In dit artikel volgt informatie over hoe de AR-headset RealWear HMT-1 gebruikt kan worden in combinatie met het online platform Cisco Webex. Sinds de uitbraak van Covid-19, is er veel vraag van bedrijven naar de RealWear HMT-1, omdat de headset uitermate geschikt is om mee te werken op afstand en in industriële omgevingen.
Wat is de RealWear HMT-1 en wat is Cisco Webex?
De RealWear HMT-1 is de meest gebruikte AR-headset voor bedrijven op dit moment. Deze headset wordt ingezet om werknemers op afstand te begeleiden bij het uitvoeren van specialistische taken. Experts kunnen via de headset op een andere locatie direct meekijken en aanwijzingen geven. Deze headset heeft vier microfoons en een ingebouwde camera, waarmee de omgeving eenvoudig opgenomen en gedeeld kan worden. Experts kunnen op een andere locatie direct meekijken en aanwijzingen geven aan de gebruiker die de headset op zijn of haar hoofd heeft. Doordat de RealWear HMT-1 volledig via spraak te bedienen is, zijn de handen van de gebruiker vrij.
Cisco Webex is een van de grootste platformen van dit moment op het gebied van videobellen. Cisco is een applicatie die te downloaden is op de RealWear HMT-1 en met Cisco Webex kunnen mensen met elkaar (video)bellen.
In onderstaande stappen wordt uitgelegd hoe Cisxo Webex geïnstalleerd moet worden.
1. Wat heb ik nodig om aan de slag te gaan met Cisco Webex?
Voordat u aan de slag kunt gaan met Cisco Webex is het belangrijk om een RealWear HMT-1 in uw bezit te hebben. Ook moet er een Cisco ‘’NU Meetings – Meetings Center’’ licentie verkregen worden. Tot slot moet er aan deze licentie een Cisco Webex Expert On Demand-add on toegevoegd worden. VR Expert kan u begeleiden met het installeren van Cisco Webex On Demand op de RealWear en het aanvragen van de licentie.
2. Cisco Webex installeren op de RealWear HMT-1
Als de licenties aangevraagd en gebruiksklaar zijn, moet de Cisco on Demand-applicatie geïnstalleerd worden op de RealWear HMT-1. Het makkelijkst is om dit te doen via Foresight – de cloudbeheer omgeving van RealWear. Bij het aanschaffen van een RealWear HMT-1 kunt u uw inloggegevens van Foresight aanvragen of uw leverancier vragen om de applicatie voor u te installeren.
U kunt uw apparaat koppelen aan Foresight, door middel van het serienummer. Vervolgens kunt u de applicatie Cisco On Demand toevoegen aan het device, waarna deze automatisch geïnstalleerd zal worden zodra de RealWear HMT-1 internetverbinding heeft.
Voor een uitgebreide uitleg over Foresight, zie: https://www.youtube.com/watch?v=fnL8wO4o0Kk
3. Inloggen op Cisco Webex
Voordat u gebruik kunt maken van Cisco Webex op de RealWear HMT-1 is het belangrijk om een goede WiFi-verbinding te hebben. Start vervolgens de Cisco Webex-applicatie op de RealWear HMT-1. Dit doet u door in de my programs sectie, de woorden “expert on demand” uit te spreken.
Na het opstarten van de expert on demand-applicatie verschijnt er een login-scherm. De makkelijkste manier om in te loggen is om een QR-code te scannen. Het generen van deze code kan op twee manieren.
- Via de RealWear Companion Applicatie (Beschikbaar op Android en iOS)
- Via https://expert-on-demand.webex.com/.
Kiest u voor optie 2, dan kunt u inloggen met uw Webex account. Na het inloggen verschijnt er een QR-code die u met de RealWear kunt scannen na het uitspreken van de woorden “scan code”.
4. Bellen met Cisco Webex en de RealWear HMT-1
U kunt op 3 manieren bellen via Cisco Webex.
- Via recent contact.
- Via de directory
- Via uw teams.
Recent contacts
Wanneer de app is geconfigureerd en toegang is verleend, wordt er automatisch een scherm geopend met uw meest recente contacten. Op dit scherm kunt u gemakkelijk in contact komen met uw meest recente contacten door de volgende woorden uit te spreken: ‘’select item” en vervolgens het nummer uit te spreken die voor de naam van uw contact staat. Dus bijvoorbeeld: “select item 3”.
Wanneer dit is gedaan, zijn er twee opties.
- ‘’Make call’.
- ‘’Request help’’.
Dit zijn beide voice commandos die letterlijk uitgesproken kunnen worden. Wanneer u kiest voor ‘’make call’’ zal er direct verbinding gemaakt worden met de contactpersoon. Wanneer U kiest voor ‘’request help’’ zal er een bericht worden gestuurd naar uw contactpersoon dat u hulp nodig heeft, en of uw contactpersoon contact met u wilt opnemen.
Directory
Een andere optie in het ‘home scherm’ is ‘’directory’’. Navigeer hier eenvoudig naar toe door het woord ‘’directory’’ uit te spreken. Wanneer u in de directory bent, kunt u elke naam in uw netwerk opzoeken door de volgende woorden uit te spreken: ‘’search directory’’. Vervolgens kunt u de letters van de desgewenste persoon, die niet in uw recente contacten stond, één voor één uitspreken. Wanneer de desgewenste persoon op uw scherm is verschenen, zegt u ‘’close keyboard’’ en vervolgens ‘select item (nummer)’’. U kunt nu kiezen tussen ‘’make a call’’ of ‘’request help’’, dezelfde opties als wanneer u een contact kiest vanuit het recente contacten scherm.
Display teams
Nog een andere optie om een contact te vinden in het home scherm, is display teams. Door de woorden ‘’display teams’’ uit te spreken, wordt u naar een scherm gebracht met de teams waar u deel van uit maakt. U kunt vervolgens een team selecteren, en een lijst met alle contacten binnen dit team verschijnt op uw scherm. Selecteer op dezelfde manier uw contact als u gedaan heeft bij recent contacts of directory, om verbinding te maken met de desbetreffende contactpersoon.
5. Groepscall met Webex Expert on Demand op de RealWear HMT-1
Het is mogelijk om meerdere personen toe te voegen wanneer u in een call zit. Dit kan gedaan worden als de expert achter het scherm op zijn of haar computer de applicatie opent. Wanneer de expert in een call zit, heeft hij of zij de optie om ‘’add guest’’ te kiezen door op het blauwe menu-item met de drie punten te klikken. De expert kan tot vier contacten meteen aan een active 1:1 call toevoegen. Wanneer er gebeld wordt vanuit een team ruimte, kunt u tot 200 contacten toevoegen.
6. Een scherm delen met Webex Expert on Demand op de RealWear HMT-1
Het gemakkelijke aan Webex Expert on Demand is dat alles wat op uw scherm staat, te selecteren valt door het uit te spreken. De HMT-1 gebruiker kan bijvoorbeeld eenvoudig het scherm delen starten door de woorden ‘’share screen’’ uit te spreken. Wanneer dit uitgevoerd is, zal er een pop up verschijnen. In deze pop-up zal toestemming gevraagd worden om het scherm te delen via Expert on Demand. Om toestemming te geven kunt u het spraakcommando ‘’start now’’ of ‘’select item 3’’ uitspreken. Nu u de applicatie toegang heeft gegeven, kan de expert aan de andere kant volop gebruik maken van de annotatie-tools en zal dit live weergegeven worden voor de HMT-1 gebruiker.
Kosten van Webex Expert on Demand
Voordat u een Webex Expert on Demand add-on kunt aanschaffen, dient u een ‘’NU Meetings – Meetings Center’’ licentie te hebben. De kosten hiervoor bedragen €17.86 per gebruiker, per maand. Wanneer deze licentie is aangeschaft, kan er een Expert on Demand add-on aan de licentie toegevoegd worden. De kosten hiervoor bedragen €13.39 per gebruiker, per maand. De totale kosten zouden vervolgens neerkomen op €31.25 per gebruiker, per maand.
Voor- en nadelen van Cisco Webex
Een voordeel is dat Webex Expert on Demand makkelijk te integreren is met bestaande Webex omgevingen. De integratie van het systeem in combinatie met de RealWear HMT-1 verloopt dan over het algemeen erg vlot. Daarnaast is de mogelijkheid tot groepsgesprekken (multi call) een groot voordeel van Webex Expert on Demand.
Nadeel van het gebruik van Webex Expert on Demand is dat er een extra add-on licentie nodig is als u al gebruikt maakt van een webex omgeving. Webex heeft voor het gebruik met een smartglass zelf beperkte functionaliteiten, omdat Webex niet specifiek ontworpen is voor smartglasses. De add-on is hier wel specifiek voor ontworpen.
Vergelijk hier 4 alternatieven voor Cisco Webex
Heeft u vragen over het gebruik of de installatie van Cisco Webex in combinatie met de RealWear HMT-1?
Onze experts geven uw graag vrijblijvend advies!