ClickCease

HTC kondigt nieuwe VR Headset aan: HTC Vive Flow

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
VR Expert - Magic Leap 2

Op 14 oktober 2021 kondigde HTC Vive een nieuwe niet bekabelde VR headset aan genaamd Vive Flow gericht op consumenten. De nieuwe HTC Vive Flow krijgt een prijskaartje van 499 dollar. Het apparaat zal worden gepositioneerd op design, zijn lichtgewicht, en lifestyle functies zoals meditatie.

HTC Vive Flow specificaties

Voordat we ingaan op het hoe, volgen hier de specificaties van de HTC Vive Flow:

  • Chipset: Onaangekondigd model, inferieur aan Snapdragon XR2
  • Beeldscherm Type: LCD
  • Beeldscherm resolutie: 3.2K
  • Framerate: 75Hz
  • Gezichtsveld: 100 graden
  • Gewicht: 189 gram
  • Audio: Geïntegreerde luidsprekers en microfoon; ondersteuning voor Bluetooth-hoofdtelefoon
  • Verbindingen: Wi-Fi, Bluetooth, USB-C
  • Tracking: 6DOF hoofdtracking en 3DOF interacties

Wat heeft HTC aangekondigd?

Dit is de derde officiële headset lancering voor HTC in 2021. Met de vernieuwde HTC-lijn bestaande uit de HTC Vive Pro 2, Vive Focus 3 en nu de Vive Flow.

Deze nieuwe headset is gericht op de consumentenmarkt, specifiek de early majority consumentenmarkt. Dit is een groep die dit soort niet bekabelde headsets gebruikt voor entertainmentconsumptie en lifestyle-doeleinden, niet voor zakelijke use cases.

Het apparaat is niet alleen niet gericht op bedrijven, maar wil ook niet concurreren met de populairste VR-headset voor consumenten, de Oculus Quest. In plaats daarvan biedt het een andere oplossing.

De hogere prijs van 499 dollar in vergelijking met de Oculus Quest 2 van 300 dollar lijkt een slechte deal. Het alternatief is krachtiger en heeft meer mogelijkheden, maar is duidelijk gericht op het gamer-publiek. De prijsonderbieding is de marktpenetratiestrategie van Facebook, die haar data- en reclamekasstromen gebruikt om de headset te subsidiëren, zoals gebruikelijk is bij grote multinationale ondernemingen.

HTC is zich hiervan bewust en richt zich op een nieuw soort consumentensegment: de lifestyle/immersieve consumptiegroep.

Een nieuw VR/AR-consumentensegment: “lifestyle draagbare VR/AR”

Met de headset gericht op de early majority consument, waarbij de nadruk ligt op draagbaarheid en design, komt de Flow in het segment van de “lifestyle producten”.

Het zal voor HTC een uitdaging worden om te concurreren met het groeiende aanbod van ongebonden VR/AR-media-apparaten die op de markt worden gebracht. Het gaat hierbij om toonaangevende spelers als de nieuwe Ray-Bans van Facebook of Huawei VR, de Nreal Air die binnenkort op de markt komt en de VR-bril van Pico en Panasonic die op de CES van dit jaar een headset met een vergelijkbare waardepropositie teasen. Maar nu al aanwezig zijn op deze potentieel lucratieve markt is van cruciaal belang om een loyale klantenbasis te verwerven.

De Vive Flow heeft dus een paar trucjes achter de hand.

Ten eerste is de focus op esthetiek een van de onderscheidende kenmerken: ze zijn licht van gewicht en kunnen worden opgevouwen om mee te nemen onderweg, voor woon-werkverkeer of anderszins; netjes verpakt in een bus, die lijkt op die van een thermosfles voor koffie.

VR Expert - HTC Vive Flow front view

Ten tweede is het apparaat ook gebouwd met comfort in het achterhoofd. Het opvouwbare frame kan worden vergroot zodat het geschikt is voor de meeste hoofdvormen. Het gezichtskussen is gemaakt van een zachte stof en de headset heeft ingebouwde actieve koeling om het apparaat koel te houden tijdens langdurig gebruik. De headset kan worden gedragen zonder bril op sterkte. Dit komt door de ingebouwde regelknop voor het aanpassen van de lens aan de binnenkant van de headset.

Ten derde ligt in het marketingmateriaal voor deze nieuwe Flow headset de nadruk op meditatie, mindfulness en ASMR. Let maar eens op deze slogan: “HTC VIVE Flow is bedoeld om mensen te helpen hun geest te voeden, dagelijks te ontspannen en plezier te hebben, en met de stroom mee te gaan”.

De draagbare lifestyle VR-wearable voor de vroege meerderheid van de consumenten

Het punt is dat lifestyle-georiënteerde VR en meditatie een aanzienlijke markt vormen en dat het verbinden van de meeslepende eigenschappen van VR met meditatie een interessante strategische keuze lijkt te zijn. Vooral na deze onzekere tijden vol lockdowns en extra stress. Met de Vive Flow kun je nu de stress van je virtuele vergadering verlichten met een meditatieve virtuele wereld nadat je naar huis bent gegaan om Netflix te kijken op een virtueel scherm. En plotseling heb je een intrigerend aanbod dat een van de meer opwindende nieuwe productlanceringen van dit jaar is.

Aanbevolen artikelen

Discussion

Geef een antwoord

Menu sluiten
×
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.