Sony ontwikkelt een VR headset voor de PlayStation 5 en uit nieuwe patenten blijkt het bedrijf werkt aan verbeterde eye-tracking voor de PSVR. De nieuwe techniek moet zorgen voor verbeterde VR ervaring waar mooiere beelden soepeler worden getoond.
Eye tracking verbeterd visuele prestaties
Volgens de nieuwe patenten van Sony volgt de PSVR headset de oogbewegingen van de drager, het zogenaamde foveated rendering. Dit is een rendering techniek die een geïntegreerde eye-tracker gebruikt om de de rendering-werklast te verminderen door de beeldkwaliteit buiten het perifere zicht sterk te verminderen. Simpel gezegd; enkel de beelden die gebruiker ziet worden op hoge kwaliteit getoond. VR headsets als de HTC Vive Pro en de Oculus Quest gebruiken deze techniek ook.
Wat Sony hier toevoegt is de techniek van het voorspellen van de volgende locatie waar de gebruiker naar gaat kijken, hierdoor geeft het de voorspelde locatie sneller weer met scherpere beelden.
Meer vloeiende VR belevenis
Scènes renderen vaak niet volledig bij virtual reality omdat dit teveel rekenkracht vraagt van de headset. Het kan in sommige gevallen seconden duren voordat een gebied met hoge resolutie rendert als een gebruiker zich snel omdraait in VR. Sony hoopt dit op te lossen bij de next-gen PSVR.
Eerder kwam er een bericht online over de komst van de nieuwe generatie PSVR. Hoewel veel PlayStation fans teleurgesteld waren toen de PlayStation 5 lanceerde zonder een nieuwe VR versie, lijkt Sony de extra tijd te gebruiken om VR headsets te ontwikkelen die echt next-gen aanvoelen.