VL vs VR in het onderwijs

VL staat voor Visueel Leren, VR staat voor Virtual Reality. Een groot aantal leerlingen heeft baat bij visuele leermethoden, ze kunnen op basis van diagrammen, afbeeldingen en video informatie tot zich nemen. De retentiegraad van visueel leren ligt hoger bij zowel kinderen als volwassenen. VR in het onderwijs maakt onderdeel uit van visuele leermethoden, en biedt nieuwe mogelijkheden voor een meer effectief leerproces. Hoe VR in het onderwijs ‘visual learning’ verbetert kun je op deze pagina lezen.

Wat is Visual Learning?

Bij leren op basis van visuele hulpmiddelen wordt doorgaans gedacht aan diagrammen en schematische tekeningen, toch zijn er veel andere soorten visuele informatie die het leerproces kunnen verbeteren. Er is niet voor niets het spreekwoord “een beeld zegt meer dan duizend woorden”. Wanneer iemand een complexe afbeelding te zien krijgt, of een tekst met een beschrijving van exact dezelfde situatie leest, zal de persoon die de afbeelding bekijkt doorgaans meer details kunnen noemen. De hersenen registreren het geheel, door de samenhang van elementen kan het brein de informatie beter vastleggen en weer tevoorschijn halen. Er worden visuele ankerpunten gelegd die direct oproepbaar zijn.

Wat is Virtual Reality?

Bij virtual reality wordt een situatie weergegeven die anders is dan de omgeving waarin een persoon fysiek staat. Dit kan een 360 graden foto of video zijn, het kan ook een 3D omgeving zijn van bijvoorbeeld de maan. Bij VR in het onderwijs is het dus mogelijk om een leerling direct naar iedere locatie in het universum te brengen, het klaslokaal is op dat moment niet meer zichtbaar. Er is geen afleiding, alle beelden zijn gericht op informatieoverdracht. Deze presentaties kunnen passief of interactief zijn, afhankelijk van de content en de doelstelling.

Beter leren met VR in het onderwijs

Virtual reality is niet alleen visueel, er kan ook geluid aan te pas komen wat de retentie nog verder kan verhogen. Door het element interactie aan de virtuele ervaring toe te voegen worden ook de haptische sensoren aangesproken. Met andere woorden; de leerling kan de omgeving aanraken, voelen en manipuleren. VR in het onderwijs is een veilige en gecontroleerde manier om leerlingen les te geven in een visuele omgeving, waarbij de onderwijzer totale controle houdt over de situatie. Daarnaast zal de leerling de complete aandacht vestigen op de inhoud. Niet iedereen heeft evenveel baat bij een visueel leerproces, het is wel bewezen dat VR educatie ervoor zorgt dat studenten meer informatie kunnen onthouden, en bij interactieve simulaties ook sneller een vaardigheid kunnen leren. Daarmee zal het voor de meeste studenten zeker voordeel opleveren.

 

Kunstmatige intelligentie, spraakassistenten en Wikipedia. Waarom moeten we nog naar school toe gaan, alle kennis is direct oproepbaar. Is het nog nodig om aan elkaar te leren schrijven? Waarom moeten we tafels uit ons hoofd leren terwijl we allemaal een rekenmachine app op onze smartphone hebben? Naast filosofische vraagstukken om tijdens een gezellige borrel of gehuld in dampwolken te bespreken, moeten we ook serieus nadenken over de toekomst van educatie. Welke rol gaat VR onderwijs spelen in het leven van onze kinderen en kleinkinderen? Misschien wel een grotere rol dan veel mensen denken. Is dat iets om met vreugde tegemoet te zien, moeten we er juist bang voor zijn. of ligt dat aan de keuzes die we nu maken? De voordelen en mogelijke gevaren van VR onderwijs onderzoeken we op deze pagina.

Wat kun je met VR onderwijs?

Op dit moment worden deze vormen van VR onderwijs al dagelijks toegepast in én buiten scholen over de hele wereld:

  • 360 graden foto en video bekijken van locaties die normaal gesproken onbereikbaar zijn voor een klas vol leerlingen.
  • Praktijksituaties in de virtuele omgeving nabootsen die steeds opnieuw op exact dezelfde wijze te herhalen zijn, bijvoorbeeld voor een training.
  • Empathie creëren door de student virtueel in het lichaam van iemand anders te plaatsen.
  • Decentraal leren in een virtuele klas met studenten en onderwijzers verspreid over meerdere locaties.
  • Kinderen die ziek of afwezig zijn virtueel in hun eigen klas laten plaatsnemen met een 360 graden camera en een VR bril.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van VR onderwijs die nu al bestaan en met succes ingezet worden. Met de ontwikkeling van machine learning zal educatie snel gaan veranderen, waarbij de behoefte aan bruikbare kennis enorm kan gaan verschuiven.

Van werkelijkheid naar fictie en andersom

Naarmate digitale assistenten steeds slimmer worden hoeven mensen steeds minder zelf te doen. Deze afhankelijkheid kan beangstigend zijn, maar dat is een natuurlijk proces. Niet alleen maken computers en algoritmen een steeds belangrijker deel uit van ons leven, wij kunnen als mensen van vlees en bloed ook steeds dieper duiken in een virtuele wereld. Met VR onderwijs kan een medisch student de foetus in de baarmoeder analyseren in drie dimensies. Daarmee zijn al levens gered door afwijkingen voor de geboorte te constateren en tijdig een oplossing te bepalen. Bij VR onderwijs voor architecten is het mogelijk om gebouwen die alleen in de computer bestaan te bezoeken, met elke vierkante centimeter zichtbaar tot in het kleinste detail. De wereld van design is daardoor compleet verandert.

 

Met virtual reality komen werkelijkheid en fictie dichter bij elkaar, door hier optimaal gebruik van te maken kunnen we in de echte wereld het verschil maken.