Virtual reality maken

Met virtual reality ben je niet meer beperkt tot de fysieke eigenschappen van de echte wereld. Toch zijn er restricties bij virtual reality maken, die afhankelijk zijn van het soort content en de hardware die gebruikt wordt om de VR presentatie weer te geven. Op deze pagina bekijken we de meest voorkomende soorten VR content, en leggen we uit hoe virtual reality maken in zijn werk gaat.

Hoe werkt virtual reality maken?

Als eerste worden de mogelijkheden besproken met de opdrachtgever aan de hand van de vraagstelling. Het idee “VR is nieuw dus interessant” is niet het juiste uitgangspunt, je laat virtual reality maken omdat het een oplossing biedt voor een vraag. De eerste stap is om te bepalen of een 360 graden video het meest geschikt is, of dat een realtime 3D weergave beter past. Deze twee mogelijkheden hebben ieder weer enkele opties. Laten we die in het kort beschrijven.

360 graden video

Hierbij wordt een video gemaakt met als voornaamste verschil dat het resultaat in 360 graden rondom te bekijken is. Hoewel dit met name geschikt is om te bekijken via een VR bril, is het in de meeste gevallen ook mogelijk om het resultaat op een conventioneel scherm te bekijken. In dat geval zul je met een muis of door te bewegen een uitsnede uit het 360 beeld bekijken. Er zijn drie soorten 360 video te onderscheiden:

  • Live video: Technisch lijkt het op een webcam maar dan met meerdere kijkers tegelijkertijd met de optie om vrij rond te kijken. Omdat een panoramabeeld veel data nodig heeft is er een snelle en betrouwbare internetverbinding nodig om deze content te bekijken.
  • Panorama video: Deze video is vooraf opgenomen met een speciale 360 camera die in staat is de volledige situatie vast te leggen. Dit vereist een gedegen planning alvorens de opnames te maken, vervolgens moet de montage ook afgestemd zijn op de inhoud van de presentatie om de boodschap goed over te brengen op de toeschouwers.
  • Computeranimatie: Voor deze methode is geen live set of 360 camera nodig omdat alle content in de computer gegenereerd wordt. Dit biedt een aantal voordelen tijdens de productie, toch is video van echte locaties in een aantal gevallen meer aansprekend.

Realtime 3D

Wanneer je dit soort virtual reality laat maken wordt er gebruik gemaakt van de processorkracht die het VR systeem biedt. Aangezien PC VR headsets minder beperkt zijn dan mobiele systemen hebben deze apparaten de voorkeur voor realtime 3D. Dit zijn vaak wel presentaties die onder begeleiding worden ervaren. Er zijn verschillen in interactieve mogelijkheden:

  • Passief: De presentatie wordt in realtime berekend maar interactie is niet mogelijk. Een voordeel van realtime 3D  is de optimale scherpte en de mogelijkheid om een 3D scenario op maat in te richten voor andere toeschouwers.
  • Beperkt interactief: In dit geval zijn er bijvoorbeeld ‘hotspots’ of andere duidelijk herkenbare locaties met interactie. Hiermee kun je gebruikers meer betrekken bij de presentatie zonder het technisch te ingewikkeld te maken voor zowel de aanbieder als voor de gebruiker.
  • Volledig interactief: In dit geval heeft de gebruiker nagenoeg volledige bewegingsvrijheid en er zijn diverse mogelijkheden tot interactie. Dit soort content kan ingezet worden voor VR games maar ook bij trainingen kan volledige interactiviteit uitkomst bieden.

Is VR ontwikkeling duur?

De kosten voor virtual reality maken zijn sterk afhankelijk van de gekozen methode en de mogelijkheden die de beoogde VR toepassing biedt. Meer interactie betekent doorgaans ook meer werk tijdens de ontwikkeling en het testen, en dat brengt hogere kosten met zich mee. Wanneer er vooraf een duidelijk plan wordt opgesteld waarin de doelstellingen voor de applicatie nauwkeurig worden omschreven kunnen de kosten gedrukt worden, en zal de VR app beter aansluiten op de wensen van de opdrachtgever. Door de virtuele presentatie te begrenzen kan kosteneffectief worden gewerkt met het maximale resultaat.