Meta scheidt zijn VR /AR-besturingssysteem

VR Expert - Meta Virtual game

Meta splitst zijn Reality Labs-team op van een gecombineerd VR / AR-besturingssysteem genaamd “XROS” naar verschillende besturingssystemen voor virtuele of augmented reality. Een strategie van specialiseren in plaats van combineren, maar de vraag is waarom?

Meta splitst zijn Reality Labs-productlijnen op

Volgens een rapport van The Information Sylvia Varnham O’Regan splitst Meta zijn team van 300 Reality Labs-ontwikkelaars op die werken aan virtuele en augmented reality-headsets, handtracking, headtracking en een besturingssysteem voor AR- en VR-headsets.

Voor de splitsing was Meta van plan om virtual en augmented reality te combineren in één operating-systeem genaamd “XROS”. Met zijn focus op een virtual reality-metaverse is het echter logisch dat Meta zijn team heeft gesplitst om zich te specialiseren en unieke aanbiedingen aan te bieden in volgende productcategorieën vr, ar en xr.

In feite betekent dit dat elk van deze categorieën zal worden gescheiden en gespecialiseerd in zijn specifieke doeleinden en publiek. Als Reality Labs bevestigt vicepresident Gabriel Aul dat Meta “nog steeds werkt aan een zeer gespecialiseerd besturingssysteem voor onze apparaten.”

Bovendien  verklaarde  de Meta-woordvoerder Sheeva Slovan aan The Verge dat Meta hoopt “de ontwikkeling van oplossingen te versnellen die hypergetuned zijn voor elke productlijn” door “meer OS-ingenieurs rechtstreeks in AR- en VR-teams in te bedden.” Deze stap is waarschijnlijk een reactie op de toegenomen concurrentie op de VR / AR-headsetmarkt, omdat bedrijven zoals HTC, Varjo, Pico, Google en meer allemaal strijden om een stuk van de realiteitstaart.

Lees hier of Meta’s inzet op VR/AR en de metaverse veilig zal zijn.

Wat betekent deze splitsing van realiteitscategorieën?

Het zal interessant zijn om te zien hoe deze reorganisatie de producten van Meta en de concurrentie op de VR / AR-headsetmarkt beïnvloedt. Namelijk de opkomende VR HMD codenaam “Project Cambria”. Voorlopig is Meta nog steeds een van de topspelers in virtual reality, met indrukwekkende geschatte verkoopcijfers van zijn Quest-headsets en gebruikers op zijn Horizons-platform.

Apple’s geruchten premium, mixed reality headset will hebben een andere aanpak dan Meta, waarbij virtuele en augmented reality worden gecombineerd om nieuwe digitale realiteitswegen en -mogelijkheden voor bedrijven te ontsluiten. De Apple-headset is echter nog steeds gehuld in mysterie, lekken en geruchten,  dus alleen de tijd zal leren hoe its nieuwe apparaat zal concurreren met Metas.

Project Cambria wordt de nieuwe Oculus VR-headset van Facebook | TechRadar

Conclusie

Meta’s beslissing om zijn Reality Labs-team op te splitsen in verschillende besturingssystemen voor virtual en augmented reality is een strategie van specialisatie in plaats van het combineren van de twee technologieën. Deze stap bevestigt dat Meta gelooft dat virtual en augmented reality zich op twee verschillende paden bevinden en uiteindelijk twee verschillende markten zullen worden. Bovendien sluit zo’n splitsing aan bij hun focus op een virtual reality-metaverse en de productie van virtual reality-headsets.

Met dit in gedachten moeten bedrijven beginnen na te denken over in welke technologie ze zich willen specialiseren met betrekking tot de vele ontgrendelde use cases die mogelijk zijn of dat een uitgebreide realiteitscombinatie in plaats daarvan voordelig zou zijn.

Discussion

Geef een antwoord

Menu sluiten
You are now on the VR Expert Business site in the Netherland region
×

Winkelwagen

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.