ClickCease

Chinese smartphonefabrikant Oppo betreedt de markt voor thin & light reality

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
vr expert - oppo air glass

De Chinese smartphonefabrikant Oppo heeft een Assisted Reality-apparaat aangekondigd: Oppo Air Glass, gericht op de gezondheidsbewuste zakelijke professional in China, Japan, Korea, en Engelssprekende landen. Het nieuwe aR-realitytoestel zal in beperkte oplage worden uitgebracht in China tijdens het eerste kwartaal van 2022.

Chinese Oppo stapt in Assisted Reality met Oppo Air Glass

De Chinese smartphonefabrikant Guangdong Oppo Mobile Telecommunications Corporation; of kortweg Oppo, “is al lange tijd de mogelijkheden van Extended Reality (XR) aan het verkennen. En met Air Glass hebben we eindelijk een smart glass product gecreëerd dat echt binnen het bereik van de consument ligt,” aldus Levin Liu, OPPO Vice President en hoofd van het OPPO Research Institute.

Tijdens Oppo’s innovatie-evenement: “Oppo INNO Day 2021“, in Shenzhen, China, kondigde Oppo haar Assisted Reality headset aan: Oppo Air Glass. Verder in detail in een begeleidend persbericht getiteld: “OPPO introduceert Air Glass, met creative cicada wing design en zelfontworpen spark micro projector”.

De Air Glass zelf is ontworpen met een futuristische sensibiliteit, lijkend op een gestileerde caller-headset met een langwerpige waterdruppel monocle; beschreven in het persbericht als “geïnspireerd door de vleugels van de cicade”.

Oppo Air Glass specificaties

  • Gewicht: 30 gram licht gewicht.
  • Batterij: De batterij gaat 3 uur mee in actief gebruik en 40 uur in stand-by.
  • Ontwerp: Een futuristisch, strak en stijlvol ontwerp – kan magnetisch aan een bril worden bevestigd.
  • Projector: In-house ontwikkelde Spark Micro Projector™ die 0.5cc levert, oftewel ruwweg een display frame van een koffieboon.
  • Schermtype: Micro-LED scherm met een optische golfgeleider, met een helderheid tot 3 miljoen nits.
  • Getrouwheid van de weergave: Ondersteunt twee weergavemodi van 16-niveau grijstinten en 256-niveau grijstinten.
  • Type glas: Twee lagen beschermend saffierglas.
  • Processor: Qualcomm Snapdragon Wear 4100 Platform.
  • Interactie: Vier natuurlijke gebruikersinterface-opties: aanraking op de steel, stem, hoofdbeweging en handbeweging: terwijl het ook mogelijk is om te bedienen met de Smart Glass App op Oppo smartwatches en smartphones.
  • Kleuren: De Air Glass wordt geleverd in twee kleuren zilver en zwart.

Kortom, de aR-headset biedt informatie bovenop de realiteit die door de Glass wordt bekeken binnen het directe gezichtsveld van de gebruiker. Een Assisted Reality categorie die use cases opent zoals live vertalingen, gezondheid en weer informatie, metrische of imperiale real-time metingen, GPS aanwijzingen, en nog veel meer.
Met andere woorden, aR is een minder opdringerige realiteitsoplossing voor de drager en is een minder overvolle concurrerende ruimte dan Augmented en Virtual Reality. Met de ontwikkeling van aR wil Oppo zich positioneren ten opzichte van andere concurrenten op het gebied van AR en VR, maar dan via de productcategorie aR.

Echter, zoals het er nu voor staat met de aankondiging en persbericht-gecontroleerde informatie, weten we niet de DoF (Degrees-of-Freedom) van een van deze nUI (natural User Interface) systemen. Maar het is meer dan waarschijnlijk dat de headset zal beschikken over inside-out tracking van het Air Glass zelf.

vr expert - oppo air glass

Waarom een AR of VR headset maken als je een aR apparaat kunt maken?

Het is merkbaar dat de branding van “Air” een van de trends van 2021 is in de realiteitsmarkt, die associaties oproept van lichtgewicht, klein en dun – en ontsnapt aan de gangbare gedachten van omvangrijk, zwaar en allesomvattend. De differentiatie van een stijlvoller en dun ontwerp is ook te zien bij Nreal met zijn Light en Air headsets, HTC met zijn Vive Flow, Facebook/Meta met zijn samenwerking met Ray-Ban, en EM3 met zijn dunste VR-headset op de markt.

Het zal interessant zijn om te zien hoe Oppo zich zal onderscheiden van de concurrentie met vergelijkbare branding op lichtgewicht, gestileerd ontwerp, en dunheid.

De positionering van de concurrentie is namelijk als volgt:

  • Nreal bereidt zich voor op een meerzijdig platform: het wordt wat Apple is voor smartwatches met zijn app store.
  • HTC Vive Flow onderscheidt zich op mindfulness en ASMR.
  • Facebook/Meta bandwagon zijn positionering voor de vroege-meerderheid consument door middel van het Ray-Ban merk; en haar aanstaande Project Cambria is zeer vergelijkbaar met HTC’s Vive Flow.
  • En ten slotte richt EM3 zich op de promotie strategie “de dunste X”.

Momenteel onderscheidt Oppo zich alleen door de productcategorie: Assisted Reality, waar RealWear de belangrijkste concurrent is, evenals Vuzix met zijn M400-aanbod. Het lijkt er echter op dat Oppo zich richt op gezondheidsbewuste zakenmensen in China en Engelssprekende landen. De Air Glass levert automatisch vertaalde tekst op basis van real-time spraakinvoer. 

vr expert - oppo air glass

Daarnaast is Oppo een samenwerking aangegaan met Baidu, het Chinese Google, inclusief Google’s Walk & Bike en Explore Nearby navigatiediensten om fietsers en wandelaars te helpen.

Conclusie

De Chinese smartphonefabrikant Oppo heeft zichzelf nu omgevormd tot een fabrikant van ondersteunde realiteit; hij positioneert zichzelf met een slank en gestroomlijnd aanbod, gericht op gezondheidsbewuste professionals in China, Japan, Korea en Engelssprekende landen. Oppo heeft een assistive reality-apparaat gemaakt met een soortgelijke ontwerptaal, lichtgewicht en dun: het probeert een soortgelijke positioneringsstrategie, maar biedt het aan in een assistive reality-apparaat in plaats van een AR- of VR-headset.

Aanbevolen artikelen

Discussion

Geef een antwoord

Menu sluiten
×
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.