ClickCease

Qualcomm kondigt XR Developer Platform aan in diversificatie beweging

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
vr expert - qualcomm

Qualcomm kondigt op het AWE21-evenement van dit jaar het Snapdragon Spaces XR Developer Platform aan, dat naar verwachting in het voorjaar van 2022 zal verschijnen. Een nieuw product voor een nieuwe groeiende markt als gevolg van Qualcomm’s toegenomen concurrentie van Apple’s Silicon en Google’s Tensor.

Wat heeft Qualcomm aangekondigd?

De Amerikaanse multinationale chipset fabrikant Qualcomm kondigde op het AWE21-evenement van dit jaar het Snapdragon Spaces XR Developer Platform aan. Een platform met als doel ontwikkelaars in staat te stellen geavanceerde wearable AR-functionaliteiten te bouwen. Qualcomm noemde hun platform een “cross-device horizontaal platform en ecosysteem.” Verwacht wordt dat het in het voorjaar van 2022 uitkomt.

Bij de ontwikkeling en early access van hun platform, werkte Qualcomm samen met Felix & Paul Studios, holo|one, Overlay, Scope AR, TRIPP, Tiny Rebel Games, NZXR, forwARdgame, Resolution Games, en Trigger Global voor hun bredere release.

Wat zijn de functies?

Zoals Qualcomm stelt in hun persbericht, “Snapdragon Spaces stelt ontwikkelaars in staat om 3D-toepassingen voor AR-brillen te bouwen vanuit het niets of eenvoudig hoofd gedragen AR-functies toe te voegen aan bestaande Android-smartphone-applicaties om een verenigde, multi-scherm ervaring tussen het smartphonescherm in 2D en de echte wereld in 3D aan te sturen”. 

Verder heeft Qualcomm software development kits ontwikkeld voor zowel Unreal Engine als Unity op basis van OpenXR. Daarnaast zijn ze een samenwerking aangegaan met Niantic’s recent gelanceerde Lightship ARDK platform.

De lijst van functies zoals getoond in hun aankondigingsvideo is

  • Ruimtelijke Mapping & Meshing
  • Lokale ankers & persistentie
  • Positie & hand tracking
  • Vlakke Detectie
  • Beeld & Object Herkenning & Volgen
  • Occlusie
  • Inzicht in scène

Waarom heeft Qualcomm een nieuw product geïntroduceerd voor een nieuwe markt?

De reden is dat AR/VR wearable devices use-cases aan het ontwikkelen zijn waar consumenten om vragen, en Qualcomm wil het XR ontwikkelaarsplatform daarvoor leveren. Qualcomm bereidt zich voor op de opkomst van smartphone-bekabelde AR en Smart Glasses met de voorspelde toegenomen vraag. Een bedrijf in de AR-industrie voorspelt tussen 2021 en 2028 een jaarlijkse groei van 43,8 procent: van 17,67 miljard dollar in 2020 tot een verwachte omzet van 340 miljard dollar in 2028.

Grand View Research, dat de voorspelling doet, stelt dat “de groeiende voorkeur onder individuen voor smartphones, slimme brillen en andere handheld en wearable apparaten de adoptie van mobiele AR-technologie om meeslepende ervaringen te bieden, stimuleert.” Qualcomm vergroot met hun nieuwe ontwikkelaarsplatform dus de totale adresseerbare markt van smartphones in het algemeen.

Daarnaast heeft Qualcomm patent aangevraagd op cruciale 5G-technologieën die de latentie van draagbare AR/VR verlagen en tegelijkertijd schermen met een hogere getrouwheid mogelijk maken. Bovendien is de netwerkinfrastructuur van 5G veerkrachtiger, waardoor deze essentieel is voor een bredere toepassing van VR/AR wearables. Door de lancering van hun AR/VR-ontwikkelaarsplatform voor wearables wordt de uitrol van AR op smartphones dus bevorderd, waardoor de behoefte aan de 5G-technologie toeneemt.

Ten slotte komt dit XR-ontwikkelaarsplatform ook nog eens op een moment dat fabrikanten van smartphones hun chipsets intern gaan maken vanwege de optimalisatie van de power-to-processing, kostenbesparende mogelijkheden voor de voorspelde vraag en schaalvergroting en een strakkere controle over hun totale toeleveringsketen. Kortom, Apple’s Silicon en Google’s Tensor zijn beide een bedreiging voor Qualcomm, waardoor ze moeten diversifiëren.

VR Expert - Snapdragon spaces

Conclusie

Qualcomm speelt in op marktveranderingen en ontwikkelingen binnen AR/VR wearables in groei en veranderende perceptie. Ook diversifieert Qualcomm zijn markten door de toegenomen concurrentie van Apple Silicon’s en Google Tensor’s intern geproduceerde chipsets. Terwijl Qualcomm ook hun patenten binnen 5G koppelt aan de snelle groei van de wearable VR/AR totaal adresseerbare markt.

 

Aanbevolen artikelen

Discussion

Geef een antwoord

Menu sluiten
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.