VR Karts

VR begint nu echt HOT te worden. Meer en meer games gaan het stereoscopische beeld ondersteunen om de speler zo echt een gevoel van “onderdompeling” te geven: alsof je helemaal IN de game zit. Vooral heel mooi bij bijvoorbeeld horrorgames (…) maar ook bij spellen zoals VR Karts. De titel zegt het al: kart racing dus, niets meer en niets minder.

Start

Het menu ziet er erg verzorgd uit. Als het spel begint bevindt de speler zich op een bankje en kijkt rond in een kamer. Hier zijn verschillende menu’s terug te vinden waar instellingen van onder meer bediening en geluid gekozen kunnen worden. Het geheel oogt wat retro; een beetje als een oude amerikaanse diner. Erg frisse kleuren en een kek muziekje maken het af.

vr3

Mario

Na eventuele instellingen te hebben aangepast kan de game beginnen. De speler bevindt zich in een kart, en met de Oculus is dat ook echt het gevoel: je zit er gewoon in. Uiteraard wordt er achterin het startgrid begonnen: alle andere spelers staan opgesteld vóór je eigen kart.
De vergelijking met Mario Karts dringt zich direct op, en dat is wel gedeeltelijk terecht. Zeker als de game echt los gaat: ook hier kunnen er onderweg verschillende items worden verzameld waarmee het de tegenstander lastig kan worden gemaakt.

Net als bij Mario Kart zijn dat bijvoorbeeld missiles, die gericht op andere karts geschoten kunnen worden. Dat gaat vrij intuïtief: met de spatiebalk verschijnt een target roos die je door naar de betreffende kart te kijken kunt richten. Op die manier kan het de tegenstanders mooi lastig gemaakt worden, maar uiteraard geldt dat net zo hard andersom: na het inhalen van een aantal medecoureurs zullen er keer op keer verschillende trukendozen worden opengetrokken om er voor te zorgen dat je vooral geen eerste wordt.

vr2

Gameplay

De game is lekker vloeiend en dat zorgt ervoor dat de beleving ook flink aanwezig is. Geen haperingen, stotterend beeld maar een stevige 75fps. Veel meer dan gas geven, sturen en richten/vuren is er niet bij maar af en toe even flink in de remmen kan ook wel eens helpen! Vooral als het, net als bij Mario Kart, bekende geluidje komt dat er iets naar je onderweg is.
Langs de kant staan bordjes opgesteld die aangeven welke positie de speler op dat moment inneemt. In de volledige versie van VR Karts kan er ook multiplayer worden gespeeld, wat de uitdaging natuurlijk nog veel groter maakt. Al met al had het parcours best wat langer gemogen, maar mogelijk is dat in de volledige versie wel het geval. Daar zal in ieder geval meer keuze zijn.

Conclusie

VR Karts is een game die er prima uitziet, lekker vloeiend loopt en best wat uitdaging biedt. Voor de hardcore races misschien net iets te simplistisch, maar voor wat lekker racevermaak meer dan genoeg lol te beleven!  VR Karts is beschikbaar voor de Rift  en kun je downloaden bij onder andere The Rift Arcade

We will be happy to hear your thoughts