Nike lanceert eerste virtual reality reclame

Nike heeft als eerste grote bedrijf een virtual reality commercial gelanceerd met in de hoofdrol Braziliaanse superster Neymar Jr. De video maakt als één van de eerste gebruik van de 360 graden mogelijkheden van YouTube en ziet er met zijn 4k resolutie verbluffend goed uit.

360 graden immersie

De video is in 360 graden opgenomen en op meerdere manieren te bekijken.  De beste ervaring verkrijg je met de YouTube Android app en een vr bril zoals Google Cardboard. Hierbij heb je volledig zicht om je heen waarbij de app gebruikt maakt van ingebouwde sensoren van je smartphone.  De video is ook te bekijken via de standaard website van YouTube waarbij je met de muis of pijltjestoetsen om je heen kunt kijken.

De video zoals die op YouTube te zien is, houd je muis ingedrukt om rond te kijken.

In de schoenen van..

In de reclame neemt de kijker plaats in de schoenen van de Braziliaanse nr. 10 en ervaart hij hoe het is om een defensie te doorbreken en een onder luid gejuich te scoren. De ultieme ervaring voor elke voetbal liefhebber.  Je gaat bijna aan het feit voorbij dat het een reclame is om de nieuwste voetbalschoenen, Hypervenom Phantom II, te promoten. De marketeers van Nike hebben het slim bekeken en gebruiken de nieuwste media om de doelgroep te bereiken. Nu is nog een unieke reclame maar wij gaan snel meer van dergelijke video’s zien.

Virtual reality reclame; van toeschouwer naar hoofdrolspeler

Virtual reality creëert de ultieme (merk)beleving; van bekijken naar beleven, van toeschouwen naar ervaren. Geen enkel ander medium zorgt voor een dermate hoge betrokkenheid bij het merk. Dit is een medium dat snel aan populariteit gaat winnen en waar wij komend jaar al veel van gaan zien. Belangrijkste redenen voor de snelle adoptie zijn de lagere kosten voor het laten maken van een 360 graden video, de eenvoudige verspreiding via onder andere YouTube en de komst en de goedkope vr brillen zoals Google Cardboard.

We will be happy to hear your thoughts

Reageer!