VR toepassen voor zakelijke doeleinden

Bij VR technologie wordt vaak als eerste gedacht aan spelletjes spelen. Dat is aan de oppervlakte de primaire doelgroep waar de ontwikkelaars zich op richten, toch is dat niet de voornaamste afzetmarkt. Terwijl een consument misschien met kerstmis een VR bril aanschaft, bestellen grote organisaties tientallen of zelfs honderden exemplaren tegelijkertijd om virtual reality zakelijk te gebruiken. Naast deze apparaten kopen kun je ook een VR bril huren. Wanneer VR zakelijk gebruikt wordt is het niet altijd rendabel om te investeren in de hardware. De toepassingen voor zakelijke VR zijn wellicht omvangrijker dan je zou vermoeden, laten we aan de hand van vijf toepassingen de mogelijkheden eens wat nader bekijken. Ook geven we advies wanneer een VR bril huren interessanter is dan kopen.

1. Product development

Al in de eerste fase van productontwikkeling kan VR zakelijk worden ingezet. Vaak worden producten ontworpen als 3D modellen. Nog voor prototyping met 3D printing plaatsvindt kunnen er verschillende stadia met een VR bril worden getest. Het 3D beeld van deze apparatuur geeft een veel nauwkeuriger beeld dan op een platte monitor of op papier. De eenvoud van schalen en roteren biedt ook veel voordeel, evenals het delen van data via internet. Autodesk biedt bijvoorbeeld ook ondersteuning voor het gebruik van verschillende virtual reality headsets.

2. Stakeholders informeren

Om informatie aan stakeholders over te dragen wordt er vaak gebruik gemaakt van visuele ondersteuning. Dit kan variëren van een PowerPoint presentatie, een video of een rondleiding op locatie. Naast interne stakeholders zoals de directie of werknemers moeten vaak ook andere belanghebbenden geïnformeerd worden. Denk aan de buurtbewoners bij een groot bouwproject. Hier kan VR zakelijk worden ingezet, bijvoorbeeld door een presentatie aan te bieden die direct tot de kern van de zaak komt. De mogelijkheden voor driedimensionale visuals in combinatie met interactieve elementen maakt virtual reality een krachtig communicatiemiddel.

3. Personeel trainen

Een populaire toepassing van virtual reality voor zakelijk gebruik is het trainen van personeel. Onderzoek heeft uitgewezen dat de retentie van informatie hoger ligt bij een VR training dan bij informatie op basis van een video. Bij virtual reality training zal de participant compleet de aandacht gevestigd hebben op de training, de omgeving voelt ook ‘echt’ aan waardoor een virtuele oefening wordt waargenomen als de werkelijkheid. De training kan variëren van eenvoudige handelingen uitvoeren tot aan complexe operaties oefenen alvorens ze in het echt uit te voeren. Het kan ook een effectief instrument zijn bij het trainen van personeel zodat ze beter kunnen omgaan met klanten.

4. Promotie tijdens beurzen

Tijdens beurzen en evenementen worden VR brillen steeds vaker ingezet om de bezoekers een unieke ervaring te bieden. Enkele meters vloeroppervlak kan in een virtuele omgeving zo groot zijn als een voetbalveld. Daarnaast heb je de volle aandacht van de gebruiker. Overigens hoeft dit geen individuele ervaring te zijn, zeker tijdens beurzen met veel bezoekers kan VR juist een manier zijn om interactie op te wekken. Zo kan het beeld vanuit een VR bril worden weergegeven op een extern scherm, met een presentatie zoals spel kan er een competitief element aan de presentatie toegevoegd worden. Je kunt voor ‘zware’ applicaties een VR bril huren inclusief professionele ondersteuning, voor eenvoudige presentaties zijn goedkope mobiele smartphone houders juist heel interessant.

5. Sales ondersteuning in de winkel

In de winkel heeft virtual reality zakelijk ook zeker een plek verworven. Alles wat niet in een showroom kan worden gedemonstreerd wordt mogelijk in een virtuele omgeving. Denk aan het inrichten van een keuken; de klant loopt fysiek door een lege ruimte waar alle elementen van de droomkeuken in geplaatst worden. Een reisagentschap kan een 360 film of VR tour laten zien van iedere vakantiebestemming in de wereld. Wat je ook laat zien, je hebt de volle aandacht van de klant tijdens het dragen van de VR bril.

Wanneer kopen en wanneer een VR bril huren?

Eenvoudige Cardboard VR houders voor een smartphone kun je voor weinig geld in grote aantallen bestellen met opdruk en logo. Dit zijn ideale promotie artikelen waar je zeker in kunt investeren. Wanneer je eenmalig een zaal vol participanten een 360 video wilt laten zien in een virtuele cinema is het minder vanzelfsprekend om honderd maal dezelfde VR bril aan te schaffen. Zeker voor incidentele gevallen zal een VR bril huren de meest voor de hand liggende optie zijn. Daarnaast kun je bij een huurcontract ook extra service en ondersteuning erbij nemen. Denk aan bezoekers tijdens een evenementen helpen met het gebruik van de hardware en software, of het schoonmaken van de VR brillen na het gebruik.

Informeer bij de leverancier naar de meest voordelige keuze en laat een proefberekening maken op basis van het project. Dan zul je snel ontdekken hoe je virtual reality zakelijk het beste kunt inzetten.