ClickCease

Facebook heeft haar naam veranderd naar Meta, legt de focus op het bouwen van de Metaverse

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
VR Expert Meta Logo

Het Amerikaanse bedrijf Facebook heeft aangekondigd dat ze een moederbedrijf gaan oprichten met de naam Meta. Alle producten van Facebook zullen in de toekomst door Meta worden beheerd. Deze aankondiging heeft CEO Mark Zuckerberg gisteren gedaan tijdens het Facebook Connect evenement. De naamsverandering onderstreept de focus van het bedrijf op het bouwen van de Metaverse. Binnenkort zal ook de Oculus Quest omgedoopt worden tot Meta Quest.

Dit jaar’s Facebook Connect evenement stond volledig in het teken van de rebranding van Facebook naar Meta. Onderwerpen die XR enthousiastelingen konden interesseren werden slechts kort benoemd en besproken. Facebook kondigde bijvoorbeeld het legendarische spel Grand Theft Auto: San Andreas aan voor de Oculus Quest 2. Die aankondiging nam echter maar minder dan een minuut van de tijd in beslag.

Zuckerberg gebruikte bijna net zo weinig tijd met de informatie dat de AI gestuurde AR passthough voor de Quest 2 op komst is. Ondanks dat dit zeer interessant is voor ontwikkelaars, werden deze onderwerpen echter slechts terloops genoemd. De focus van het evenement lag duidelijk op het nieuwe moederbedrijf Meta.

Facebook zetta al de koers uit voor Virtual reality met het in dienst nemen van haar nieuwe VR/AR gerichte CTO Andrew Bosworth. De naamsverandering van Facebook naar Meta is echter het duidelijkste signaal tot nu toe dat het bedrijf zich wil focussen op het bouwen van de metaverse. De metaverse zou in de toekomst het internet wat we vandaag de dag kennen vervangen.

VR Expert Zuckerberg Meta

Zuckerberg wilt $10 miljard investeren in het bouwen van de Metaverse

Zuckerberg kondigde maandag ook aan dat hij 10 miljard dollar zou investeren om de Metaverse op te bouwen. Hij zei daarbij dat Facebook – nu Meta – in de nabije toekomst niet in staat zal zijn om winstgevend te opereren. Dit komt vooral doordat het bedrijf zich nu richt op het ontwikkelen van VR en AR. Voorlopig zal er echter niet veel veranderen bij Meta. 

De nieuwe naam zal geen invloed hebben op de manier waarop het bedrijf gegevens beheert en deelt. Ook de social media kanalen Facebook, Instagram en WhatsApp blijven onveranderd door de naamsverandering.

Meta wilt een nieuw imago creëren

“Op dit moment is ons merk nauw verbonden met één product dat onmogelijk alles kan vertegenwoordigen wat we vandaag doen”, zei Zuckerberg, “laat staan wat we in de toekomst gaan doen.”

VR Expert Facebook Connect Zuckerberg

Met de nieuwe naam wil Zuckerberg een nieuw imago creëren. De naam Facebook werd nog te nauw geassocieerd met het social media platform, hoewel het bedrijf inmiddels veel meer biedt dan dat ene product. 

De integratie van Virtual reality apparaten is tot nu toe echter beperkt gebleven. De Oculus Quest headsets zijn nog vooral gefocussed op games en niche toepassingen. Daarmee hebben ze zich nog niet kunnen vestigen bij het grote publiek.

VR Expert Oculus Quest 2

Met de naam Meta hoopt het bedrijf hier verandering in te brengen, want ook de oude Oculus apparaten worden binnenkort verkocht als de Meta Quest. “Als mensen onze producten kopen, willen we dat ze duidelijk begrijpen dat al deze apparaten van Meta komen en ladder op onze Metaverse visie aansluiten,” aldus Andrew Bosworth.

Critici zien Meta als een afleiding

Meta hoopt misschien door de naamsverandering ook de publieke discussie af te leiden van facebook. Deze discussie is ontstaan doordat er een golf van negatieve berichtgeving is geweest na de onthullingen van klokkenluider Frances Haugen.

VR Expert Frances Haugen

Het bedrijf vecht tegen beschuldigingen dat het investeerders en het publiek heeft misleid over haar gebruikers groei en inspanningen om haatdragende taal en desinformatie te bestrijden. Daarnast was er ook kritiek op de manier waarop het platform werd gebruikt om de aanval op het Amerikaanse Capitool op 6 januari te organiseren.

Meta zal waarschijnlijk ook deze vragen van regelgevers onder ogen moeten zien. Ook Meta zal moeten aantonen hoe het de privacy van gebruikers zal beschermen in een toekomstige metaverse. 

Uiteindelijk zal het bouwen van de Metaverse Mark Zuckerberg veel geld kosten. Het valt nog te bezien of de investeringen winstgevend zullen zijn.

Aanbevolen artikelen

Discussion

Geef een antwoord

Menu sluiten
×
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.