ClickCease

Oculus Rift vs HTC Vive

Een Google Cardboard is leuk, een Gear VR is beter. Maar wanneer je écht in de virtuele werkelijkheid wilt stappen heb je meer power nodig. Op dit moment kunnen we kiezen tussen de Oculus Rift en de HTC Vive die opvallend veel overeenkomsten hebben, maar ook enkele belangrijke verschillen bieden. Laten we de twee krachtpatsers eens in de virtuele ring gooien, en ze laten strijden om de zwaargewicht titel Virtual Reality Kampioen 2016.

Even kennismaken met de strijders:

Oculus Rift

smi1[1]
In 2011 sleutelde Oculus directeur Lucky Palmer op 18-jarige leeftijd het eerste prototype van een headset in elkaar. Hij was moderator van het forum Meant to be Seen waar veel werd gesproken over 3D en Virtual Reality. John Carmack, bekend van id Software en het brein achter games als Wolfenstein 3D, Doom en Quake sloot zich aan bij Luckey en ontwikkelde de eerste software voor deze nieuwe headset.

De vlam sloeg in de pan dankzij een uitermate succesvolle Kickstarter campagne waar de eerste publieke versie werd aangeboden onder de naam DK1. Met een 7 inch scherm en een lage “latency” was het een veelbelovend concept, maar het was de DK2 versie die pas echt de potentie van betaalbare Virtual Reality liet zien. In september 2014 kwam de Crescent Bay versie uit, een lichtere versie met een hogere resolutie en twee afzonderlijke schermen,

Vanaf januari 2016 kon het grote publiek de Oculus Rift bestellen, de headsets worden pas in juli geleverd in Nederland.

HTC Vive

HTC_Vive_(16)

Valve is de grote games producent en oprichter van het online Steam platform voor PC gaming. In februari 2014 lieten ze weten dat er eigen virtual reality systeem zou komen. In maart 2015 liet de fabrikant van mobiele apparaten HTC de eerste versie zien van de Vive, een virtual reality headset. Valve en HTC sloegen de handen ineen en ontwikkelden samen de HTC Vive. Hoewel Valve een software ontwikkelaar is en HTC voornamelijk hardware maakt werken ze op alle fronten samen in de ontwikkeling van de HTC Vive. De HTC Vive is al meer dan een jaar oud.

Vanaf februari 2016 kon het grote publiek de HTC bestellen, de headsets worden pas in mei 2016 geleverd in Nederland.

Technische specificaties

Hoewel de specificaties elkaar niet zoveel ontlopen heeft elk systeem enkele unieke eigenschappen:

Overeenkomende eigenschappen

  • Resolutie: 1200×1080 per oog
  • Gezichtsveld: Waarschijnlijk 110 graden diagonaal
  • Verversingssnelheid: 90 beelden per seconde
  • Schermen: OLED technologie
  • Kleur: Zwart
  • Microfoon: Ingebouwde microfoon
  • Brildragers: Je kunt de dioptrie instellen voor brildragers
  • Pupil afstand: Je kunt de afstand tussen de pupillen aanpassen
  • Minimum grafische kaart: Nvidia GTX 970 AMD R9 290
  • Processor: i5-4590 (AMD R9 290)
  • Besturingssysteem: Windows 7 SP1 of hoger

Wat zijn de grootste verschillen?

  • De Vive kun je bewegend gebruiken op een oppervlak van drie vierkante meter. Bij de Rift zal dat pas later mogelijk zijn.
  • De Vive wordt geleverd met specifieke VR controllers, de Rift moet het doen met een Xbox controller, later volgen Oculus Touch controllers.
  • De Vive heeft een camera aan de voorkant die nu gebruikt wordt voor de “chaperone” functie, later zou hier Augmented Reality aan toegevoegd kunnen worden.
  • Beide headsets hebben een eigen app winkel, de Rift heeft momenteel het grootste aanbod. Beide systemen leveren twee spellen mee, waarvan de Rift een platformspel en schietspel bundelt, en de Vive een simulator en een puzzelspel.

Van crowdfunding naar Facebook

viveDe Oculus Rift kwam echt van de grond als crowdfunding campagne op Kickstarter. Een bijkomend voordeel van crowdfundiug is de persoonlijke betrokkenheid bij een project. Daar kwam verandering in toen Facebook het bedrijf Oculus opkocht in maart 2014. Veel fans keken argwanend naar de social media gigant. Die angst lijkt ongegrond, Facebook directeur Mark Zuckerberg ziet Virtual Reality als de toekomst van social media, en de ontwikkeling is in een stroomversnelling geraakt. Het voornaamste punt van kritiek is de hoge aanschafprijs.

Zitten of bewegenlighthouse

Op dit moment richt Oculus zich op een gebruikerservaring waarbij de speler zit of staat. Fysiek lopen en vrij bewegen wordt beperkt, deels door de kabel, maar ook software ontwikkelaars wordt aangeraden content te ontwerpen waarbij de persoon met headset niet hoeft te bewegen. Veel spellen zijn het beste te spelen op een bureaustoel die kan draaien.

HTC en Valve gaan voor een grotere bewegingsvrijheid. Hoewel de headset nog steeds met een kabel verbonden is aan de PC kun je wel rondlopen en bewegen. Dat brengt risico’s met zich mee. HTC heeft in de nieuwste versie een extra camera aan de voorkant aangebracht waarmee je kunt zien wanneer je te dicht bij een muur komt. Dat noemen ze het “chaperone” systeem. Ook gebruikt de HTC Vive speciale zenders (geen ontvangers) om de positie te bepalen genaamd “Lighthouse”.

VR is nog te duur

Toekomstfestival_20151De Oculus Rift gaat in Nederland €699,- kosten en de HTC Vive €899,-. Zowel de Oculus Rift als de HTC Vive hebben daarnaast een krachtige PC nodig om de VR beelden tevoorschijn te toveren. Als jouw systeem niet voldoet aan de minimum vereisten moet je een PC aanschaffen van een kleine duizend euro, of meer als je voorbereid wilt zijn op de toekomst. Hier pakt Oculus het anders aan in vergelijking met HTC.

Oculus werkt nauw samen met Samsung, die een eigen Gear VR headset verkopen. Deze headset kan gebruikt worden met een Samsung smartphone, waardoor de kosten van de headset een stuk lager zijn. Voor €99,- kun je de gear VR aanschaffen.

De kwaliteit van de Gear VR ligt beduidend lager, maar je kunt deze apps ook downloaden via de Oculus Store. Daarmee biedt Oculus in feite een VR ervaring in twee prijsklassen, terwijl HTC en Valve alleen voor de “premium” markt een product op de markt zet.

Wie is de winnaar?

Orlovsky_and_Oculus_RiftBeide headsets zijn nog niet uitgeleverd aan consumenten. De Oculus Rift is 200 euro goedkoper maar heeft standaard geen VR controllers en je kunt niet vrij rondlopen. De Rift heeft wel een groter aanbod aan titels, maar HTC zal snel volgen, HTC werkt nauw samen met Valve, de koning van PC gaming en eigenaar van het Steam platform.

Voor die 200 euro krijg je het Lighthouse systeem, een camera aan de voorzijde en twee VR controllers. Daarmee is het standaard set van de Vive completer dan die van de Rift. Verder liggen de technische specificaties zo dicht bij elkaar dat ze te verwaarlozen zijn. Enkele jaren geleden was Oculus nog de gedoodverfde winnaar van Virtual Reality, maar HTC is ze voorbij gestreefd op het gebied van innovatie, en de ontwikkeling van aansprekende content. Oculus werkt slim samen met Samsung om de drempel naar VR te verlagen, en Gear VR gebruikers naar hun systeem te lokken.

Een winnaar is moeilijk aan te wijzen, het is wel duidelijk dat het directe concurrenten zijn, net als bijvoorbeeld Android en Apple iOS. Oculus heeft destijds de harten van “early-adaptors” gestolen met de Kickstarter campagne, maar HTC lijkt de pers en media meer te overtuigen op dit moment. We ontkomen er helaas niet aan een winnaar te kiezen. Dus met een neuslengte afstand is de Virtual Reality Kampioen voor 2016:

HTC Vive*

hqdefault

*eervolle vermelding; Sony Playstation VR die ook in 2016 uit gaat komen, hier is nog onvoldoende informatie over bekend.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.