Branded VR brillen met logo of marketing-tekst

Je moet ergens in een afgelegen grot wonen om niet bekend te zijn met de term “Virtual Reality”, toch is het aantal consumenten dat een VR bril bezit nog vrij beperkt. Dat komt deels door de kosten van een complete Virtual Reality set, daarnaast zijn er nog een aantal andere drempels op het pad naar de virtuele wereld. De kloof tussen bekend bij de consument, maar nog niet geheel ingeburgerd is precies het gebied waarop marketing altijd het meeste succes heeft geboekt. Een eenvoudige VR bril met logo kan het verschil maken tussen een verkoop en een gemiste kans. Niet iedere bedrukte VR bril is overigens hetzelfde, naast de kwaliteit van de VR bril met logo speelt ook de kwaliteit van de virtuele presentatie een rol. Door Virtual Reality op de juiste wijze te integreren met een marketing campagne kun je succes boeken, hoe je dit het beste kunt aanpakken lees je op deze pagina.

Goede marketing vereist goede timing

In de jaren vijftig werden televisies populair, toen kleurentelevisie werd geïntroduceerd zagen veel mensen de meerwaarde niet in op de bestaande zwart-wit televisies. Met name in Engeland werd de vraag gestimuleerd door snooker uit te zenden, om de gekleurde biljart ballen te zien moest je immers een kleurentelevisie aanschaffen. Bij marketing is timing altijd van belang, je moet het juiste middel op het juiste moment inzetten. Op dit moment zien we dat in de populariteit van Virtual Reality en Augmented Reality, die nu in allerlei soorten organisaties opduiken. Je ziet steeds vaker een VR bril met logo op een website staan, gedragen door een model die voorheen voor of achter een product werd geplaatst. Bekijk je liever een foto van een mooie dame voor een auto, of stap je liever met deze dame virtueel in diezelfde auto? Met een bedrukte VR bril zul je niet alleen de klant informeren, maar ook inspireren.

Virtual Reality of Augmented Reality?

Er zijn twee technologieën die momenteel erg in trek zijn met veel overlapping; VR en AR. Hoewel de grenzen steeds verder vervagen, zijn er voor iedere technologie verschillende toepassingen te bedenken. Hoewel we op deze pagina vooral Virtual Reality bespreken, en de mogelijkheden met een bedrukte VR bril met logo, is het goed om beide systemen in het kort uit te leggen.

Wat is Virtual Reality?

Bij VR stap je als het ware in een wereld die alleen bestaat in de computer. Je kunt rondkijken in deze omgeving, je kunt soms ook rondlopen en objecten manipuleren. Je bent geheel afgesloten van de werkelijke omgeving. Dat neemt overigens niet weg dat de gebruiker ook altijd individueel de VR beleving ervaart, door een VR bril met logo te gebruiken wordt ook de rest van het publiek direct een marketing boodschap vertoond. Met Virtual Reality heb je de volledige aandacht van de mogelijke klant te pakken, met een bedrukte VR bril kun je daarnaast de focus op een merk of product leggen. 

VR app laten maken

Wat is Augmented Reality?

Bij AR zie je nog steeds de wereld om je heen, alleen wordt er ditmaal een laag aan toegevoegd. Dit kan een routeplanner zijn om je naar een winkel te brengen, het kan ook een jacht op dinosauriërs zijn die rechtstreeks uit Jurassic Park komen. Je kunt de Augmented Reality beelden direct weergeven op een smartphone. Met een AR bril is de beleving overigens veel sterker, alleen zijn AR brillen nog lang niet gemeengoed. Een alternatief is een AR Cardboard, een smartphone houder waarmee je een eenvoudige AR bril kunt maken.

Virtual Reality laat je een volledig nieuwe wereld zien, Augmented Reality voegt iets toe aan de wereld om je heen. Twee aparte technologieën die elkaar overlappen maar zeker voor marketingdoeleinden andere mogelijkheden bieden. We leggen de focus op deze pagina op Virtual Reality, waarbij een bedrukte VR bril een uitstekend middel kan zijn in een marketing campagne.

AR app ontwikkelen

Mogelijkheden met branded VR brillen

Hier zijn een aantal mogelijkheden met branded VR brillen voor marketingdoeleinden. Houd er rekening mee dat naast de bril ook de content een belangrijke rol speelt.

  • Virtuele Tours: Je kunt als gemeente de highlights van het dorp of de stad laten zien met een virtuele tour. Laat het logo van de gemeente duidelijk zien op de VR bril met logo, en zet deze in voor allerlei toeristische toepassingen.
  • 360 Graden cinema: Het is een prachtig gezicht om een zaal te zien, vol met mensen die een bedrukte VR bril dragen. Met een VR cinema is het mogelijk. Je kunt zo iedere ruimte omtoveren in een heuse bioscoop. De toeschouwer kan vrij rondkijken zonder de stoel te verlaten.
  • VR Games: Uiteraard is VR gaming een populaire toepassing, voor exclusieve games die ingezet worden bij marketing is daarbij wel een aanzienlijk budget vereist. Toch kan dit in combinatie met een bedrukte VR bril een heel effectief marketinginstrument zijn.
  • Team Building: Bij een bedrijfsuitje kun je Virtual Reality gebruiken om allerlei leuke scenario’s uit te beelden. Gebruik dan een VR bril met logo van de organisatie, of bedrukt met het onderwerp van de dag. De aanwezigen kunnen gebruik maken van hun eigen smartphone waarmee de kosten voor een VR uitje beperkt blijven.
  • Remote Marketing: Ben je een makelaar die vanuit Rotterdam huizen in Mallorca wil verkopen aan klanten in Sydney? Bespaar reistijd en kosten door een bedrukte VR bril op te sturen naar de prospects, en laat ze een virtuele rondleiding zien via een custom app. Je kunt deze zelfs op maat laten maken voor iedere individuele klant.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden waarmee je een VR bril met logo of andere opdruk kunt inzetten als marketinginstrument. Wat kun je zelf bedenken? Je kunt ook contact opnemen met de leverancier voor innovatieve suggesties om jouw marketingboodschap kracht bij te zetten.

VR bril met logo laten maken

Er zijn verschillende soorten VR brillen, van heel eenvoudig tot behoorlijk complex. Zo kun je een eenvoudige smartphone houder in grote aantallen laten maken, of wellicht is een wat luxer model met ingebouwde hoofdtelefoon voor beurzen en evenementen een betere keuze. Daarnaast kun je ook kiezen voor stickers of een logo graveren in de bedrukte VR bril. Het is altijd een afweging van verschillende aandachtspunten, de leverancier kan je hierbij van dienst zijn en je helpen de juiste keuze te maken.

Kwaliteit is belangrijk

Je kunt als consument of als bedrijf goedkope VR brillen bestellen, dit zijn smartphone houders van karton of plastic die je in de grabbelbakken van elektronica zaken tegenkomt. Toch is dit zeker voor marketingdoeleinden niet verstandig. De kwaliteit van deze kassakoopjes is vaak belabberd, en je moet er zelf nog stickers op plakken om het een beetje bij de stijl van het bedrijf te laten aansluiten. Je kunt ook een VR bril met logo laten ontwerpen en maken, in zowel kleine als grote oplages. Zo wordt iedere bedrukte VR bril een virtuele ambassadeur van het merk of product. Overigens hoeft een goede kwaliteit VR bril met logo helemaal niet zo duur te zijn, er zijn ook goedkope smartphone houders met een uitstekende prijs / kwaliteitsverhouding.

Met een bedrukte VR bril kun je het verschil maken, niet alleen kun je met de juiste content de gebruiker een bijzondere Virtual Reality ervaring geven, een VR bril met logo is daarnaast ook een goede manier om een merk, logo, slogan of productnaam onder de aandacht te brengen. Ook wanneer de VR bril uit staat!