5 tips bij een virtual reality event organiseren

Tijdens een evenement zijn er altijd beperkingen. De oppervlakte van de locatie, de indeling, het aantal deelnemers en de bewegingsvrijheid die de aanwezigen hebben. Met een virtual reality event worden deze restricties weggenomen, als organizer heb je plotseling veel meer mogelijkheden om een bijzonder evenement neer te zetten. Hier zijn 5 tips bij een VR evenement organiseren.

1. Combineer echt met virtueel

Zorg voor een naadloze overgang van de echte wereld naar de virtuele omgeving. Bijvoorbeeld door een witte kamer te bouwen en de VR presentatie in de witte kamer te laten beginnen. Of door deelnemers op een autostoel plaats te laten nemen terwijl ze naar een 360 video van een rijdende auto kijken. Door de grenzen zo vaag mogelijk te maken krijgt de presentatie direct een extra dimensie.

2. Kies voor een uniforme stijl

Tijdens een virtual reality event zul je vaak ook begeleiders ter plekke hebben die helpen met de VR brillen op- en af te zetten. Laat ze witte jassen dragen waarmee ze lijken op wetenschappers die een onderzoek uitvoeren, of maak gebruik van modellen tijdens een virtuele modeshow. Door de aankleding af te stemmen op de VR presentatie creëer je een samenhangend geheel.

3. Ga er goed voor zitten

Rechtop staan en ronddraaien tijdens het bekijken van een 360 video kan desoriënterend werken. Laat deelnemers op een draaistoel plaatsnemen. Dit kan een eenvoudige bureaustoel zijn maar ook een speciale fauteuil of misschien zelfs een zadel bij een Western thema. Met dit soort presentaties is er weinig vloeroppervlak nodig.

4. Betrek de omgeving bij het VR event

Door de beelden vanuit de VR bril weer te geven op een televisie of een projectiescherm kun je de omstanders bij de presentatie betrekken. Wanneer er een spelelement aanwezig is zou je een scoreboard kunnen gebruiken om competitie te stimuleren. Plaats een wachtrij of een tribune om er echt een show van te maken.

5. Branding is everything

Het wordt misschien wel duidelijk dat er bij deze tips een focus ligt op de situatie buiten de VR bril, niet zozeer op de content. Die is uiteraard ook van belang, dat kun je gerust overlaten aan het team van VR-Expert. Toch moet je de omgeving niet vergeten, van een logo op de voorzijde van een VR bril tot aan de inrichting van de ruimte, het betrekken van de omgeving bij de virtuele presentatie en mogelijk een weggevertje zoals een Cardboard VR houder voor smartphones. Voor zowel commerciële als ideële presentaties is branding van groot belang om de maximale impact te realiseren.

Met deze vijf tips kun je een gedenkwaardig VR event organiseren met een reikwijdte ver buiten de evenementenhal.