VR in de marketing

Methoden voor promotie en reclame veranderen, maar de achterliggende gedachte blijft hetzelfde. Bij marketing is het primaire doel om de klant ervan te overtuigen een bepaald merk, product of dienst aan te schaffen. Dit kan een fles cola zijn, een auto, een reis naar de maan of zelfs een politieke ideologie. Virtual reality reclame wordt steeds vaker gebruik als middel om de klant te bereiken. VR marketing biedt diverse innovatieve toepassingen die onderdeel uit kunnen maken van een marketing campagne. Wat is eigenlijk de reden dat VR reclame beter wordt bekeken, en hoe trek je de aandacht van de consument? Dat lees je op deze pagina.

Wat is virtual reality marketing?

Bij VR marketing wordt gebruikt gemaakt van virtual reality content. Dit kan een animatie zijn, een video of een interactieve presentatie. Om deze content te bekijken is in veel gevallen een VR bril vereist. Er zijn veel producten op de markt verkrijgbaar van zeer goedkoop tot behoorlijk duur, als de beoogde doelgroep nog niet in het bezit is van VR hardware is hier vaak toch een eenvoudige en betaalbare oplossing voor te bedenken.

VR reclame wordt beter bekeken

Een banner op een website voor vaak niet eens bewust waargenomen, bij live uitzendingen op de televisie is een reclameblok doorgaans het moment om een kleine boodschap te doen of iets lekkers uit de keuken te halen. Bij virtual reality reclame is de potentiële klant veel meer betrokken bij de presentatie. De gebruiker draagt een VR bril en wordt omringd door de virtuele omgeving. Er is geen afleiding van buitenaf, wat voor commerciële toepassingen uiteraard ideaal is. De kwaliteit van de content moet wel in orde zijn om de gebruiker te overtuigen. Daarmee verschilt virtual reality marketing niet van conventionele promotie en reclame.

Mogelijkheden met VR marketing

Hier zijn vijf voorbeelden van virtual reality technologie en hoe ze ingezet kunnen worden voor virtual reality marketing:

1. 360 graden animatie

Computeranimatie is ideaal voor VR brillen. Omdat er geen fysieke camera aanwezig is kan een 360 beeld gegenereerd worden waarin de kijker volledig rond kan kijken zonder storende elementen in beeld. Ook maakt een 3D weergave standaard deel uit van de technologie in VR brillen, wat met computeranimatie eenvoudig te realiseren is. Voor product presentaties op beurzen en events wordt veel gebruik gemaakt van 360 animatie, het is ook eenvoudig online te verspreiden.

2. 360 graden video

In veel opzichten is 360 graden video overeenkomstig met animatie, met het verschil dat er echte locaties, objecten en mensen in beeld komen. Wat de productie betreft brengt dit unieke uitdagingen met zich mee, toch is het in handen van een professioneel VR videoproductiebedrijf een effectieve manier om promotie te maken. Er zijn bijvoorbeeld al veel landen en steden die toeristische content hebben laten produceren, ook touroperators maken er dankbaar gebruik van.

3. 3D product visualisatie

Niet alle producten zijn direct zichtbaar of tastbaar te maken. Een foto van een bank in een catalogus geeft nooit een compleet beeld van het meubelstuk. Dit geldt voor veel fysieke producten, van kleine sieraden tot grote kantoorpanden. 3D product visualisatie is een effectief voorbeeld van VR marketing. Computermodellen worden direct zichtbaar in iedere gewenste omgeving. Zo worden er bijvoorbeeld keukens op maat ingericht op basis van VR brillen. Producten die niet aanwezig zijn of zelfs nog niet bestaan zijn al zichtbaar in de virtuele wereld, autodealers maken bijvoorbeeld gebruik van virtual reality om nieuwe modellen virtueel te introduceren bij de klant.

4. Interactieve presentaties

Met VR controllers is het mogelijk om de virtuele omgeving te manipuleren. Bij virtual reality marketing is interactie een goede methode om de betrokkenheid van de potentiële klant  te intensiveren, zelfs wanneer dit vrij eenvoudige interacties betreft. De gebruiker zit ‘aan het stuur’ en heeft een gevoel van controle over de commerciële boodschap. Denk aan een 3D model van een auto, met deuren die op commando openen en sluiten, of een virtuele tour door een vakantiehuis.

5. VR gaming

Een VR game als promotiemiddel kan erg effectief zijn. De game moet de juiste balans vinden tussen commerciële boodschap en een onderhoudend spel. Dit kunnen individuele ervaringen zijn, het is ook mogelijk om een element van competitie toe te voegen. Denk aan een beurspresentatie met een scorelijst. Bezoekers spelen een VR game die wordt weergegeven op een extern scherm voor de voorbijgangers. Dit kan een enorme trekpleister zijn waarmee ook eenvoudig persoonlijke contactinformatie kan worden verzameld.

Virtual reality reclame op maat

Nu is het al mogelijk om VR reclame op maat aan te bieden. Zeker bij luxe en kostbare producten is maatwerk promotie de investering waard. Denk aan de verkoop van een huis met een virtuele tour, of het ontwerpen van een virtuele keuken op maat om de klant te overtuigen. Dit zal in de toekomst nog veel verder uitgebreid worden. Net zoals YouTube relevante commercials laat zien, of Netflix suggesties genereert voor andere content, zal VR marketing ook steeds meer toegespitst worden op het individu.