Virtual Reality inzetten op beurzen, 10 redenen

Tijdens een beurs of VR evenement is het altijd weer een strijd om de aandacht van de bezoekers te trekken. Je moet alles op alles zetten om jouw boodschap over te brengen. Sommige standhouders doen het low-key en op basis van inhoud, andere organisaties trekken alles uit de kast om de bezoeker te overrompelen. Wat voor de ene persoon heel aanlokkelijk is, kan voor de ander juist afstoten. Virtual Reality is een nieuw middel om de bezoeker te verleiden een kijkje te nemen op jouw beursstand, hier zijn tien redenen waarom Virtual Reality inzetten op beurzen zo effectief kan zijn!

1. Je maakt gebruik van nieuwe technologie

VR is nieuw, spannend en sexy. Vrijwel niemand heeft thuis een echte Virtual Reality headset liggen, maar iedereen wil het wel een keer proberen. Wees niet verbaasd als er een wachtrij staat om jouw pitch te bekijken en te beluisteren. En dat trekt weer de aandacht van andere voorbijgangers.

2. Maak optimaal gebruik van de beursvloer

Elke vierkante meter is kostbaar, de virtuele wereld is zo groot als je dat zelf wenst. Zo kun je van een piepkleine stand een enorme VR presentatie maken. Je kunt eindelijk je volledige assortiment laten zien vanuit een eenvoudige stoel! Met enkele draaiende stoelen kun je meer bereiken dan met een enorm vloeroppervlak.

3. De gebruiker staat zelf in de schijnwerpers

Naar mensen kijken die een VR bil dragen is eigenlijk net zo leuk als deze zelf dragen. Je hebt gratis entertainment op jouw stand wanneer er iemand staat die alle kanten op kijkt en allerlei emoties laat zien. En toch is het altijd meelachen, niet uitlachen, iedereen wil dit meemaken.

4. Alle aandacht is gericht op jouw merk

Je zou het liefst de bezoekers oogkleppen opzetten, met al die prikkels om het publiek heen is het haast onmogelijk om de aandacht vast te houden. Met een VR headset bepaal jij wat er te zien en te horen valt, en de rest van de beurs is niet langer zichtbaar.

5. Vrij van regels tijdens de beurs

Wanneer je op een beurs staat waar gezinnen lopen kun je niet zomaar zaken laten zien die voor een 18+ publiek bestemd zijn. Als je op de Love & Marriage beurs jouw nieuwe sexspeeltjes wil demonstreren kun je dat in de virtuele omgeving laten zien zonder dat iemand het merkt. Tenzij de bezoeker opgewonden raakt natuurlijk!

6. Individuele ervaringen

Virtual Reality is onbeperkt in mogelijkheden, je kunt de ervaring per persoon afstemmen. Daarmee kun je presentaties op maat aanbieden, de boodschap zal sterker overkomen als deze specifiek gericht is op die persoon. Vergeet niet naar de contactinformatie te vragen en ze achteraf een persoonlijk aanbod te sturen.

7. Eenvoudig aan te passen

Wilt u die auto liever in het groen? Pas het even aan. Of toch met leren bekleding? Geen probleem, alle opties zijn aanwezig zonder dat je een meter extra nodig hebt op de beursstand. Je zult nooit meer spijt hebben dat je een product in het magazijn hebt laten liggen.

8. Kosteneffectief

Laten we duidelijk zijn; met Virtual Reality kun je het heel duur maken, maar dat hoeft niet. Er zijn volop manieren om een spectaculaire beurspresentatie te realiseren met minimale kosten. Met bijvoorbeeld een serie panorama foto’s kun je al heel effectieve resultaten bereiken. In overleg met de VR experts kun je op basis van wensen en budget een pasklare oplossing ontwikkelen.

9. Bewaar jouw geheimen

Zeker op sector specifieke beurzen moet je soms opletten met wat je laat zien, de concurrentie kijkt ook mee. Laat jouw extra speciale aanbod alleen zien door de VR bril, het geeft de bezoeker ook het gevoel een geheim te delen. Je bepaalt nu zelf wie de informatie onder ogen krijgt, en kunt zo exclusieve nieuwtjes delen zonder ze direct op straat te gooien.

10. Je kunt er een weggevertje aan koppelen

Thuis nog eens nagenieten? De meeste mensen hebben geen luxe Virtual Reality headset in huis, maar ze hebben vast wel een smartphone. Laat ze op de beurs een VR presentatie zien, vraag naar het mail adres en stuur ze een link met de presentatie online. Geef daarbij een Cardboard VR houder met opdruk van jouw merknaam. Zo maak je vrienden!

Dit zijn slechts tien voordelen die je bij Virtual Reality inzetten op beurzen zult ervaren. Afhankelijk van de sector waarin je actief bent zullen er nog meer voordelen zijn, mits je vooraf goed overlegt met de professionals. Denk hierbij aan het bepalen van de doelstellingen, de hardware en software die je zult gebruiken en het koppelen van een VR presentatie aan een totaalconcept.