ClickCease

Is VR en AR het juiste pad voor Meta voorheen Facebook?

VR Expert - Metaverse illustratie

De verschuiving van het gezicht van sociale media naar het gezicht van het metaversum komt met financiële investeringen en huidige verliezen. Dat waarschuwde de beleggers van Mark Zuckerberg Meta in de earnings call voor de financiële prestaties van 2021 en de verwachte growth voor 2022. Maar is deze verschuiving naar de steeds competitievere VR- en AR-markt en de metaverse een veilige gok?

Waarom kelderde het aandeel meta voor het eerst in zijn geschiedenis?

Op 2 februari 2022 daalden de aandelen van Meta Platforms Incorporated, het moederbedrijf en eigenaar van Facebook, met meer dan 26%, waardoor bijna $ 240 miljard van de waardering werd weggevaagd, wat neerkomt op meer dan het totale bbp van Portugal. Een historische neergang die wordt gerangschikt als de steepest daling sinds de 10-jarige beursperiode en eendaags verlies in de geschiedenis van openbare Amerikaanse bedrijven. Deze daling is echter allemaal onderdeel van het metaverse plan volgens Zuckerburg.

Op het eerste gezicht komt dit omdat, voor het eerst in de 18-jarige geschiedenis van Facebook, de gebruikersaantallen zijn gedaald als gevolg van jongere mensen die zich wenden tot andere platforms zoals TikTok en YouTube.

Er moet worden vermeld dat Facebook nog steeds geniet van soaring Daily Active Users (DAUs) van 1,9 miljard in Q-4 2021, met een daling van slechts 10 miljoen DAUs, 0,5 procent. Het is echter niet zo dat het een substantiële daling is – het is dat het daalt, waardoor beleggers schrikken.

 

De vangst zit verborgen in de details, omdat advertentie-inkomsten aan het begin van elk jaar de laagste waardering rapporteren. In combinatie daarmee hebben bedrijven aangegeven dat ze door de pandemie achterstanden en vertragingen van hun toeleveringsketens hebben opgegeven, wat resulteert in minder advertentie-uitgaven in het algemeen, includeerde Facebook. Voeg dit nu samen met sociale complicaties waar Meta nog steeds mee worstelt van klokkenluiders en de nieuwe wijzigingen in het privacybeleid die  Apple heeft geïntroduceerd bij het verbieden van IDFA’s of Apple ID voor adverteerders. Het verwijderen van de digitale vingerafdruk die ieder van ons achterlaat, niet in staat zijn om ons digitale gedrag te koppelen voor reclamedoeleinden op de producten van Apple, inclusief Facebook.

Maar dit zijn de onderliggende koersen van wat lijkt op overreactief beleggers- en beursgedrag. Wat het wel signaleert is de richting die Meta stuurt. Zoals Brad McMillan, chief investment officer voor Commonwealth Financial Network zei: “De vraag is waar de volgende groeimotor vandaan komt.” Meta zet in op een toekomst in de metaverse en de metaverse is niet goedkoop.

 

Meta’s spil in het metaversum

Naast de naamsverandering van Facebook naar Meta in 2021, investeerde Meta in datzelfde jaar ook 10 miljard dollar in de ontwikkeling van het metaverse, gecombineerd met de nieuwe metaverse-centrische aanwervingen zoals Andrew ‘Boz’ Bosworth als de nieuwe CTO.

Omdat de schattingen sterk uiteenlopen in het opbouwen van de metaverse, zal $ 10 miljard het niet snijden, en Mark Zuckerberg weet dit.
Het bewijs is de financiële prestaties van Reality Labs onder de paraplu van Meta Platforms. Meer dan $ 10 miljard aan nettoverlies is gegaan naar de bouw van de metaverse, maar kijkend naar de revenue-groei, laat het aanzienlijke positieve resultaten zien.

De omzet voor de Meta Quest headsets en de bijbehorende softwareverkoop uit de Quest Store groeit kwartaal na kwartaal. In 2021 rapporteerde Reality Labs zelfs $ 2,3 miljard aan inkomsten. Eigenlijk ongeveer hetzelfde bedrag waarvoor Facebook Oculus in 2014 overnam: symbolisch zijn aankoopprijs terugverdienen.

De reden voor het nettoverlies van Reality Labs is de metaverse spend in R & D, vergelijkbaar met elk ander technologieconglomeraat zoals IBM, Alphabet en Amazon, die aanzienlijk meer uitgeeft aan R & D dan een andere industriesector. Mark Zuckerberg is zich volledig bewust van dit netto Reality Labs-verlies en waar het vandaan komt, waarschuwt beleggers hier openlijk voor en vertelt hen dat dit de weg vooruit is naar de metaverse.

Is Meta’s gok op de metaverse juist?

De krantenkoppen die een historische achteruitgang voor Meta weergeven, zijn waar, maar het vertroebelt de redenering hierachter en het potentieel van wat het metaversum kan zijn. Zoals Mark Zuckerberg zegt in het jaarverslag 2021: “Ik ben bemoedigd door de vooruitgang die we het afgelopen jaar hebben geboekt op een aantal belangrijke groeigebieden zoals […] virtual reality, en we zullen blijven investeren in dee en andere belangrijke prioriteiten in 2022 terwijl we werken aan het bouwen van het metaverse”.

Het is moeilijk te zeggen of het metaversum zijn aanzienlijke kapitaalinvestering waard zal zijn. Goldman Sachs-analist Eric Sheridan en Morgan Stanley-analist Brian Nowak voorspellen dat de metaverse een kans van $ 8 biljoen zou kunnen zijn, terwijl Bloomberg Intelligence verwacht dat het in 2024 een markt van $ 800 miljard zal zijn.  Maar zoals Zuckerberg zich goed bewust is van de woorden: “Dit is geen investering die op elk moment in de nabije toekomst winstgevend voor ons zal zijn”.

Wat duidelijk is, is dat Reality Labs zijn omzet snel laat groeien, ongeveer een verdubbeling van zichzelf de afgelopen twee jaar. Vervolgens van 501 miljoen dollar in 2019 naar 1,1 miljard dollar in 2020 en 2,3 miljard dollar in 2021.

 

Reality Labs die een verlies incasseert, is niet puzzling in zijn visie om een 3D-internet te bouwen, terwijl de prijzen van meta quest-headsets ver onder de marktnormen liggen, waarschijnlijk gesubsidieerd tot een verlies per eenheid. Het gaat er niet om je te laten meeslepen door historische aandelendalingen, maar om te kijken naar de beoogde plannen om de toekomst van het internet op te bouwen dat het metaversum is.

Conclusie

Voor het eerst in de geschiedenis van Facebook zagen de Daily Active Users een lichte daling, verergerd door de perfecte storm van andere negatieve factoren voor de sociale media-gigant, waardoor beleggers schrik aantrokken. De fixatie ligt echter op het veranderende gezicht van sociale media en een netto verlies van Meta Platforms Reality Labs.

Het verlies dat Reality Labs lijdt, komt voort uit zijn R&D-investeringen voor het bouwen van het metaverse en de toekomst van een virtual reality-belichaamd internet.
Schattingen van de waarde van een build metaverse en de stadia naar conceptie lopen sterk uiteen, maar zelfs de meest angstige wijzen op een lucratieve toekomst voor Meta Platforms en virtual reality in het algemeen.

Het zal op korte termijn verliezen kosten om de toekomst te bereiken en dat is wat we nu zien. De snelle omzetprestaties van Meta Platforms virtual reality-afdeling, Reality Labs, vertellen echter niet alleen over het huidige potentieel, maar ook over de lucratieve vooruitzichten.

Discussion

Geef een antwoord

Menu sluiten
You are now on the VR Expert Business site in the Netherland region
×

Winkelwagen

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.