Samsung Gear VR

Ik wijde al een post aan de virtual reality brillen die momenteel op de markt zijn en die je dit jaar nog kunt verwachten. De Koreaanse mediagigant Samsung doet als eerste in 2015 een duit in het virtuele zakje met hun Samsung Gear VR.  De virtual reality bril komt eind januari naar Nederland en op deze pagina lees je wat je kunt verwachten.

Samsung Rift Cardboard?

De Gear VR is ontstaan uit een samenwerking tussen Oculus en Samsung en draagt dan ook de branding van beide partijen. De techniek is afkomstig van Oculus en het ontwerp en de apparatuur van Samsung.  Het apparaat werk zeer eenvoudig, je schuift simpelweg een Galaxy Note 4 in de plastic behuizing en je bent ready for vr.  Dit doet mij erg denken aan Google Cardboard. De Gear VR is echter een wat serieuzere, comfortabeler uitvoering van hetzelfde idee.

De versie die momenteel beschikbaar heeft de naam “Innovators Edition” van Samsung meegekregen. Het betreft dan ook een prototype die nog niet geschikt is voor consumenten. Vergelijkbaar met de Development Kits van Oculus is deze versie vooral voor ontwikkelaars op de markt gebracht. De versie die je eind januari in Nederland vind is wel geschikt voor consumenten. Deze is momenteel is te pre-orderen via de site van Samsung voor 200 euro.

Looks good, feels good, plays good

Looks

Qua looks ziet de Gear VR er bijzonder gaaf uit. Mooie rondingen, strakke lijnen en een combinatie van zowel donkere als lichte kleuren. Samsung heeft gebruik gemaakt van lichte, flexibele materialen om comfort en duurzaamheid te garanderen. De hoofdband is aan de bovenzijde en achterkant verstevigd wat zorgt voor een langdurig draagcomfort. De voorzijde van de Gear VR is te verwijderen om de Galaxy Note 4 te plaatsen en weer af te dekken met deze semi-doorzichtige front cover.

Specs samsung gear vr

De Gear VR maakt gebruik van een Galaxy Note 4 scherm. Dit zorgt voor prachtige beelden op het 5,7 inch scherm met amoled-paneel en een resolutie van 1440×2560.  Opvallend is dat dit een hogere resolutie dan de DK2, die het moet doen met een Full HD Note 3 scherm. Het beeld heeft een kijkhoek van 96 graden waardoor je gehele blikveld getrakteerd wordt op een virtuele ervaring. De Note 4 beschikt over een 2,7 GHz quad-core processor en een interne opslag van 32GB dat uit te breiden is tot 64GB met een Micro-SD kaart.

De Note maakt via een micro-USB aansluiting verbinding met de Gear VR en wordt automatisch herkent. De Note 4 vrij heet gedurende lang gebruik, dit is echter een bekend probleem ook tevens het geval bij ‘normaal’ gebruik.  Dit is echter geen groot probleem aangezien de meeste mensen de vr bril toch niet langdurig gaan gebruiken. Hoelang je precies virtuele werelden kunt verkennen zonder tussentijds op te laden is onduidelijk, er is niets bekend over de accuduur.

De Gear VR is niet ontworpen voor brillendragers waardoor mensen met slechte ogen de beelden onscherp zien. De draaiknop op de bovenzijde om handmatige te focussen helpt niet bij het scherp krijgen van het scherm.  Het is sowieso van belang, ook voor niet-brillendragers, de bril goed vast te klemmen om überhaupt een scherp beeld te krijgen.

De Gear VR zelf beschikt over een accelerometer die gebruikt wordt om de acceleratie (g-force) te meten. Hiermee wordt bepaalt hoe snel je beweegt, de ingebouwde gyrosensor dient om de (kijk)hoek te bepalen.  De Proximity Sensor bepaalt of de bril daadwerkelijk gedragen wordt en de geomagnetische sensor wordt gebruikt om handelingen van de controller te vertalen naar het touchscreen van de Note.  De besturing van de Gear VR bevind zich namelijk aan de zijkant van de bril. Dit alles wordt verpakt in een bril van 379 gram met de afmeting die niet meer ruimte opneemt dan een grote hoofdtelefoon.

In tegenstelling tot de Rift is het allemaal een stuk compacter en praktischer.  Er ontbreekt echter wel een belangrijke functie, voor-en achterwaartse bewegingsregistratie.  Wanneer je vooruit of achteruit leunt is dit dus niet te zien is de virtuele omgeving.

Besturing

Het besturen van de Gear VR is zeer eenvoudig dankzij het geïntegreerde touchpad. Deze zit aan de rechterzijde en middels tikken of veegbewegingen kun je door de interface navigeren. De besturing voelt dus voor iedereen  snel vertrouwd aan.  In tegenstelling tot de Rift heb je geen externe controller nodig en de afwezigheid van kabels zorgt voor een stuk vrijere ervaring.  Sommige apps werken enkel met een draadloze Android controller die je er voor 50 euro bij kan kopen.

Hoe werkt de Gear VR?

Het principe werkt hetzelfde als elke andere virtual reality bril. Twee lenzen zorgen ervoor dat de twee aparte beelden als één door je ogen worden geregistreerd. Hierdoor ontstaat het welbekende 3D-effect. De ingebouwde sensoren registeren bewegingen waardoor je 360 graden om je heen kunt kijken. In tegenstelling tot de Rift is er geen externe camera noodzakelijk wat wederom zorgt voor een vrijere ervaring. Wat ik al eerder opmerkte is dat de Gear VR heel veel weg heeft van Google Cardboard. De Gear VR bevat echter wat additionele sensoren die de ervaring naar een hoger niveau tillen. Natuurlijk is het geheel een stuk steviger en comfortabeler dan Cardboard.

Installatie en set-up

Het aan de praat krijgen van de Gear VR is relatief eenvoudig. Je klikt de Note4 aan de voorzijde in het apparaat en vervolgens wordt je gevraagd een aantal applicaties en updates te downloaden.  Een OS update van de Note 4, de Oculus app zijn minimaal noodzakelijk om aan de slag te kunnen. Installatie kan dus vrij lang duren, er wordt gesproken over ongeveer een uur. Het proces is dus eenvoudig maar langdurig.

Games en Apps gear vr

Momenteel is er weinig content beschikbaar voor de Gear VR. In de Google Playstore zijn nu ongeveer 32 apps en game beschikbaar. Ik schreef recent al over de een aantal vette apps die die je absoluut moet checken.

De Note 4 draait op Android waarvoor Google recent een software development kit uitbracht. In de toekomst gaan we dus flink meer vr-content zien voor draagbare brillen zoals de Gear VR maar ook Google Cardboard. Daarnaast gaat Samsung via hun eigen app MILK VR ‘dagelijks’ nieuwe content toevoegen, zo kondigde zij aan tijdens de CES.  Verwacht hier voornamelijk video’s en geen echte games.

Dit is echter niet iets slechts. De 360 graden video’s zien er prachtig uit en beloven veel goeds voor de toekomst. Helemaal nu Google aankondig heeft dergelijke video’s op YouTube te ondersteunen. Ik denk dat 360 graden video’s veel potentie hebben en dat dit weleens de nieuwe standaard kan gaan worden. Wat is er nou vetter dan een concert (na)beleven zonder fysiek aanwezig te zijn.  In 2015 gaan veel bedrijven 360 graden video’s laten maken. Goed nieuws voor de vooruitgang van deze zeer toffe beleving

We will be happy to hear your thoughts

Reageer!