The Jovian

Het lijkt wel alsof er alleen maar space-games voor de Rift te vinden zijn: overal waar je kijkt, op verschillende websites, zijn er legio games die zich afspelen in de ruimte. Dat is natuurlijk niet voor niets: juist vanuit die achtergrond kun je het gevoel van “er totaal in zitten” extra goed uitwerken. In The Jovian is daar prima gebruik van gemaakt.

Bedoeling

In The Jovian ben je een taxichauffeur. Meer is er niet over te zeggen. De speler moet passagiers (één per keer) van punt A naar punt B brengen. Deze vertrek- en aankomstpunten liggen doorgaans vrij dicht bijelkaar. Na het afzetten van de passagier staat op een nieuw punt alweer de volgende te wachten, enzovoorts. Dat klinkt heel saai, en dat is het ook. Toch?

Graphics

Niet helemaal. Zoals in de intro al aangegeven is ook dit spel in staat je de volledige beleving te bezorgen. Het eerste level, “Apprentice”, doet wat het belooft: er wordt een oefenparcours voorgeschoteld waarin de speler door middels van borden langs dat parcour duidelijk wordt gemaakt wat er verwacht wordt. Na dit parcours volgt het eerste level.

Rondkijkend blijkt dat het voertuigje? vaartuigje? ruimtescheepje? niet veel meer is dan een paar thrusters en twee stoelen. Het ziet er wel geinig uit, met nog twee milkshakes op de middenconsole ook. De game is (uiteraard, zou ik haast zeggen) in de Unreal Engine gemaakt en dat is te zien. De achtergrond is Deep Space: nebula’s, planeten en sterrenstelsels waar de speler met zijn taxi soms compleet tussenin tolt. Een stad in de lucht is zichtbaar: in het eerste level een soort kabouter-plop huisjes maar later grote wolkenkrabbers en andere gebouwen. Het geheel doet ietwat cartoon-achtig aan.

jov3

Gameplay

Direct van start af blijkt dit al echt een game voor de rift: de menukeuzes worden gemaakt door ernaar te kijken, en hoe langer er gekeken wordt, hoe groter de letters van dat menu worden, tot na ca 2 seconden die keuze bevestigd wordt. Erg handig.
Wat wel heel apart is: ondanks dat er gesimuleerd wordt dat een en ander zich in de ruimte afspeelt, blijft het ruimteschipje keurig netjes rechtop. Voor zover je in de ruimte van boven- en onder kunt spreken natuurlijk. En nog iets: er is zwaartekracht. Als er een klein beetje forward thrust wordt gegeven en het voertuigje glijdt van een platform af, dan zal er zonder verder input op enig moment een daling worden ingezet. Dat is wel erg apart…
Teveel thrust geven is niet goed: behalve continue aan het over-corrigeren komt de boel op enig moment ook zonder brandstof. Links en rechts zweven er groen/blauwe brandstofcellen in de ruimte, en door daar doorheen te vliegen wordt de tank weer volgeladen.

Na het derde level komt het level “Angry Aliens”. Nu begint het langzaam serieus te worden: links en rechts staan lasers opgesteld en het is niet handig om daarbij in de buurt te komen. Wordt je gespot, dan is het vrijwel direct einde verhaal.

Besturing

Zoals hierboven aangegeven: die “zwaartekracht” zorgt wel voor de nodige hindernissen: het geheel wordt er zeker niet eenvoudiger op. Waar de speler naar toe moet is vrij eenvoudig: door middel van een paar grote pijlen die 3-dimensionaal als een soort cockpit-display in het midden hangen, is de route eenvoudig te vinden van zowel passagier als dropoff punt.
De besturing bestaat uit omhoog, naar beneden, vooruit en achteruit, links en rechts, en zijwaarts draaien. Alles is mogelijk met een controller, en dat zal een stuk eenvoudiger werken dan met het keyboard want dat is beslist even wennen. De mogelijkheid om een joystick te gebruiken is niet aanwezig.

jov1

Conclusie

The Jovian is een erg leuke game die zeker de nodige hand-oog coördinatie vraagt. De moeilijkheid wordt langzaam opgebouwd waardoor er toch telkens weer een uitdaging ontstaat. The Jovian is onder meer te vinden op Oculus Share

Positief

+ Leuke graphics
+ Opbouw in moeilijkheid