Tijdens CES 2022 heeft Sony officieel de nieuwe PlayStation VR 2 aangekondigd, slechts 5 jaar na de release van de originele versie. Hoewel niet specifiek ontworpen voor zakelijke doeleinden, hebben Sony en het PlayStation-merk altijd een belangrijke rol gespeeld in het pushen van de innovatiecyclus voor virtual reality.
Wat is de PlayStation VR2?
De nieuwste VR-uitvoering van Sony bouwt voort op de basis van de eerste en brengt veel van de nieuwste VR-ontwikkelingen naar het nieuwe model. De spannendste ontwikkelingen zijn geavanceerde eye-tracking, foveated rendering en high dynamic range (HDR). Dit alles wijst in de richting van een apparaat dat veel betere graphics en realisme biedt zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties, omdat alleen details in het midden van het gezichtsveld met de hoogst mogelijke kwaliteit worden weergegeven.
Wat de hardware zelf betreft, zal de headset ook zijn eigen haptische feedback ingebouwd hebben, zodat hij gaat trillen naargelang wat er in het spel gebeurt. Het gezichtsveld zal 110 graden zijn en de verversingssnelheid zal 120Hz zijn. Al met al wordt het een hoogwaardig apparaat voor de massamarkt dat zal concurreren met de Oculus Quest 2 en een compleet nieuwe dimensie zal bieden aan de 104 miljoen maandelijks actieve gebruikers van PlayStations
Naast de headset krijgen gebruikers ook nieuwe, verbeterde controllers, die de PSVR 2 Sense Controllers worden genoemd. Er is gekozen voor een nieuwe ‘orb’-vorm die om je handen zit en de deur opent voor een heel nieuw scala aan interacties. Het integreert ook een aantal spannende nieuwe haptische feedback functionaliteit die alleen maar kan dienen om de onderdompeling te verbeteren wanneer je aan het spelen bent.
Specificaties Playstation VR 2
Headset | |
Display methode | OLED |
Panel Resolutie | 2000 x 2040 per oog |
Panel Refresh Rate | 90Hz, 120Hz |
Lensscheiding | Verstelbaar |
Gezichtsveld | Ongeveer 110 graden |
Sensoren | Bewegingssensor: 6-assig bewegingssensor systeem (3-assige gyroscoop, 3-assige versnellingsmeter) Bevestigings sensor: IR Nabijheidssensor |
Camera’s | 4 camera’s voor headset en controller tracking. IR camera voor oog tracking per oog |
Feedback | Trilling op headset |
Communicatie met PS5 | USB Type-C |
Audio | Ingang: Ingebouwde microfoon. Uitgang: Stereo hoofdtelefoonaansluiting |
Controllers | |
Knoppen | Rechts: PS-knop, Opties-knop, Actieknop, R1-knop, R2-knop, Rechterhendel / R3-knop Links: PS-knop, Maak-knop, Actieknop, L1-knop, L2-knop, Linkerstok/L3-knop |
Detecteren / Tracking | Bewegingssensor: 6-assig bewegingsdetectie systeem. (3-as gyroscoop + 3-as versnellingsmeter) Capacitieve Sensor: Vinger Aanrakingsdetectie, IR LED: Positie bijhouden |
Feedback | Trekker effect, haptische feedback |
Port | USB Type-C |
Communicatie | Bluetooth v5.1. |
Batterij | Ingebouwde lithium oplaadbare batterij |
Hoe verhoudt het zich tot de Oculus Quest 2?
Het grootste verschil tussen de twee apparaten is dat de PlayStation VR 2 nog steeds moet worden aangesloten op de Playstation 5, terwijl de Oculus Quest 2 volledig standalone is. Verder komt het allemaal neer op het ecosysteem van games en apps die met elk worden meegeleverd. Ontwikkelaars blijven ontwikkelen voor beide platformen en we weten nog niet precies hoe ze zich zullen verhouden.
We weten niet genoeg details over prijzen of andere bijzonderheden, maar je zou verwachten dat klanten die trouw zijn aan het PlayStation-merk bij hen zullen blijven, omdat het al in het PlayStation-ecosysteem past. De Oculus Quest 2 is echter een zeer indrukwekkend apparaat dat een bedreiging vormt voor Sony’s marktaandeel als het apparaat de plank misslaat.
Zullen er commerciële applicaties zijn?
Hoewel het PlayStation-systeem bekend staat om zijn consumenten games, kunnen we gerust stellen dat veel bedrijven de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden om te zien of er levensvatbare commerciële applicaties zijn. Voor velen kan gaming een prachtig educatief hulpmiddel zijn in een reeks verschillende contexten en dat zorgt voor veel interessante use-cases.
Headsets als deze zullen ook het aantal mensen doen toenemen dat regelmatig met VR in aanraking komt. Dit zal op zijn beurt de industrie vooruit stuwen en meer experimenteren in een werkcontext aanmoedigen. We zullen blijven zien dat de grens tussen consumenten- en zakelijk gebruik vervaagt en naarmate organisaties ontrafelen wat er allemaal mogelijk is, zouden we wel eens kunnen zien dat de PlayStation VR 2 een groter bereik heeft dan alleen maar gamen.