ClickCease

Google Cardboard effectief als promotiemiddel

Met meer dan tien miljoen exemplaren verkocht is de bescheiden Google Cardboard met afstand de meest populaire VR headset op de markt. In dat aantal zijn niet eens de vele Cardboard kopieën meegeteld die door andere bedrijven gemaakt worden. Je kunt als onderneming Google Cardboards laten bedrukken met je eigen merknaam, logo en huisstijl, of ter promotie van een product of dienst. Wat begon als hobby project is uitgegroeid tot de katalysator van de huidige VR industrie.

Waarom is de Google Cardboard nog steeds aan de top, en hoe kun je daar als ondernemer het beste gebruik van maken?

 

Wat is een Cardboard?

De Google Cardboard is een kartonnen bouwplaat die je kunt vouwen tot een smartphone houder. Naast het karton worden er twee eenvoudige kunststof lenzen meegeleverd, nieuwere versies hebben daarnaast een magnetische knop om de smartphone mee te bedienen.

Het is een soort kruising tussen een ouderwetse View-Master en een kijkdoos die je vroeger vast ooit hebt gemaakt. Net als deze twee voorbeelden is het beeld met een Cardboard ook in stereoscopisch 3D.

 Wat kun je met een Cardboard?

De Google Cardboard en alle variaties daarop zijn in feite niets meer dan kartonnen houders voor een smartphone. Wanneer je door de lenzen kijkt zie je het scherm van de smartphone. Door de juiste software te gebruiken kun je 360 graden films en foto’s bekijken, je kunt ook (eenvoudige) 3D spellen spelen, die je eventueel met een externe controller kunt besturen.

Hoewel de Google Cardboard deels vergelijkbaar is met de PlayStation VR, Oculus Rift en HTC Vive headsets heeft de Cardboard geen positionele tracking, dat houdt in dat je wel kunt ronddraaien maar niet vrij in de ruimte kunt lopen. Daarmee is de Cardboard beter te vergelijken met de nummer twee in VR; de Gear VR van Samsung.

Voordelen van Google Cardboard

De Google Cardboard is een eenvoudig systeem, toch heeft dit bescheiden stukje karton met plastic lenzen een aantal interessante voordelen ten opzichte van de concurrentie:

 

  • De prijs ligt erg laag, de officiële Google Cardboard kost nu 15 dollar, andere leveranciers kunnen nog goedkoper leveren.
  • De Cardboard werkt met vrijwel alle smartphones waaronder de meeste Android en Apple toestellen.
  • Er is naast een geschikte smartphone geen eigen “ecosysteem” nodig. Oculus heeft een eigen platform voor de Rift en de Gear VR, Cardboard werkt met elke app die geschikt is voor VR.
  • Cardboard heeft meer apps en content voor verschillende systemen dan andere VR headsets.
  • Hoewel het mogelijk is de Cardboard met hoofdband op te zetten kun je deze ook eenvoudig in de hand houden. In situaties met veel mensen op een kleine oppervlakte zoals een evenement of op school maakt dat de ervaring veiliger.
  • Een Cardboard kan vooraf bedrukt worden met bijvoorbeeld een bedrijfsnaam, product logo of andere boodschap. Het ontwerp is plat en van karton waarmee de kosten relatief laag liggen.

 

Creatief met karton

Het grote voordeel van karton is de wijze waarop het verwerkt kan worden. Je kunt karton eenvoudig vouwen, bijvoorbeeld in de vorm van een smartphone houder. Er zijn al meerdere merken van dranken die een six-pack bier of cola dusdanig hebben ontworpen dat je er een VR headset mee kunt vouwen, uiteraard met het merknaam prominent op het karton.

McDonald’s heeft een Happy Meal uitgebracht met een doosje die tot Cardboard is te vouwen, compleet met de bekende rode kleur en de gele glimlach. Daarmee is de goedkope Google Cardboard een weggevertje geworden waarmee de klanten gratis reclame maken voor hun merk.

 

Google Cardboard alternatieven

Er zijn volop houders die Virtual Reality mogelijk maken met een smartphone. Het verschil tussen deze houders en de Google Cardboard is niet alleen de prijs maar vooral de eenvoud voor maatwerk. Het is veel eenvoudiger om een stuk karton te bedrukken dan om een kunststof houder met verschillende onderdelen te laten produceren. Ook is een Cardboard ontwerp erg compact en eenvoudig op te bergen. Op deze wijze zie je Cardboards overal terug, ook na afloop van een evenement. Onze favoriete alternatief is in ieder geval de Snow Owl.

Snow Owl Kopen

Content is King

Een Google Cardboard houder is niets zonder smartphone en de juiste app. Naast videoclips en panoramafoto’s zijn er ook spellen en meer serieuze applicaties verkrijgbaar. Apps laten maken is doorgaans niet goedkoop, toch zijn er alternatieve manieren om interactieve content te maken tegen betaalbare tarieven, ook voor kleinere bedrijven met een beperkt marketing budget. Denk aan virtuele tours van een bedrijf op basis van panoramafoto’s, of een creatieve 360 graden video. Dat soort content is veel goedkoper dan een computergame. Content creators gebruiken tegenwoordig applicaties zoals Appy Pie

Het is de combinatie van Cardboard en content waarmee je het verschil kunt maken. Overigens kun je ook Google Cardboards laten bedrukken en andere content laten zien. Bijvoorbeeld een fabrikant van surfplanken die een collectie watersport video’s heeft verzameld, of een reisbureau die panoramafoto’s van populaire vakantiebestemmingen laat zien. De content moet wel relevant zijn bij het bedrijf of merk, en wanneer het van toepassing is zal de gebruiker vooraf toestemming moeten vragen bij de producent van de content.

 

Het gaat (niet) om het merk

Niemand gaat kijken naar een merklogo in 360 graden, de content moet ook aanspreken. Er zijn een aantal toepassingen te bedenken die rechtstreeks aansluiten op het bedrijf maar dat hangt sterk af van de sector waarin het bedrijf actief is. Deze sectoren kunnen VR bijvoorbeeld eenvoudig toepassen:

 

  • Een makelaar maakt VR presentaties van het aanbod in huizen. Klanten kunnen op kantoor of zelfs thuis een virtuele rondleiding volgen van de locatie alvorens een afspraak voor een bezichtiging te maken.
  • Een groothandel wil laten zien hoe effectief de organisatie te werk gaat. Door een serie korte en informatieve 360 graden video’s te laten maken kunnen ze klanten een kijkje achter de schermen geven. Wanneer er budget voor is kan er een bekende acteur of presentator worden ingeschakeld om de video wat interessanter te maken.
  • Organisatoren van evenementen kunnen voorgaande edities in 360 graden vastleggen om het publiek warm te maken voor de volgende editie. Denk niet alleen aan muziekfestivals, maar ook attractieparken die klanten een kijkje achter de poorten geven.

 

Beleving in 360 Graden

Een populaire manier om branding toe te passen in VR is de koppeling met een goed doel. Sponsoring is al lang heel vanzelfsprekend, met een krachtige 360 graden video breng je de boodschap nog veel dichterbij. Een wonderlijk effect van Virtual Reality is het gevoel van empathie. Een VR video brengt je naar een andere wereld, het voelt haast echt. Omdat de emoties van kijker worden aangesproken kun je daar als bedrijf op inspelen.

Dat kun je heel cynisch benaderen, een 360 video gebruiken om producten te verkopen, je kunt ook anders te werk gaan. Bekende media outlets als de New York Times en The Guardian hebben al meerdere producties gemaakt om zware onderwerpen onder de aandacht te brengen zoals een bezoek aan Chernobyl en een simulatie van een gevangeniscel. De fabrikant van het sportdrankje Gatorade liet een video maken waarbij je in de schoenen van professionele atleten stapt. De onderwerpen kunnen serieus zijn en luchtig maar hoeven niet altijd over het merk te gaan om impact te maken.

 

Wanneer je niet direct overtuigd bent van de empathie en emotie die een 360 graden video met een Google Cardboard kan oproepen moet je zeker de korte animatie “Pearl” eens bekijken. Dit was niet voor niets de eerste film die genomineerd werd voor een Oscar:

 

Betere VR Video in YouTube

Volgens Google wordt de meeste tijd in VR doorgebracht met YouTube, 360 graden videoclips vormen een eenvoudige introductie in de virtuele wereld. Er is geen interactie van de kijker nodig, wanneer de productie door ervaren panorama filmmakers is gemaakt zal de kijker zich vrij voelen om overal te kijken, maar toch subtiel gestuurd worden door de manier waarop de beelden worden gefilmd. Omdat het beeld van de YouTube videospeler voor Google Cardboard vaak een vertekend beeld geeft hebben ze een nieuwe manier van weergave geïmplementeerd.

Dit zal niet iedereen direct opvallen maar het beeld is wat scherper en vervormt minder waardoor de kijkervaring beter wordt. 360 graden video is vooral geschikt voor korte presentaties, door de grote hoeveelheid informatie zal de kijker op dit moment nog geen behoefte hebben aan een avondvullende speelfilm via de Cardboard headset.

 

Let the Music Play

Omdat Cardboard ervaringen zich goed lenen voor korte sessies zijn 360 graden muziekvideo’s ideaal voor eenvoudige VR presentaties. Wanneer je de aandacht wilt vestigen op een merk of product is de combinatie met een artiest of groep erg interessant. Bijvoorbeeld deze video van Moses Sumney die ter promotie dient voor de Honda Civic:

 

De artiest D∆WN maakt gebruik van computeranimatie voor haar videoclip. Met digitale beelden wordt het onmogelijke mogelijk, in een aantal gevallen kan digitale productie kosten besparen, daarnaast heeft de maker ultieme controle over het beeld:

 

De Naive New Beaters hebben het beeld opgedeeld in drie verschillende delen. Dat maakt het voor de kijker eenvoudiger om te volgen, dit is ook een goed voorbeeld van hoe je de kijker kan sturen naar relevante informatie in beeld:

 

Facebook 360 Graden Video

Naast Google met YouTube was Facebook ook erg snel met de implementatie van 360 graden video. Dat was logisch aangezien Facebook de eigenaar is van Oculus VR, de maker van de Oculus Rift VR headset en de software voor de Gear VR van Samsung.

Voor de content producer hebben ze enkele interessante opties toegevoegd zoals het analyseren van de kijkrichting. De maker kan achteraf zien welke delen van beeld meer bekeken worden, dat is met name voor marketing en branding erg interessante informatie. Facebook en Google zijn de grootste namen in advertising en ook in VR, de combinatie is daarmee goud waard.

 

Het probleem van Google Daydream

Na het grote succes van de Google Cardboard en ook de Gear VR van Samsung kwam Google met een volwaardig Daydream VR platform. Hoewel dit systeem alweer een aantal maanden bestaat is de adoptiegraad erg laag. Dat komt door een aantal zaken:

 

  • De Daydream View headset werkt met slechts enkele Android toestellen.
  • Daydream is een gesloten ecosysteem.
  • Er is te weinig interessante content.
  • De prijs ligt aanzienlijk hoger dan een Cardboard.
  • Het ontwerp is niet op maat te maken of te bedrukken zoals dit bij de Google Cardboard wel het geval is.

 

Met name het laatste punt betekent dat de Daydream slechts “één van de VR headsets” is geworden, en niet het unieke systeem van Google Cardboard.

Daydream Kopen

De leukste games voor Google Cardboard

Zoals gezegd; Content is King en gelukkig hoef je niet zelf tonnen of miljoenen uit te geven aan het ontwikkelen van spellen. Elk persoon die een Google Cardboard met bedrukking ontvangt kan deze niet alleen gebruiken voor de bedrijfspresentaties, maar ook voor al die andere Cardboard content.

Terwijl de speler naar het scherm kijkt, ziet de omgeving de bedrukking op de Cardboard. En daarin schuilt het grote succes van de Google Cardboard. Hier zijn slechts enkele voorbeelden van leuke Cardboard games die nu verkrijgbaar zijn in de app store. Soms tegen betaling, vaak ook gratis. De Google cardboard is nog steeds aan de top.

 

BAMF

 

Een gratis en stijlvol puzzel spel dat geschikt is voor zowel kinderen als volwassenen. Omdat je niet vrij kunt rondlopen wordt de speler niet misselijk, wat bij sommige VR spellen wel het geval kan zijn.

 

A Chair in A Room

Een geheimzinnig avontuur in een donkere kamer waar je verborgen objecten moet zoeken. Een goede introductie in VR gaming en helemaal gratis om te spelen.

 

End Space VR

Een echte space shooter met zeer goede graphics en een professionele uitstraling. Deze game laat zien dat een Google Cardboard ervaring niet per definitie onderdoet voor de grotere headsets.

 

InMind en InCell

 

Deze twee games zijn eenvoudig om te spelen, zeer goed afgewerkt en toch helemaal gratis. InMind en InCell zijn verschillend in gameplay maar delen dezelfde stijl en basisconcept.

 

Trinus VR

Dit is geen spel maar een interface app om PC games te spelen op een Google Cardboard systeem. Dit kan voor sommige toepassingen erg interessant zijn.

 

Google Cardboards met bedrukking zie je steeds vaker gebruikt worden tijdens evenementen zoals het Coachella festival in Californië of de Mr. Robot live presentatie. Nu het ook mogelijk is om 360 video live te streamen kun je overal ter wereld presentaties laten zien, en samen concerten bezoeken.

En dat allemaal met een stukje karton en twee plastic lenzen! De VR ervaring wordt echter wel verbeterd als u de HP Reverb G2 koopt.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.