ClickCease

Oculus presenteert consumentenversie Rift

Vanavond heeft Oculus meer details bekend gemaakt over consumentenversie van de Rift die in het eerste kwartaal van 2016 wordt verwacht. Het bedrijf gaf onder meer het definitieve ontwerp vrij, toonde een aantal vr games, kondigde een partnerschap aan én onthulde een bijzondere controller.

Road to The Rift

Het event begon met een terugblik op de de afgelopen jaren en de gigantische stappen die virtual reality met behulp van de fans en ontwikkelaars heeft genomen. Oculus blikte tevens vooruit op een nieuw tijdperk van gaming, één waar mensen al decennia lang naar uitkeken.  Daadwerkelijk IN het spel zitten, ondergedompeld zijn en eindelijk één worden met een virtuele wereld.

Het creëren een geloofwaardige aanwezigheid, de ‘presence’ is de fundering waarop de virtuele visie van Oculus is gestoeld.  Na de korte introductie werd een video getoond met daarin eindelijk het ontwerp van de volgende generatie van virtual reality; de Oculus Rift.

Consumentenversie Oculus Rift

Gisteren lekte er al afbeeldingen uit van wat het definitieve ontwerp van de Rift moest maar vandaag toonde Oculus dan echt het uiteindelijke consumentenproduct. Heel veel week deze niet af van hetgeen gisteren naar boven kwam.

Schermen

De consumentenversie van de Rift bevat twee OLED schermen net zoals het laaste Crescent Bay Prototype. Het scherm en de lenzen zijn specifiek ontwikkeld voor de Rift, welke resolutie de schermen hebben maakte Oculus jammer genoeg niet bekend. Dat was toch wel één van de dingen waar iedereen op hoopte. Wellicht dat deze nog opgeschroefd wordt van 2 naar 4k?

Tracker

Het microfoonvormige object dat gisteren opdook blijkt inderdaad de tracking unit te zijn. Deze wordt aan de achterzijde van je computer ingeplugd en staat in verbinding met je Rift om nauwkeurige tracking te faciliteren. Hoe groot de standaard precies is en welke functionaliteiten deze exact bevat werd niet duidelijk.

Kabels

Opvallend is dat Oculus eigenlijk niet sprak over de kabel die uit de Rift steekt en in verbinding staat met je computer. Deze is noodzakelijk voor de beeldoverdracht en om een hoge prestatie te behouden. Op één van de afbeeldingen was de kabel zelfs weg gefotoshopt. Het moge echter duidelijk zijn dat er wel een dikke kabel in de Rift steekt die naar je HDMI uitgang loopt.

Design

Het design is tot stand genomen naar meerdere jaren ervaring en ontwikkeling waarbij vooral ergonomie en comfort leidend waren. De Rift moet net zo eenvoudig op te zetten zijn als een pet, rust op je voorhoofd en ‘trekt’ niet. In combinatie met het lichte gewicht is het mogelijk zijn om lang in virtual reality te verblijven.

De lenzen zijn met speciale knoppen af te stemmen zodat deze exact in het midden van je ogen zitten. Dit is noodzakelijk voor een comfortabele ervaring omdat iedereen zijn ogen iets verder van elkaar afstaan, de zogenaamde interpupillar distance. De gehele Rift is bedekt in een stoffen omhulsels waardoor deze prettig aanvoelt en comfortabel zit.

Oculus heeft bij het ontwerp tevens rekening gehouden met slechtzienden, de Rift is een stuk beter te gebruiken voor mensen die een bril dragen.

Ingebouwde audio

Geluid is net zo belangrijk bij het creëren van een immersive ervaring en Oculus alles in het werk gezet om een optimale ervaring te bieden. Surround sound, of eigenlijk vr sound, draagt dan ook bij aan aan de presence, de geloofwaardige aanwezigheid. De losse oorstukken zijn eenvoudig te verwijderen waardoor je tevens gebruik kunt maken van je eigen headset.

Xbox controller & partnerschap Microsoft

De meest opvallende aankondiging was de samenwerking met Microsoft.  De Rift wordt standaard geleverd met een XBOX ONE controller en werkt in combinatie met Windows 10. Het is mogelijk om games rechtstreeks vanaf de XBOX ONE of PC naar de Rift te streamen. Helaas geen echte vr ervaring, meer dan in een ruimte zitten en naar een ander scherm dan je TV staren omhelst het niet. Wel handig wanneer al je TV’s in huis bezet zijn of je echt even afgesloten wil gamen.

Oculus’s besturingssysteem Home

Naast compatibiliteit met Windows 10 heeft Oculus ook zelf een besturingssysteem ontwikkeld genaamd Oculus Home. Dit is een volledige virtuele omgeving waar je games kunt spelen, kopen en kan zien wat je vrienden uitspoken. Daarnaast is er een 2D applicaties ontwikkeld waar je tevens je games kunt managen en in contact kunt blijven met je vrienden.

 

Oculus controller Touch

Dat Oculus zelf een controller op de markt zou brengen was iets wat in de lijn der verwachting lag. Deze werd tijdens de presentatie aangekondigd door niemand minder dan oprichter Lucky Palmer. De twee controllers krijgen de naam Half Moon Controllers mee en werken op diverse wijze. De ingebouwde sensoren die je zijn in staat je bewegingen te registeren en handgebaren zoals wijzen en zwaaien te herkennen.

Daarnaast controllers tevens fysieke knoppen zoals een trigger en analoge draaiknop zoals je die kent van standaard controllers. Opvallend is dat de Palmer op Twitter al melde dat de controller na de consumentenversie op de markt komt en er dus extra voor betaald moet worden.

Ready for VR games

Tijdens het event kwamen er tevens meerdere ontwikkelaars aan het woord die kort wat vertelde over de games die speciaal voor de Rift zijn ontwikkeld.  Er wordt ondermeer een gameplay trailer van Eve Online getoond. De welkbekende space shooter werd getoond vanuit het perspectief van de Rift e zag er echt awesome uit. De third person adventure game Edge of Nowhere kwam tevens langs en deed sterk denken aan de zeer sterke Uncharted serie. Daarnaast werd er een korte trailer getoond van de toekomst van vr gaming waar onder meer VR sports, Airmech vR en VR Sports in voorbij kwamen.  Oculus gaf aan met een grote selectie ontwikkelaar samen te werken die dagelijks groeit en beloofde een vette game line-up voor 2016.

Prijzen en releasedate Rift

De exacte prijs alsmede de releasedate van de werden niet bekend gemaakt, hoewel wel duidelijk is dat de Rift all-in 1500 kost.  Eind dit jaar kunnen pre-order geplaatst worden en het eerste kwartaal van 2016 kunnen we eind-de-lijk aan de slag met de Rift.

Conclusie

De presentatie duurde al met al een uur maar de hoeveelheid informatie die naar buiten kwam was ietwat beperkt. Zo maakte Oculus niets bekend over de technische specificaties van de hardware en in het bijzonder het scherm, iets wat iedereen wil weten. De bekendmaking van de prijs van de Rift is ook iets wat wij wel hadden verwacht, helemaal nu de zeer zware systeemeisen van de Rift bekend zijn gemaakt. Ontevreden zijn wij niet maar wat meer details waren fijn geweest. Hopelijk volgt er de komende tijd wat meer diepgaande informatie…

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.