De vr dokter: hoe om te gaan met simulatie ziekte?

Virtual Reality word steeds bekender, en daar horen natuurlijk ook de symptomen van simulatie ziekte bij. Maar hoe komt het nou precies dat sommige mensen na 5 minuten misselijk worden en anderen wel een uur door kunnen gaan? Wij geven je een verklaring voor deze mysterieuze ‘ziekte’ en geven je een paar tips om dit te vermijden.

Simulatie ziekte

Dokter3Simulatie ziekte verwijst naar symptomen die opkomen tijdens het ervaren van een virtuele omgeving. De hoofdoorzaak voor simulatie ziekte is het conflict tussen het visuele gevoel en het fysieke gevoel dat je krijgt tijdens het ervaren van een virtuele omgeving.

Zo is het bij veel video’s dat je geen armen of benen hebt, onder je zit vaak een zwart gat. Toch ben je aan het bewegen, je vliegt door de lucht of zwemt door een oceaan. Je hersenen kunnen niet bevatten dat je kan bewegen zonder je armen of benen en gaat daardoor op verschillende manieren contact zoeken met je ledematen.

Dit zorgt er vaak voor dat je duizelig wordt of dat je last krijgt van je evenwicht. Volgens ons valt dit te vergelijken met het overmatig gebruik van alcohol, door te veel drinken raak je de controle over je lichaam kwijt. Nu wil het niet zeggen dat het ervaren van virtual reality net zo slecht is als een avond te veel drinken, maar de symptomen lijken wel op elkaar.

Stroboscoop en hoogte

Dokter4Er zijn nog meer oorzaken voor deze symptomen dan alleen het conflict tussen je ogen en je lichaam, door bijvoorbeeld snelle bewegingen vlak voor je ogen kun je ook ziek worden.  Denk hierbij aan een stroboscoop, de lichten van een stroboscoop flitsen zo snel dat je ogen zich elke keer moeten aanpassen aan de licht/duisternis verhouding.

Ook is het zo dat je niet te lang moet doorgaan met simulaties, ook al kun je het wel langer volhouden. De hersenen moeten in een hele korte tijd veel meer informatie verwerken dan normaal omdat je in 360 graden om je heen kan kijken.

In het dagelijks leven doen we dit natuurlijk ook wel, maar wij kijken in natuurlijk licht met natuurlijke snelheid, kunstmatig lichtvormen en snelheden kunnen voor flinke hoofdpijn zorgen als je er te lang naar kijkt.

Bij sommige simulaties zoals een achtbaan heb je het gevoel dat je wel op 10 meter hoogte zit, dit is erg leuk maar kan bij sommige mensen voor misselijkheid of paniek zorgen. Het is daarom belangrijk dat mensen zich ten alle tijden ergens aan vast kunnen houden, hierdoor raken zij het contact met de realiteit niet kwijt en weten ze dat het allemaal niet echt is. Daarnaast is er nog een symptoom waar je niets aan kan doen, sommige mensen kunnen nou eenmaal niet tegen stereoscopie. Ze hebben moeite met diepte zien en worden soms al duizelig van televisie kijken, het is belangrijk dat je deze mensen ten alle tijden ondersteunt en ze niet dwingt om virtual reality te proberen.

Field of view en Latency

Dokter7Field of view is een belangrijke sector binnen virtual reality, dat wil zeggen de grootte van je blikveld. Het is goed dat een bril een grote field of view heeft want daardoor heb je een hoger niveau van immersie, maar het field of view moet ook niet té groot zijn.

Anders moeten je hersenen weer teveel informatie opnemen en kun je last krijgen van hoofdpijn, de mate van field of view die een persoon aankan verschilt heel erg. Er is dus geen maatstaaf waar jij je aan moet houden, je moet er zelf achter komen waar deze grens ligt.

Dokter5Een andere bekende oorzaak van simulatie ziekte is Latency, er is eigenlijk geen goed Nederlands woord om deze term te omschrijven. Latency is een onaangename ervaring en komt vaak voor in video games, je geeft je personage in de game een commando. Bijvoorbeeld je laat je personage naar voren lopen, latency komt voor als het personage veel later reageert dan jij het commando hebt gegeven.

Normaal is dit niet meer dan frustrerend, maar in virtual reality ligt dit iets anders. In virtual reality ben je namelijk zelf het personage, en als jij wil lopen dan gaan je hersenen er van uit dat dit ook gebeurd. Als dit niet gebeurd krijgen je hersenen een klein schokje, niets ernstigs maar wel vervelend. Er zitten geen consequenties aan latency, behalve dat je de game graag wil afsluiten omdat je het te vervelend vindt om door te spelen. Latency kan verholpen worden door een goede PC met een dikke grafische kaart te kopen.

Remedie

gear-vrEen van de beste remedies tegen al deze symptomen is ervaring. Hoe vaker je virtual reality hebt gebruikt , hoe minder last van simulatie ziekte je zal krijgen. Tuurlijk zijn er nog dingen die irritant zijn zoals latency, maar op den duur zullen je hersenen doorkrijgen dat geen armen en benen hebben ‘normaal’ is.

Daarom schrijven wij bij VR-Expert iedereen een flinke dosis virtual reality voor, niet meer dan een half uurtje per dag. Een gevalletje vuur met vuur bestrijden.

Als de echte high-end HMD’s uitkomen zoals de Oculus Rift CV1, de HTC VIVE en de Playstation VR, dan ben jij er in ieder geval klaar voor om optimaal te genieten van virtual reality.

Tips

Voor de echte virtual reality leken hebben we nog een paar handige tips:

Dokter6Tip 1: Zorg ervoor dat de virtual reality bril die je gaat gebruiken goed afgesteld is voor je ogen. Iedereen heeft andere oog afmetingen, of het nou de afstand tussen je ogen is of je field of view. Neem de tijd om de virtual reality bril goed af te stellen voor jou ogen. Verkeerde kalibratie is een van de hoofdoorzaken  van simulatie ziekte.

Tip 2: Virtual reality gaming is heel anders dan normaal. Begin daarom rustig te gamen en vlieg er niet direct vol in, iets dat ook goed helpt is de helderheid van je scherm lager zetten. Dit zorgt ervoor dat je hersenen niet te veel informatie in een keer opnemen.

Tip3: Als je misselijk begint te worden moet je producten eten of drinken die gember bevatten, dit helpt tegen de misselijkheid. Maar het is beter om helemaal geen simulatie ziekte te krijgen, dus wij adviseren dat je af en toe een pauze neemt van virtual reality.

De ontwikkelaars van allerlei virtual reality bedrijven zijn ontzettend druk bezig om alle brillen zo veel mogelijk te optimaliseren. In veel games en ervaringen worden al handen, armen, voeten en benen ingebouwd. Ook zijn de meeste brillen nu verkrijgbaar met verstelbare lenzen, sommige lenzen kun je zelfs verwisselen naar verschillende sterktes. Nog een laatste tip: als je een video of game speelt of bekijkt waarin het karakter wel armen of benen heet, probeer dan de bewegingen van het karakter na te doen. Je ziet er heel stom uit, maar krijgt geen last van simulatie ziekte.

1 Comment
  1. Reply
    Anoniem 23 oktober 2019 at 18:34

    🙂 hopelijk gaat het nu beter met mijn vr experience bedankt voor de uitleg en tips

Reageer!