ClickCease

Systeemeisen Oculus Rift bekend

Nieuws over de langverwachte vr bril van Oculus lijkt zich in rap tempo op te volgen. Recent werd al meer duidelijk over de release date van de Rift en zojuist maakte de fabrikant de systeemeisen (system requirements) voor een optimale vr ervaring bekend.  Begin maar vast met sparen of investeer in een upgrade want de eisen zijn zoals verwacht niet mals.

Systeemeisen Oculus Rift

Wil je de beste mogelijk virtuele ervaring dan raad Oculus minimaal een Nvidia 970 of AMD 290-videokaart aan. Beide beschikken over 4GB werkgeheugen en kosten rond de 400 euro.  Daarnaast heb je minimaal een i5 core processor nodig en 8GB werkgeheugen.  De aanwezigheid van 2 USB 3.0 aansluitingen alsmede een HMDI uitgang is tevens noodzakelijk om de Rift aan te sluiten.

Beschikt je systeem over deze componenten? Dan ben je echt klaar, de Rift blijft altijd goed werken en je PC hoeft niet geüpgraded te worden. Je bent ongeveer duizend euro kwijt wanneer je een nieuw systeem wil kopen die geschikt is voor de Rift.

De vr bril werkt enkel op Windows 7 of 8, ondersteuning voor Linux & Mac wordt in de toekomst verwacht. Hoewel het naar ons idee onwaarschijnlijk lijkt dat de Rift überhaupt draait op een Mac computer aangezien er geen enkele op de markt die aan de eisen voldoet.

De grafische uitdagingen van een vr game

Dat de Rift om een zware PC vraag is niet zo gek aangezien beelden op een wijze worden getoond die nog niet eerder mogelijk was.  Oculus wijst op drie aspecten die een belangrijke rol spelen;  raw rendering costs, real-time performance, en latency.  Oftwel het weergeven van de virtuele wereld en objecten, de animaties e.d. en de vertraging tussen de actie en reactie.  Loopt één van deze elementen uit de maat dan verknalt dit je virtuele ervaring.

Ter vergelijking; een standaard PC game draait op 60hz op 1080p op één scherm terwijl een Rift game draait op 2160 x 1200 p op 90hz verdeelt over twee schermen. Dit houdt in dat een vr game drie keer zoveel kracht vraagt van de je videokaart. Daarnaast moet een vr-game altijd een stabiel aantal frames per seconde behouden want elk missend frame is zichtbaar en zorgt voor een onprettige ervaring.  Als laatste moet de latency, de vertraging tussen de beweging de speler en de actie in de virtuele wereld, optimaal zijn. Zoals je ziet vraagt Oculus niet voor niets om een krachtig systeem!

Oculus-Rift-Consumentenversie

Geen VR ervaring op laptop

Heb je geen monster PC maar game je op een degelijke laptop? Dan heb je waarschijnlijk pech want volgens Oculus is geen enkele huidige laptop in staat een goede vr ervaring te bieden.  Dit is flink balen voor veel mensen want de huidige DK2 is namelijk prima in staat een goede ervaring te bieden op een high-end laptop.  De reden hiervoor is vrij technisch en komt er op neer dat de externe uitgang van videokaart van een laptop aangesloten is op de interne videokaart wat een goede vr ervaring in de weg staat.

Nu upgraden voor de Rift?

Rond de releasedate van de Rift komen er nieuwe videokaarten, processoren en andere apparatuur op de markt. Deze worden onder meer afgestemd op de eisen die nieuwe virtual reality applicaties stellen. Daarnaast gaan producten steeds meer rekening houden met de komende ontwikkelingen waardoor je in de toekomst waarschijnlijk ook met een (dure) laptop aan de slag kunt met vr.. Ons advies zou dus zijn om nog even af te wachten met het kopen van nieuwe hardware…

 

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Krijg belangrijke updates over de Pico Neo 3

Ontvang updates over wanneer het beschikbaar is, de kosten en de beschikbare services.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.