek dat sportcompetities zoals de NFL (American Football) & de NBA (basketbal) virtual reality omarmen en op diverse wijze inzetten.

American Football

dallas-cowboys-virtual-reality-600Fans van de American Football club de Jaguars konden vorig jaar september al met de Oculus Rift mee kijken naar hun favoriete club. Naast wedstrijd registratie maken de clubs gebruik van virtual reality om de prestaties van zowel het team als individuele spelers te verbeteren. Sportclubs ontwikkelen eigen virtual reality systemen en maken opnames met 360 camera’s. Het doel is om nieuwe tactieken te trainen en om beter inzicht te krijgen in spelsituaties om zo te leren van fouten.

De Dallas Cowboys gebruiken deze techniek al om de quarterbacks te trainen. De coaches kunnen de opnames terug kijken met VR bril en zo precies zien waar de speler naar kijkt en hoe zijn handen en voeten gepositioneerd zijn. De opnames geschoten vanuit het perspectief van de speler worden gebruikt om invallers te trainen zodat ze voorbereid zijn op situaties waar zij in kunnen belanden.

Basketbal

nba4

Wij schreven vorige maand reeds over de inzet van virtual reality in de NBA waar het vooral wordt gebruikt om fans dichter bij de actie te brengen.  Courtside seats, zoals de voorste rij stoelen in het stadion heten, zijn voor het grootste deel van de liefhebbers onbetaalbaar.  Tussen de rich and famous op de eerste rang zitten kost je soms wel 2000 euro, per wedstrijd wel te verstaan.

Virtual reality brengt daar echter verandering in. Op strategische plekken camera’s worden 360 graden camera’s geplaatst waardoor iedereen (met een vr bril) met zijn snufferd op de actie zit.  Dit is een ideale manier om fans meer bij de wedstrijd te betrekken en op een nieuwe wijze inkomsten te vergaren.

Voetbal

beyond-sports-zet-echte-voetbalwedstrijden-in-virtual-reality-Binnen de voetbalwereld gaat de adoptie minder snel, toch zijn er al clubs die expirementeren. Zo raakte Ajax vorig jaar al bekend met de Oculus Rift door deze in te zetten om beter inzicht te krijgen in de prestaties van de spelers en om bepaalde spelsituaties te simuleren.  Zo maakte een journalist vorig jaar al kennis met de onvergeeflijkheid van een virtuele training, foute beslissingen worden direct afgestraft.

Het biedt de coach echter ook de mogelijkheid om direct aan te geven welke beslissingen de juiste was en waarom. Daarnaast is het mogelijk om je in de positie van de speler te verplaatsen en zo toekomstige coaching eenvoudiger te maken. Hoewel PSV en Ajax vorig jaar begonnen zijn met deze technieken is het nu vrij stil op VRoetbal gebied in Nederland.

Ijshockey, Golf, Racen en de rest

nascar-nextvr-2

De Nationale Hockey League kiest een zelfde aanpak als de NBA & NFL en biedt de clubs en de fans de mogelijkheid om met virtual reality aan de slag te gaan. Spelers kunnen oefenen en inzichten verkrijgen terwijl degene aan de andere kant van het glas een extra dimensie aan de ervaring krijgen.  Wil je samen met je favoriete golfer afslaan, ook dat is mogelijk met vr. Het bedrijf NextVR wertk inmiddels samen met Fox sports om enkele belangrijke golfcompetities in kaart te brengen.

kxvsbh

Daarnaast bieden simulatoren natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid om vr te integreren, in  Korea is deze manier van spelen al een hit. Op het MILK VR platform van Samsung dat gekoppeld is aan de Gear VR heeft Nascar al sinds tijden een eigen kanaal waar content met fans wordt gedeeld. Andere soorten sport zullen op dezelfde wijze gebruik (gaan) maken van virtual reality; beleving, training & simulatie.

De toekomst

De opkomst van virtual reality heeft dus nu al een impact op de manier waarop sport beoefent en beleeft wordt. Spelers en coaches hebben er een geweldig middel bij om te simuleren en analyseren. Fans zitten dichter op de actie en virtual reality biedt een geheel nieuwe dimensie aan de beleving van je favoriete sport. Natuurlijk is het erg lastig -zo niet onmogelijk- om de sfeer in een stadion te benaderen. Deze manier van beleven lijkt voorlopig dan ook eerder een aanvulling dan een vervanging.

We will be happy to hear your thoughts

Reageer!