VR in de retail

Met een virtual reality bril kun je nieuwe werelden verkennen vanuit je eigen huiskamer, betekent dit het einde van het winkelcentrum? Nee, er zijn juist unieke mogelijkheden om met VR retail meer omzet te genereren. Dat kan met een in-store VR experience maar ook door VR retail naar de huiskamer te brengen. Kortom, er zijn veel mogelijkheden met een virtual reality bril te bedenken, op deze pagina bekijken we een aantal praktijkvoorbeelden.

Bied een bijzondere VR experience aan klanten

Stel, je wil massage olie promoten in de winkel. De klant mag plaatsnemen op een massagetafel en krijgt een massage. Deze ervaring wordt een stuk anders met een VR bril op, terwijl de klant geniet van een echte massage wordt in 360 graden een prachtige video vertoond van een luxueuze massagesalon aan de andere kant van de wereld. Bij een VR experience kan een echte ervaring gecombineerd worden met een virtuele presentatie wat een compleet andere ervaring biedt aan de klant. Zo combineer je de beste eigenschappen van marketing in de ‘echte’ wereld en in de virtuele wereld.

Virtual reality in de winkel

Er zijn twee manieren waarop virtual reality in de winkel wordt toegepast. Als eerste om de verkoop van VR brillen te promoten. In elektronica winkels zijn deze producten te bekijken en soms ook te testen in demo opstellingen. Dat is belangrijk, want het is nagenoeg onmogelijk om de mogelijkheden van VR technologie uit te leggen via andere soorten media. Daarnaast wordt er ook steeds vaker een virtual reality bril gebruikt om andere producten te demonstreren. Zo is er bijvoorbeeld een kiosk met VR bril die je laat zien welke impact gekleurde smartlights hebben op het interieur. In een winkel is dat op een andere wijze niet mogelijk. De klanten wordt een in-store VR experience aangeboden met een gepersonaliseerd element. Zo wordt shopping in toenemende mate een persoonlijke ervaring. Denk bijvoorbeeld aan het ontwerpen van een keuken op maat met een virtual reality bril, zo is iedere optie direct beschikbaar in de showroom.

Virtuele winkelcentra

Een andere mogelijkheid voor VR retail is het openen van virtuele winkelcentra. In plaats van klanten verleiden naar de winkel te komen, is het ook mogelijk om ze te bereiken terwijl ze thuis zijn. Alibaba is hier al heel ver mee, dit is de Chinese concurrent van Amazon die op de Aziatische markt in korte tijd is uitgegroeid tot onbetwiste marktleider. Dit hebben ze voor elkaar gekregen door in te spelen op de behoefte van de consument, en door online shoppen te combineren met een herkenbare winkelomgeving. In een virtueel winkelcentrum kan een bezoeker met een VR bril langs een groot aantal winkels lopen, producten bekijken vanuit alle hoeken en direct een bestelling plaatsen. Een virtuele winkel biedt alle voordelen van een fysiek winkelpand zonder de nadelen. De klantervaring is te personaliseren tot aan het prijskaartje, er is geen lokale magazijnruimte nodig en de schappen zijn altijd netjes georganiseerd. Er kan worden gekozen voor ‘winkelpersoneel’ op basis van kunstmatige intelligentie, het is ook mogelijk om avatars in de VR winkel te plaatsen met een live persoon die assistentie biedt. Zo kun je die persoonlijke touch naar de virtuele winkelervaring brengen.

Analyse van klant gedrag

In vergelijking met traditionele vormen van winkelen is het meten van de VR experience relatief eenvoudig uit te voeren. Zo kunnen er heatmaps gegenereerd worden die duidelijk aangeven waar de klanten naar kijken. Welke elementen zijn interessant voor de klant, welke producten vallen op en hoe kun je de klant naar een specifiek aanbod leiden? Dit soort heatmaps worden gemaakt op basis van de hoofdbeweging die de gebruiker maakt. De resultaten kunnen samengevoegd worden om trends te herkennen, of ze worden gebruikt om persoonlijke aanbiedingen te genereren. Bij VR retail is het veel eenvoudiger om objectieve meetpunten te bepalen omdat de klant zich in een gecontroleerde omgeving begeeft. Door het gedrag van klanten in de virtuele wereld te analyseren kan ook de fysieke winkelervaring verbeterd worden. Zo kan uit VR testen blijken dat gangpaden in de winkel verlegd moeten worden, of dat er meer effectieve methoden zijn om producten met een hogere marge zichtbaar te maken voor shoppers.

VR retail als aanvulling

Gaat de virtual reality bril normale retail vervangen? Waarschijnlijk niet, de sociale factor van een winkelcentrum is beduidend anders dan een VR experience in de winkel. Het is wél een belangrijke aanvulling op de traditionele promotionele activiteiten. Nu is virtual reality in de winkel nog zeker een trekpleister in de winkel, in de loop der tijd zal de kwaliteit van de content doorslaggevend zijn. De trend naar online shopping met een virtual reality bril biedt ook enorm veel kansen voor de retail sector.