ClickCease

Magic Leap 2 controllers lekken en onthullen interne binnen-buiten tracking

Twitter slaat weer toe. Deze keer is het Peter Diamond, de oprichter van XPRIZE, die nog onbekende controllers onthult voor de aankomende augmented reality headset Magic Leap 2, en tekenen toont van ingebouwde camera’s die worden gebruikt voor nieuwe inside-out tracking.

Magic Leap 2 gelekte controllers tonen nieuwe binnenstebuiten tracking-functie

Voorafgaand aan deze onthulling hintte de aankomende AR-headset van Magic Leap naar controllers met ingebouwde camera’s binnenin tracking voor een hogere precisie tracking. Op dat moment waren de verklaringen echter vaag en wisten we niet dat het om ingebouwde camera’s in elke controller ging.

Dergelijke controller-tracking is uniek, aangezien alle huidige AR- en VR-aanbiedingen ofwel door de headset worden gevolgd (inside-out genoemd, maar verwijst naar de headset; niet naar de controllers) of externe sensoren vereisen (outside-in tracking genoemd).
In wezen verhoogt het gebruik van meer zintuiglijke input via sensorsystemen de precisie en getrouwheid van de tracking zelf, wat een betere onderdompeling oplevert. Headsets die gebruik maken van inside-out tracking van controllers stotteren of vallen uit als ze buiten het trackingbereik van de headset komen.
Voorheen moest je dus outside-in virtualrealitysystemen kopen met omslachtige setups, zoals HTC Vive en PlayStation VR.

Hoe werkt de tracking en wat is ervoor nodig?

De aankomende controllers gekoppeld aan Magic Leap 2 maken gebruik van de ingebouwde camera’s en een softwaresysteem genaamd SLAM. Simultaneous location and mapping, of SLAM, vergelijkt de veranderingen in snelheid, rotatie en versnelling van zichtbare objecten om je heen ten opzichte van de camera’s/controllers. Deze live gegevens worden vervolgens berekend en naar het vizier van de headset gestuurd, wat resulteert in het volgen van de controllers. Behoorlijk indrukwekkend.

Er is één probleem: er is krachtige rekenkracht voor nodig, wat betekent dat SLAM moeilijk te implementeren is in standalone headsets. Dit vormt een extra probleem voor augmented reality headsets, die net slanker en lichter proberen te zijn. Mogelijk kan dit probleem worden opgelost met een eigen systeem-op-een-micro-chip (SoC), vergelijkbaar met Apple Silicon en Google Tensor, aangezien dit zich leent voor een hogere batterij-efficiëntie en een verwerkingsvermogen per nanometer dat is geoptimaliseerd voor het lokale besturingssysteem.

Bovendien is het de vraag hoe SLAM-controller-tracking zal werken in slecht verlichte ruimten, aangezien de ingebouwde camera’s mogelijk moeite hebben om de voorwerpen rond de drager te kalibreren, om nog maar te zwijgen van bewegingsonscherpte.

In ieder geval lijkt Meta’s aankomende Project Cambria headset ook gebruik te maken van deze innovatieve inside-out controller-tracking, dus het is een ontwikkeling om in de gaten te houden.

Conclusie

Nu het is onthuld dat de Magic Leap 2 controllers ingebouwde camera’s hebben voor tracking van binnen naar buiten, zal het interessant zijn om te zien hoe goed de headset omgaat met augmented reality ervaringen met deze controller technologie. Er zijn nog steeds twijfels of de controllers goed zullen werken in slecht verlichte ruimtes, hoe ze bewegingsonscherpte zullen beheersen en hoe Magic Leap de rekenkracht zal aanpakken die nodig is om deze innovatieve tracking-functie te realiseren.

Hoewel Meta’s aankomende Project Cambria headset naar verluidt gebruik zal maken van vergelijkbare controller tracking, zou dit Magic Leap 2 mogelijk kunnen onderscheiden van andere AR headsets en hen weer positioneren als een leider in augmented reality.

Discussion

Geef een antwoord

Menu sluiten
×

Winkelwagen

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.