Het belang van hand-tracking voor VR/AR-ondernemingen

Hand tracking

High-fidelity hand-tracking voor VR, en met name AR, is geen extra functie – het is van cruciaal belang. Maar het is vooral het geval bij zakelijke use-cases. VR is nog een nieuwe technologie. Natuurlijke interactie – of skeuomorfisme – is dus nodig om de toetredingsdrempel te verlagen en de adoptie van VR te verhogen om de vele use-cases van zakelijke VR/AR mogelijk te maken.

Opmerkelijke zakelijke toepassingen van hand-tracking

Het is geen geheim dat de medische sector en de gezondheidszorg een groot potentieel zien in VR. Maar met fijn afgestemde hand-tracking kunnen chirurgen van wereldklasse, bevrijd van fysieke beperkingen over de hele wereld, een set behendige robothanden bedienen om mensen te opereren. Effectief het niveau van medische verfijning verhogen decentraliseert de gezondheidszorg.

vr expert - vr hand tracking

Onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen overal ter wereld hebben een scherpe blik op VR/AR. Maar in het bijzonder zou hand-tracking een grote vlucht nemen en een centrale rol spelen bij “Design Reviews”. Hier kunnen ingenieurs een intiem gevoel krijgen voor het ontwerp en itereren om het project te verbeteren. Terwijl C-suite executives een diepere kijk krijgen op hun toekomstige product line-up en, in het verlengde daarvan, meer gezonde zakelijke beslissingen kunnen nemen.

Bij het ontwerpen van ergonomische producten, zoals sportkleding, is het niet alleen van cruciaal belang om hand-tracking te gebruiken voor de ontwikkeling, maar ook om producttests met de hand te kunnen volgen.

Het ontwapenen van bommen en andere rampengerelateerde taken vinden gretig aftrek wanneer er nieuws over hand-tracking naar buiten komt. Het ontzagwekkende robotica-bedrijf Boston Dynamics heeft gezegd dat hun robots bedoeld zijn voor situaties die te gevaarlijk zijn voor mensen om te bedienen. Dergelijke scenario’s kunnen zijn: milieurampen, instortingen van constructies, en het ontwapenen van bommen. Handen manoeuvreren zonder fysiek op een plaats te zijn, zal zeer nuttig zijn en veel gebruiksmogelijkheden openen.

Het volgende kan worden gezien als meer een add-on – een extra functie om te benadrukken om een deal te sluiten – maar zou resulteren in een grotere invoering van VR in bedrijven indien geïmplementeerd: lichaamstaal en handbewegingen tijdens vergaderingen en presentaties. Menselijke uitdrukking en handgebaren terwijl we spreken zijn van het grootste belang in natuurlijke communicatie om bepaalde onderwerpen te presenteren of te bespreken, en met gedecentraliseerde vergaderingen zal hand-tracking het gebruik normaliseren en de adoptiegraad verbreden.

Ten slotte, en het meest belangrijk, is hand-tracking in AR. Augmented reality is bedoeld voor dagelijks gebruik, en in dergelijke scenario’s zullen mensen geen onhandige controllers dragen om AR te bedienen. Bij interactie met de echte wereld is hand-tracking daarom cruciaal voor het succes van AR.

Wat is skeuomorfisme en waarom is het belangrijk?

Skeuomorfisme is een natuurlijke gebruikersinterface. Het is een design- en gebruikersinterfaceterm voor het spiegelen van de echte wereld om ons heen en het benutten van onze natuurlijke menselijke interactie met fysieke objecten. Denk maar aan de interactie met een Kindle Reader™, waarbij je van rechts naar links veegt zoals je dat zou doen bij het omslaan van een bladzijde van een boek. Maar skeuomorphic design kan ook in het uiterlijk van objecten zitten. Bijvoorbeeld het gebruik van een prullenbaklogo waar weggegooide bestanden naartoe worden gestuurd – zelfs het verwijderen van bestanden met de “drag and drop” methode wordt als skeuomorf beschouwd.

vr expert - skeuomorphism

Meestal is de maatstaf voor een geperfectioneerde skeuomorfe gebruikersinterface dat als een gebruiker kan bedienen wat er voor hem staat zonder voorkennis over waar hij mee in interactie is, noch met enige onboarding, dan is dat ontwerp een succesvolle skeuomorfe gebruikersinterface.

Dit gebruiksvriendelijke ontwerp heeft tot doel de drempel voor de toegang tot nieuwe innovaties en systemen te verlagen. En hand-tracking voor VR/AR wordt beschouwd als een skeuomorfe praktijk. Het betekent dat VR in bedrijfsomgevingen moeiteloos en intuïtief moet zijn, terwijl het verborgen moet zijn en moet uitblinken in alternatieven. De beste ontwerpen zijn onopgemerkt.

In zekere zin gaat het erom een brug te slaan tussen onze digitale wereld en onze prehistorische evolutionaire vermogens. We hebben onze handen gebruikt sinds we tweevoetige dieren werden, en onze gereedschappen zijn sindsdien steeds geavanceerder geworden. Om VR natuurlijk genoeg te maken om moeiteloos door bedrijven te kunnen worden gebruikt, is geavanceerde hand-tracking niet alleen nodig, maar zelfs van cruciaal belang.

Evenzo is het nuttig om een andere term van “Mentale Modellen” te belichten. Iedereen wil ontwrichtend en innovatief zijn. Maar we interageren met producten op basis van vooraf bestaande verwachtingen van hoe iets zou moeten interageren. We zouden bijvoorbeeld geïrriteerd raken als een website alleen van rechts naar links scrollt, in plaats van van boven naar beneden.

Zoals ontwerpexpert Scott Benson schrijft, “zullen gebruikers verwachtingen die ze hebben opgebouwd rond een vertrouwd product, overdragen op een ander product dat erop lijkt.” Een veelgehoorde grap is dat een peuter die is opgevoed met vegende schermen van smartphones en tablets, zal proberen te vegen op de tv. Dit is hun mentale model aan het werk.

Het probleem is dat VR/AR nog zo nieuw is dat de meeste mensen, buiten ontwikkelaars en experts, geen mentale modellen hebben om met VR/AR om te gaan. Daarom is het voor het succes van VR/AR van het grootste belang dat de weg van touch-control wordt gebaand door hand-tracking en natuurlijke interacties.

Huidige markt voor hand-tracking

Momenteel hebben de mainstream headsets van de Quests native hand-tracking, maar die staan nog in de kinderschoenen en zijn zeer ruw. Facebook beschouwt het zelfs als een casual functie in plaats van een bedrijfsessentiële functie. Daarnaast moet je je buiten de grote VR-fabrikanten wagen aan meer niche VR/AR-aanbiedingen, zoals ManoMotion (Pimax) en Ultraleap Gemini (Varjo headsets), terwijl meer aankomende headsets ermee komen.

vr expert - vr hand tracking

Een van de hoogtepunten in dit verband is de Ultraleap Gemini hand-tracking technologie van Varjo, geïmplementeerd in de Varjo XR-3 MR HMD’s. Door deze premium kwaliteit mixed reality headsets worden design workflows geoptimaliseerd en kostenbesparend.

Ultraleap Gemini is de vijfde iteratie van Varjo’s hand-tracking software, en is de industriestandaard als het gaat om camera-gebaseerde, discriminatieve hand-tracking.

Soorten hand-tracking

Er zijn twee vormen van hand-tracking: echte tracking van handen, en gebarenherkenning. Tegenwoordig is hand-tracking meestal gebarenherkenning op basis van twee verschillende systemen: de discriminatieve benadering, en de Generatieve benadering. De Discriminatieve methode neemt stilstaande beelden van het volgen van de handen om deze te laten corresponderen met een database van stilstaande beelden van handen en bepaalt wat het handgebaar is. Deze database kan gewoonlijk worden uitgebreid en verfijnd door middel van machinaal leren en iteratieve algoritmen. De generatieve benadering is vergelijkbaar, met dit verschil dat een virtuele 3D-hand wordt gecreëerd op basis van uw handbewegingen en vervolgens wordt gecorrespondeerd met een 3D-basismodel van de hand in het systeem. De eerste benadering is geavanceerder en de tweede is sneller.

Ook het volgen van de handen kan op twee verschillende manieren gebeuren: apparaatgebaseerde handtracking versus cameragebaseerde handtracking. In het laatste geval volgt een camera op de HMD de bewegingen van je hand, terwijl voor het volgen met behulp van een apparaat een of andere wearable nodig is, zoals een handschoen of vingernoppen.

De camera-tracking methode verwijdert drempels van binnenkomst volledig, maar is moeilijker om de handen te volgen. Terwijl de op apparatuur gebaseerde methode vereist dat de gebruiker voortdurend handschoenen of vingernoppen bij zich draagt, zodat dagelijks gebruik niet haalbaar is. Maar deze apparaten maken een veel betrouwbaardere tracking mogelijk. 

In beide gevallen is hand-tracking belangrijker dan de meesten doen voorkomen – vooral in ondernemende toepassingen.

Discussion

Geef een antwoord

Menu sluiten
You are now on the VR Expert Business site in the Netherland region
×

Winkelwagen

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.