ClickCease

Oculus openbaart SDK 0.7 en een blik op 1.0

Recentelijk kondigt Oculus, via hun developer blog, de Oculus PC SDK versie 0.7 aan. Een nieuwe versie met minder backwards compatibility, de verwijdering van de zogenaamde Extended Mode én de toevoeging van de Direct Driver Mode. Daarnaast delen ze informatie met betrekking tot de software ondersteuning ná Oculus SDK 1.0 en de geplande release-date hiervan.

Softwarematig vr verbeteren

De release van de Oculus Rift kruipt alsmaar dichter bij. Echter voor dat het zo ver is zijn er nog voldoende aanpassingen die worden gemaakt aan de software achter de Rift. Zo kondigt Oculus via haar developer blog een nieuwe versie van de Oculus PC SDK (Software Development Kit) aan. De nieuwe versie, SDK 0.7, zal een aantal vernieuwingen introduceren en is volgens Oculus een belangrijke tussenstap op weg naar versie 1.0. Deze laatstgenoemde versie zou beschikbaar moeten zijn rond November dit jaar. De genoemde release datum voor de aankomende SDK 0.7 is 20 Augustus.

Qua veranderingen zegt Oculus te hebben gekeken naar de architectuur. Hier zijn wijzigingen in aangebracht waardoor er sprake is van een verbeterde stabiliteit. Hoe deze veranderingen in de praktijk uitwerken zullen we uiteraard moeten afwachten. Het meest opvallend is misschien wel de verwijdering van de zogenaamde Extended Mode waarin de Oculus Rift aangestuurd kon worden vanuit de pc. In september heeft Oculus een nieuwe runtime uitgebracht voor windows 10.

oculus biedt ondersteuning voor pc

Deze maakt plaats voor de Direct Driver Mode. Dit is een feature die tot stand is gekomen in samenwerking met zowel NVIDIA als AMD, en er voor zorgt dat de Rift niet als standaard scherm wordt gezien door het besturingssysteem van je pc. De drivers herkennen nu specifiek de vr bril en hierdoor wordt de latency van het virtual reality systeem verder verlaagd. Om in de toekomst van deze feature gebruik te maken dien je wel een driver update te downloaden van je eigen merk kaart.

Beperkte ondersteuning, meer vooruitgang

Bij een product dat nog niet eens écht voor consumenten op de markt is, is het maar de vraag hoe goed de ondersteuning zal zijn voor werk dat gemaakt is met oudere versies van deze SDK. Oculus geeft daar gelukkig duidelijk antwoord op en wil zich niet vastbinden aan eindeloze ondersteuning voor verouderde software. Zeker niet nu ze nog in de ontwikkelingsfase zitten. Dit zit volgens Oculus de snelheid waarmee de ontwikkeling verloopt alleen maar tegen. Wél willen ze de voorgaande, grote, versie steeds blijven ondersteunen.

oculus sdk 0.7

Zo zal het met 0.7 mogelijk zijn om applicaties te draaien die gemaakt zijn met versie 0.6 (en 0.6.0.1), maar SDK 0.5 en ouder zijn helaas niet meer ondersteund. Wanneer versie 1.0 aan het publiek wordt vrijgegeven wil Oculus wél langer oude applicaties blijven ondersteunen. Zo geven ze in hun blog aan dat post-1.0 SDK versies ondersteuning zullen blijven bieden aan apps en games die gemaakt zijn met voorgaande SDK versies, zolang deze maar 1.0 of nieuwer is.

Voor ontwikkelaars houd dit dus in dat het tot versie 1.0 nog best wat werk kan zijn om je eigen app of game up-to-date te houden. Het is dan ook maar de vraag in hoeverre dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Sommige vr experimenten staan dan ook al geruime tijd online zonder dat deze worden door ontwikkeld.

oculus SDK 0.7

Gelukkig heb je als gebruiker nog altijd de mogelijkheid om terug te gaan naar oude SDK versies zodat je tóch die applicaties kunt blijven draaien, maar handig is dat niet. Om het updaten wat makkelijker te maken voor ontwikkelaars, is Oculus wederom in gesprek met de makers van game-engine Unity om de Unity VR support te updaten naar versie 0.7. Ook voor de Unreal developers geeft Oculus aan de Unreal integratie mee te leveren wanneer 0.7 wordt gereleased.

Tegenwoordig verkoopt Oculus ook producten aan consumenten en bedrijven.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Krijg belangrijke updates over de Pico Neo 3

Ontvang updates over wanneer het beschikbaar is, de kosten en de beschikbare services.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.