ClickCease

Oculus wordt geconfronteerd met anti competitie onderzoek

Oculus from Facebook

Meta, voorheen bekend als Facebook, heeft zeker veel krantenkoppen gehaald in het afgelopen jaar of zo, nu ze proberen het bedrijf een nieuwe naam te geven en een nieuwe richting in te slaan. Sinds Mark Zuckerberg aankondigde dat het bedrijf al zijn gewicht in de schaal zou leggen om zich in de Metaverse te begeven, hebben we een verhoogde controle gezien op de zakelijke praktijken en het gedrag van deze techgigant.

In de afgelopen paar dagen hebben we meer controverse gezien met betrekking tot Oculus en de bijbehorende app store.

Waar gaat het onderzoek over?

De Federal Trade Commission en een groot aantal staten hebben een onderzoek ingesteld naar Oculus en beweren dat de Oculus-webwinkel apps van derden discrimineert en dat de headset opzettelijk onder de kostprijs wordt geprijsd in een poging om concurrentie uit te sluiten.

Sommige verhalen van app-ontwikkelaars suggereren dat wanneer een app aan populariteit wint, Meta software-updates lijkt uit te brengen die de vooruitgang inperken voordat ze met hun eigen kopie van het idee komen om die waarde te vangen. Dit doet denken aan soortgelijke strategieën die Facebook gebruikte toen ze de Stories-functie van Snapchat en de algoritmische verticale video’s van TikTok kopieerden, waardoor ze beide kerncomponenten werden van een nieuwe en verbeterde Instagram.

Het is nog te vroeg om te zeggen wat dit specifieke onderzoek zou kunnen onthullen, maar het wijst op meer druk opnieuw op grote technologiebedrijven die hun schaal en ecosystemen gebruiken om derde ontwikkelaars en concurrenten te pesten. Het lijkt slechts een kwestie van tijd totdat ze geconfronteerd worden met een vorm van consequentie van de toezichthouders.

Wat betekent dit voor de VR-gemeenschap?

Als deze onderzoek enige opschudding veroorzaakt in de VR-ruimte voor Meta, opent het potentiële kansen voor kleinere ontwikkelaars en makers van headsets om hun stempel te drukken op de industrie. Hopelijk kan dit het speelveld een beetje gelijk maken en innovatieve bedrijven de kans geven om met Meta te concurreren, zowel aan de hardware- als aan de software kant.

VR Expert - Mark Zuckerberg

Dit is belangrijk voor de toekomst van de industrie, want hoe meer keuze we consumenten kunnen geven, hoe beter het zal zijn voor iedereen. Bedrijven die VR in hun omgeving willen inzetten, willen niet gedwongen worden om uiteindelijk Oculus-apparaten te kopen, alleen maar omdat zij een monopolie hebben op mogelijkheden en prijs. In het ideale geval wilt u dat alle VR-bedrijven met elkaar concurreren om uw bedrijf, zodat u een weloverwogen en eerlijke beslissing kunt nemen die werkt voor uw specifieke omstandigheden.

We zullen deze ruimte met ingehouden adem in de gaten houden om te zien wat er van deze onderzoeken komt en of we een reactie van Meta en Oculus zien.  Het is enigszins onwaarschijnlijk dat Meta vrijwillig zal loslaten, dus misschien moeten toezichthouders ingrijpen en de puinhoop opruimen die moet worden rechtgezet.

Laten we hopen dat we een eerlijk en open VR-ecosysteem kunnen creëren waarin alle fabrikanten en ontwikkelaars kunnen concurreren – want dat is uiteindelijk wat de ontwikkeling van de industrie zal versnellen tot haar volledige potentieel.

Discussion

Geef een antwoord

Menu sluiten
×

Winkelwagen

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.