ClickCease

Magic Leap ligt ver achter op schema

Magic Leap is het meest geheimzinnige bedrijf in de wereld van Augmented en Mixed Reality. Sinds het ontstaan van Magic Leap roept dit bedrijf meer vragen op dan ze beantwoorden. Hoewel slechts een handvol mensen een demonstratie van de innovatieve technologie hebben mogen aanschouwen.

Vertegenwoordigd deze startup een waarde van miljarden euro’s dankzij investeerders als Alibaba en Google. Nieuwssite The Information beweert nu dat Magic Leap ver achter ligt op schema, en de mooie beloftes niet waar kan maken. Hoog tijd om de voortgang van deze mysterieuze MR headset onder de loep te nemen.

Wat is Magic Leap?

Magic Leap is een tech startup geleid door Rony Abovitz die werkt aan een Mixed Reality headset met het formaat van een normale bril. Sinds de oprichting van het bedrijf komt er slechts mondjesmaat nieuwe informatie naar buiten.

Ondertussen trekt het bedrijf enorme kapitalen aan voor een product dat vrijwel niemand heeft gezien. Een investeringsronde geleid door Google en Alibaba leverde een kleine miljard op waarmee Magic Leap nu pakweg vier miljard euro waard is.

Over het product valt nog minder te melden, in theorie is het een revolutionaire bril die 3D beelden naadloos in de realiteit kan weergeven dankzij een nieuwe wijze van projectie. Er zijn journalisten en belanghebbenden die een prototype hebben gezien, ze spreken altijd met veel enthousiasme over de kwaliteit. Als er informatie naar buiten sijpelt is het niet altijd betrouwbaar, zoals een “demonstratie” die gemaakt werd door special effects bedrijf Weta.

Koelkast in een bril

Het prototype van Magic Leap werd “Beast” genoemd en had de omvang van een koelkast. Het eindproduct moet in een bril passen. Daar lijkt het grootste probleem te liggen.

De directeur heeft reeds aangegeven dat veel technologie die aangekondigd was niet in het uiteindelijke product zal verschijnen. Experts vermoeden dat de eerste retail versie op basis van andere technologie zal werken, meer vergelijkbaar met de Hololens van Microsoft.

Abovitz slaat terug

De directeur van Magic Leap is niet gelukkig met de negatieve berichten over zijn bedrijf. Hij heeft aangegeven dat er nu een PEQ ofwel Product Equivalent gereed is.

Hij haalt op Twitter uit naar de pers en noemt ze “grumpy mouse tech blogger writers” ofwel “aanstellers”. Ook heeft hij “Dr. Grodbort’s Invaders” aangekondigd, een spel gemaakt door dezelfde Weta Workshop die we kennen van de eerste video.

Wat schuilt er achter het gordijn?

De enorme hype achter Magic Leap heeft het tot een zeer waardevol bedrijf gemaakt, de keerzijde van de munt wordt nu duidelijk. De verwachtingen zijn dusdanig hoog dat ze vrijwel onhaalbaar zijn, zeker op korte termijn.

Ondertussen staat de concurrentie niet stil, de testversie van de Hololens kan ondertussen door ontwikkelaars gebruikt worden. Ook RealWear staat met haar RealWear HMT-1 niet stil

De vergelijking met Theranos, een bedrijf in de medische sector die met vergelijkbare claims ook uitgroeide tot miljardenbedrijf, kwam onlangs ook negatief in de publiciteit. Is Magic Leap toch niet de magische sprong die ze beloofd hebben?

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.