ClickCease

Oculus Rift gaat ‘all-in’ 1500 euro kosten, geen vr voor de massa?

Begin maar vast met sparen want de voordat je met de Oculus Rift aan de slag kunt ben je rond de 1500 euro armer. Dit maakte (bevestigde?) Brenden Iribe de CEO van Oculus bekend tijdens Re/code event, het grootste jaarlijkse coding event.  Let wel, deze prijs is enkel van toepassing wanneer je nog niet over een krachtige game pc beschikt.  Geen nieuws voor de ingewijden maar wel tekenend voor de evolutie van virtual reality..

Systeemeisen en prijs

Heel verassend is de uitspraak die Iribe deed tijdens een on-stage interview niet. Recent werden de hoge systeemeisen van de Rift bekend gemaakt waaruit de kosten al grotendeels afgeleid konden worden.  De PC voor optimale vr ervaring dient een 4GB videokaart en i7 processor te bevatten waarvoor je minimaal 700 euro kwijt bent. Reken daar een moederbord, behuizingen en andere hardware bij en je tikt inderdaad al snel de duizend euro aan, 1500 inclusief Rift.  De prijs voor de hardware zal in de toekomst logische wijs flink zakken maar het gaat nog wel even duren voordat een vr set-up betaalbaar wordt voor de ‘gewone’ consument ..

Geen virtual reality voor het grote publiek

De kosten van een nieuwe techniek zijn een belangrijke graadmeter voor de mate van adoptie. Des te goedkoper de techniek des te sneller mensen er mee aan de slag gaan. Dat virtual reality geen goedkope aangelegenheid is was natuurlijk al lang duidelijk. Sinds de introductie van de Rift DK1 was de benodigde hardware al vrij prijzig.

Het feit dat een dure PC noodzakelijk nodig is werpt een barrière op voor mensen om met de Oculus of andere headsets zoals de Vive of de Razer OSVR aan de slag te gaan. Computers worden vandaag de dag door slechts een kleine groep mensen als primair game-apparaat gebruikt, deze functie wordt vaker vervult door een XBOX of Playstation.  De kans da mensen speciaal voor vr een dure pc gaan aanschaffen acht ik klein, de kans dat mensen uitwijken naar een console of hun mobiele telefoon is daarom des te groter.

Mobile & Console vr

De intrede van virtual reality zal dan in eerste instantie dan ook niet via de PC maar via andere apparaten verlopen. De meeste potentie zit natuurlijk in mobile vr, bijna iedereen beschikt tegenwoordig over een smartphone met de nodige hardware voor een mobiele vr ervaring. In combinatie met een goedkope vr bril zoals Google Cardboard is deze vr ervaring een stuk toegankelijker. Bovendien kunnen Playstation bezitters volgend jaar al aan de slag met Project Morpheus, de vr bril voor de PS4.   Mijn idee is dan ook dat het gros van de mensen voor het eerst de virtuele wereld betreden via hun mobiel. Pas wanneer hardware betaalbaar is doet ‘echte’  virtual reality zijn intrede bij de consument.

Lees hier meer over Euro NCAP

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.