Toepassingen van AR en VR

Augmented reality en virtual reality hebben diverse overeenkomsten, en bieden ook unieke mogelijkheden. Bij de keuze maken voor een AR bril of een VR bril zul je als eerste naar de toepassing moeten kijken. Voor de eindconsument zullen de producten vaak los van elkaar gebruikt worden met de focus op amusement, voor zakelijk gebruik kan er binnen een organisatie verschillende AR hardware en VR hardware ingezet worden. Op deze pagina bekijken we zowel de hardware als de software om meer inzicht te krijgen op de mogelijkheden en de toepassingen in de praktijk.

VR hardware

Bij virtual reality ziet de gebruiker alleen de virtuele omgeving, de werkelijke situatie is niet meer zichtbaar. Dit zorgt voor een optimale betrokkenheid bij de toepassing, het belemmert wel het zicht op de omgeving. Voorheen kon men een splitsing maken tussen mobiele VR hardware en VR brillen die gekoppeld worden aan een PC, nu geavanceerde virtual reality ook mogelijk is met draagbare apparaten zal deze splitsing anders ingedeeld worden. Daarom spreken we nu van eenvoudige VR brillen en geavanceerde VR brillen:

Eenvoudige virtual reality

Dit zijn apparaten waarbij de gebruiker rond kan kijken en op beperkte wijze interactie tot stand kan brengen met de omgeving. Het betreft mobiele apparaten zoals een smartphone met speciale houder of een VR bril op basis van mobiele technologie en een beperkte processorkracht. De technische term is 3DoF ofwel drie graden bewegingsvrijheid.

Geavanceerde virtual reality

Dit zijn apparaten waarbij de gebruiker zich vrij in de ruimte kan bewegen inclusief een meer complexe interactiviteit met de omgeving. Er zijn mobiele oplossingen, voor de meest realistische weergave is de koppeling met een PC of laptop noodzakelijk. De bewegingsvrijheid kan variëren van pakweg een meter tot aan vrijwel onbeperkte afmetingen. De technische term is 6DoF ofwel zes graden bewegingsvrijheid.

VR software

De VR bril bepaalt niet alleen de mogelijkheden, maar ook de beperkingen. Er is een significant verschil tussen software die zittend te gebruiken valt en toepassingen die een volledige bewegingsvrijheid bieden aan de gebruiker. Hoewel ‘roomscale’ ervaringen technisch complexer zijn, zijn er diverse toepassingen waarbij een eenvoudige rotatie al ruimschoots voldoende is.

  • 360 video: Films waarin de toeschouwer vrij kan rondkijken vanuit een centraal middelpunt. Geschikt voor toepassingen als documentaires, bedrijfsfilms en virtuele tours.
  • VR tours: Dit zijn interactieve presentaties waarbij afbeeldingen of video wordt gebruikt om een rondleiding te presenteren. Geschikt voor toepassingen als een rondleiding door makelaars of visualisaties van bouwprojecten.
  • Productiviteit: De meeste voorkomende productiviteitssoftware in VR richt zich op grafisch ontwerp. Geschikt voor toepassingen als product design, 3D objecten en 2D animaties in een driedimensionale ruimte.
  • VR games: Spellen met als doel de speler te vermaken en mogelijk ook te informeren over een specifiek onderwerp, merk of product.

AR hardware

Bij augmented reality blijft de omgeving zichtbaar en wordt er een digitale laag overheen gelegd. Dit kan een 2D laag zijn of een 3D laag met diepte. Daarnaast is er ook een onderscheid te maken tussen een eenvoudige plaatsing over het normale zicht, of een integratie met afstandsbepaling. Er zijn daarmee veel kenmerken per product te onderscheiden, de meest eenvoudige splitsing is het onderscheid tussen smartphone AR hardware en wearable AR hardware.

Smartphone augmented reality

Dit zijn apparaten zoals smartphones of tablets waarbij de gebruiker op het beeldscherm kijkt, met de ingebouwde camera wordt vervolgens een digitale laag over de omgeving geplaatst. Dit is met name inzetbaar voor situaties waarbij de toepassing voor een korte duur gebruikt wordt, of voor meerdere gebruikers tegelijkertijd bedoeld is.

Wearable augmented reality

Dit zijn apparaten zoals smart glasses en andere draagbare producten waarbij de digitale laag direct voor de ogen van de gebruiker wordt weergegeven. Dit kan in één oog zijn of in stereoscopisch 3D afhankelijk van de AR bril. Met name de handsfree toepassingen maken deze AR hardware interessant voor veelvuldig gebruik.

AR software

Er zijn een aantal AR apps die geschikt zijn voor productiviteit, de meest opvallende voorbeelden zijn op het gebied van marketing en games. Voor professionele toepassingen worden doorgaans custom applicaties ontwikkeld die specifiek ingezet worden binnen een bedrijf of sector. Buiten deze niche hebben deze apps geen functie. Door toepassingen te ontwikkelen voor een specifieke AR bril is het mogelijk hardware en software optimaal op elkaar af te stemmen.

  • Navigatie: Vind een bestemming op basis van de locatie, toon markeerpunten op de weg of laat extra informatie zien bij gebouwen in de omgeving. Geschikt voor toepassingen als magazijnwerk, chauffeurs en vertegenwoordigers op de weg.
  • Visualisatie: Laat objecten of situaties zien, zwevend in de ruimte als hologram of verankerd aan de werkelijke omgeving. Geschikt voor toepassingen als virtuele museum exposities of een productcatalogus.
  • AR games: Spelelementen worden toegevoegd aan de werkelijkheid. Geschikt voor toepassingen als commerciële games of promotie van merken en producten.

Mixed reality

De scheidingslijn tussen augmented reality en virtual reality is niet altijd zwart-wit te bepalen, het tussengebied wordt ook wel aangeduid als mixed reality. In praktijk wordt deze term voor verschillende producten en toepassingen gebruikt. De basisbeginselen van beide technologieën blijven evenwel in stand; bij VR bevindt de gebruiker zich in een compleet andere omgeving, bij AR zal de werkelijke omgeving altijd van belang zijn. Een naadloze integratie van deze twee methoden zal nog lang op zich laten wachten, niet alleen vanwege de technologische beperkingen maar ook de gewenning van de gebruiker speelt hierbij een rol.