VR in de automotive

Er is waarschijnlijk geen enkele industrie die zo snel en zo omvangrijk aan de slag is gegaan met virtual reality hardware en software dan de auto industrie. VR in automotive heeft in slechts enkele jaren de wijze waarop auto’s ontwikkeld en verkocht worden compleet veranderd, en deze trend lijkt zich door te zetten. Vanaf de conceptfase, naar VR brillen voor automonteurs tot aan de verkoop van auto’s wordt er gebruik gemaakt van alle mogelijkheden die er zijn. Virtual reality in de autoindustrie is een voorbeeld voor andere sectoren hoe moderne ontwikkelingen geïntegreerd kunnen worden in een traditionele werkwijze. Op deze pagina bekijken we uiteenlopende voorbeelden van VR in automotive.

Virtual Reality in de autoindustrie leidt de weg

Er verandert veel in de automotive sector, naast de bekende spelers op de markt zijn er de ‘disruptors’ die gevestigde merken dwingen om te innoveren. Ook ontstaan er nieuwe markten door de oprukkende economieën in Azië en Afrika met nieuwe uitdagingen en mogelijkheden. Van fossiele brandstoffen gaan we steeds meer naar hernieuwbare energie, internet heeft de behoefte aan mobiliteit niet weggenomen maar veranderd. Dat is bijvoorbeeld zichtbaar in transport van goederen, verbruiksartikelen en etenswaren. De bezorgdiensten rijden af en aan met felgekleurde bestelwagens. VR automotive stelt de sector in staat om deze ontwikkelingen bij te benen, zoals in onderstaande voorbeelden te zien valt:

1. Sneller prototypes maken en testen

Een prototype van een auto werd voorheen van klei gemaakt. Zo kon het voertuig in 3D worden bekeken. Nu wordt hier vaak 3D Printing voor gebruikt wat het proces versneld en goedkoper maakt. Toch vindt veel prototyping exclusief plaats in de computer, met 3D modellen van alle onderdelen die in een auto toegepast worden. Het zijn driedimensionale objecten die met elkaar in relatie staan, via een platte monitor is dit niet altijd duidelijk te visualiseren. VR brillen maken het mogelijk om deze objecten in 3D te bekijken, op iedere gewenste schaal. Er zijn virtual reality headsets waarmee de gebruiker volledig om een object heen kan lopen, wat een veel natuurlijker beeld geeft dan een draadmodel op een computermonitor.

2. Samenwerking op afstand

Zowel Volkswagen als Ford hebben een systeem geïmplementeerd om personeel samen te laten werken in een virtuele omgeving. Ford heeft hier een eigen FIVE systeem voor ontwikkeld terwijl Volkswagen standaard HTC Vive headsets gebruikt. De Ford methode is aanzienlijk duurder en beperkt zich tot twee personen die simultaan aan een project kunnen werken. Door complexe scans te maken van alle handelingen die de gebruikers uitvoeren hebben ze wel lichamelijke belasting van werknemers enorm weten terug te dringen. Bij virtual reality in de autoindustrie speelt decentraal werken een belangrijke rol, het zijn immers multinationals met meerdere locaties. Door elkaar te ontmoeten in een virtuele omgeving kan er veel tijd bespaard worden, en de beste professionals kunnen met elkaar samenwerken.

3. Training voor personeel

Dit is een toepassing die zich zeer zeker niet beperkt tot VR automotive, veel bedrijven maken gebruik van virtual reality om hun personeel te trainen. Er worden VR brillen aan automonteurs uitgereikt met standaard scenario’s die ze kunnen ‘spelen’. Door training in virtual reality te geven wordt het leerproces versneld ten opzichte van studeren in boeken omdat alles gevisualiseerd kan worden. VR controllers maken het mogelijk om complexe handelingen te simuleren in combinatie met speciaal ontwikkelde applicaties. Er is minder ruimte nodig om deze trainingen uit te voeren dan normaal gesproken het geval zou zijn bij een training omdat veel werktuigen en gereedschappen virtueel te gebruiken zijn.

4. Promotie bij autoverkoop

Veel merken hebben al gebruik gemaakt van 360 video om hun auto’s op een compleet nieuwe wijze te introduceren bij consumenten. Zo is het mogelijk om een testrit te maken in een nieuwe Toyota via een online 360 graden video. Omdat de potentiële klant virtueel kan plaatsnemen achter het stuur is de beleving zeer intens, en wekt de film emoties op die met een standaard promotievideo niet mogelijk zijn. Er zijn ook steeds meer automobilisten die zelf met 360 camera’s hun ritten in beeld brengen en deze delen via social media, wat voor automerken uiteraard ideale marketing kan zijn.

5. Informatie voor bestuurders

TeenDrive365 is een uitstekend voorbeeld van educatie in VR automotive. Deze applicatie laat jonge bestuurders in een veilige omgeving de gevaren van de weg ervaren. Een ander voorbeeld is een informatieve promotievideo die laat zien hoe crash testen uitgevoerd worden. Door plaats te nemen in de cockpit terwijl een auto tegen een muur rijdt komt de boodschap van veilig en verantwoord rijden dubbel en dwars over.

Virtual reality in de autoindustrie geeft het voorbeeld aan andere sectoren wat betreft de potentie van VR voor zakelijke toepassingen.