Op dit moment is de Virtual Reality markt nog gescheiden tussen headsets op een PC zoals de HTC Vive en de Oculus Rift, en mobiele oplossingen zoals de Google Cardboard en de Samsung Gear VR. Volgens het panel Casual Connect USA zal deze grens verdwijnen, en de ontwikkelaars die zich richten op de draadloze ervaring hebben momenteel de meeste kans op succes.
Veel mogelijkheden of veel mensen?
Voor een HTC Vive of een Oculus Rift heb je een stevige computer nodig van pakweg duizend euro of meer. Samen met de headset en een paar spellen ben je al snel een paar duizend euro kwijt. Daarmee is high-end VR een luxe product voor een beperkte doelgroep.
Een smartphone heeft bijna iedereen, en Samsung heeft veel gratis Gear VR headsets aan klanten uitgedeeld. Volgens Indie developer Edward McNeill zit het grootste publiek in de mobiele sector, en dat zal de komende jaren ook zo blijven.
Mobiel wordt snel beter
Op dit moment kunnen mobiele apparaten bij lange na niet tippen aan de beeldkwaliteit van de PC headsets, maar de ontwikkeling gaat erg snel. Zeker bij producten die snel vernieuwen, en waar massaproductie plaatsvindt zoals smartphones zal de techniek snel verbeteren.
Op dit moment is het grootste nadeel niet de grafische kwaliteit, maar het feit dat een smartphone geen positie kan bepalen. Als er een “Lighthouse” systeem zoals die van de HTC Vive mogelijk is voor een draadloze headset wordt mobiele VR plots een stuk interessanter.
Mobiel dagdromen
Google wist met de Cardboard mobiele VR toegankelijk te maken, met Google Daydream gaan ze nog een stap verder. Dit platform zal draaien op de nieuwe generatie mobiele toestellen en gaat werken met een speciale controller.
Samsung werkt aan een Rink controller die lijkt op de Oculus Touch, en bij Six Flags wordt de Gear VR gebruikt om achtbanen een nieuwe dimensie te geven. Terwijl de “early-adaptors” de mogelijkheden verkennen met dure PC’s en headsets met draden door de kamer zal de tweede generatie profiteren met goedkope en draadloze VR producten.