Emergency Water Landing VR

Emergency Water Landing VR is precies dat het zegt: een noodlanding op het water. Met een vliegtuig. In virtual reality. Niks meer en ook niks minder. Een paar weken geleden kwam deze “VR experience” al uit, alleen was dat, gezien de meer dan ongelukkige timing in relatie tot het ongeluk met vliegtuig van German Wings, goed voor nogal wat protest in de comments. En begrijpelijk. De titel was toen iets van “Air Plane Disaster”, ook al niet heel opwekkend. Na alle commentaar is de titel van Oculus Share verdwenen, om dan nu weer terug te zijn met een iets behapbaarder titel. In ieder geval een titel die niet meteen de wenkbrauwen doet fronsen.

Graphics

Het kan gezegd: alles ziet er zeer verzorgd uit met de Oculus Rift op je hoofd. De start vindt plaats op een platform waar een vliegtuig staat geparkeerd, en er vliegt op dat moment ook een ander toestel over. De ervaring van diepte met een Oculus wordt zo erg goed neergezet. Ook in het toestel is alles goed uitgewerkt (alhoewel zowat iedereen dezelfde gympen aan heeft… waar je al op let..). Eénmaal in de stoel helaas het scherm in de stoel voor je niets, dat had het wel af gemaakt. Uit het raam gekeken is een lappendeken zichtbaar die onder het toestel door trekt, waarbij een flinke staart rook uit de motor uiteraard de aandacht ietwat trekt.

Qua animatie is het wat minder, het komt nogal houterig over van tijd tot tijd en de “crash” bestaat uit het vrijwel verticaal zakken van het toestel waarna de boel blijft dobberen. Dat had anders gekund. De bedoeling is al met al om een beeld te geven wat er gebeurd tijdens zo’n noodlanding, en wat de juiste acties zijn die ondernomen moeten worden.

EL2

Gameplay

Als zo’n actie verkeerd wordt gekozen, stopt het programma en begint opnieuw. Aan het eind worden zogenaamde “fatal errors” weergegeven. Als voorbeeld: na de crash moet de speler opstaan en kan in het gangpad twee keuzes maken (of juist géén): koffer pakken, of zwemvest opblazen. Beide keuzes leiden direct tot einde van het programma.

De speler zit vrijwel achteraan in het vliegtuig dus vanuit de logica is het direct die kant uit gelopen. Op het einde echter staat een (bebloede) passagier die verteld dat deze uitgang is geblocked: er staan twee trolley’s voor. In real life heb ik zo het idee dat je die zo aan de kant hebt, maar vooruit. Omdraaien en richting voorste twee uitgangen. Beide uitgangen leiden naar de glijbanen en eenmaal uit het vliegtuig kan het vest worden opgeblazen. Wat wat vreemd over komt is het abrupte einde bij een verkeerde keuze. Voorts bestaat de vr game uit twee gedeelten: boarding en flying. Na het boarding gedeelte keert het programma terug naar het hoofdmenu waarna opnieuw moet worden gekozen, voor boarding of flying… Dat komt ietwat vreemd over.

Besturing

Bij de installatie instructies wordt al aangegeven: als je géén xbox controller hebt: alles loskoppelen. Joysticks e.d. zorgen voor behoorlijke ellende en er kan niet eens meer fatsoenlijk “einde” worden gekozen uit het menu. Storend. Ook wordt geadviseerd om “direct to rift” modus te kiezen wat hier keer op keer garantie was voor een crash. Van de pc, wel te verstaan, niet van het vliegtuig.. Verder is de besturing meer dan eenvoudig, bewegen gaat met WASD en kijken kan door het hoofd rond te draaien en de muis te gebruiken.

 

7 Total Score

Emergency Water Landing VR is, wat raar om te zeggen, maar best wel eens leuk om mee te maken. Het beoogt een wat educatief doel maar dat komt niet echt goed uit de verf, anders dan dat nogmaals wordt benadrukt dat reddingsvesten buiten het vliegtuig moeten worden opgeblazen. En dat koffers achtergelaten kunnen worden. De replay factor is niet al te hoog.

Wat vind jij? Wees de eerste!
We will be happy to hear your thoughts

Reageer!