Virtuele tour laten maken

Wanneer je in een grote stad woont waar veel toeristen naartoe reizen zoals Amsterdam, zul je regelmatig groepen langs zien komen die een tour krijgen van alle hoogtepunten die de stad te bieden heeft. Maar hoe krijg je die toeristen naar jouw stad, naar jouw strand of naar jouw attractiepark?

Interesse & meer weten? Bekijk:

Virtuele 360 tour laten maken

Je kunt een virtuele tour laten maken om potentiële reizigers een virtueel voorproefje te geven. Niet alleen de toerisme sector profiteert momenteel van de mogelijkheden die VR video biedt, ook makelaars laten VR presentaties maken van huizen, zelfs wanneer deze nog niet gemaakt zijn. In dit artikel bekijken we de redenen waarom diverse bedrijven een virtuele tour laten maken, en we bekijken enkele opvallende tours die elke ondernemer zullen inspireren!

Waarom zou je een virtuele tour laten maken?

Wanneer je geld gaat spenderen aan marketing kun je elke euro maar eenmaal uitgeven, je wilt het meeste effect halen uit een promotionele campagne. Met een virtuele tour kun je een groot aantal potentiële klanten bereiken, en je hoeft ze niet eens altijd persoonlijk te benaderen. Een aantal VR tours kun je ook online aanbieden, bijvoorbeeld via YouTube of Facebook. Daarnaast zijn er diverse online presentatieprogramma’s die geschikt zijn voor 360 graden foto en video. Informatie verstrekken moet enerzijds laagdrempelig zijn, en anderzijds opvallen en prikkelen. Het gebruik van VR tours kan hierbij een uitstekend marketing instrument zijn, of een manier om heel visueel een boodschap uit te dragen.

Methodes om een virtuele tour te laten maken

Om van start te gaan met de productie van een VR tour zul je eerst het concept moeten bepalen en de beoogde doelgroep. De meest effectieve producties zijn doelgericht en vertellen een duidelijk verhaal voor een specifieke doelgroep. Hier zijn enkele methodes om een virtuele tour te maken:

  • Video: Met een 360 camera kun je beelden opnemen van echte situaties. Omdat opnames in 360 video vaak langer zijn zul je de opnames goed moeten voorbereiden. Ook moet je er rekening mee houden dat alle informatie wordt opgenomen, dus je zult de cameracrew ergens moeten “verstoppen”.
  • Foto: Met 360 graden fotografie profiteer je direct van een hogere resolutie, ook heb je veel controle over het beeld. Door een serie panorama foto’s aan elkaar te koppelen kun je een interactieve presentatie maken. Denk aan een rondleiding in een nieuwe woning voor makelaars.
  • Computergraphics: Als je bezig bent met een groot project in de stad zul je de bewoners ook moeten informeren. Je bent dan vaak niet in de gelegenheid live opnames te maken, met computersimulaties in VR kun je een virtuele tour maken waarmee de plannen direct inzichtelijk worden gemaakt.
  • Passief of interactief: Bij een passieve VR presentatie hoeft de toeschouwer alleen rond te kijken, wanneer het een interactieve presentatie betreft heeft de kijker zelf invloed op de presentatie. Tijdens de keuze van concept en doelgroep is dit een belangrijk aandachtspunt.

Wat heeft de kijker nodig voor het bekijken van een virtuele tour?

De eisen voor de kijker worden steeds lager. Tijdens een evenement zul je een compleet VR set huren, maar ook thuis kunnen mensen vaak al de VR tour bekijken. Met een standaard PC of laptop kun je de muis gebruiken, met een tablet of smartphone kan de gebruiker vrij rondkijken, door bijvoorbeeld een Cardboard houder met opdruk van de organisatie weg te geven kan iedereen jouw virtuele tour bekijken in volle glorie. Daarmee heeft eigenlijk iedereen toegang tot de presentatie.

Voorbeelden van VR tours bij bedrijven

Om je alvast wat inspiratie te geven zijn hier vier uiteenlopende en opvallende voorbeelden van VR tours.

1. Word wild van reizen

Je wilt direct naar Canada vliegen wanneer je de virtuele tour bekijkt genaamd “The Wild Within VR Experience” met een interactieve video. Het stereoscopische 3D beeld maakt de presentatie nog indrukwekkender, en de tourguide spreekt je direct aan.

2. VR tour door een sorteermachine

VERYX liet een heel ander soort virtuele tour maken, een virtuele reis door een sorteermachine. Dit soort VR video spreekt direct aan bij de beoogde doelgroep en geeft nieuwe informatie op een heel innovatieve wijze.

3. Virtuele tour met smeerkaas

Smeerkaas en Virtual Reality, dat lijkt geen logische combinatie. Tot je deze opvallende virtuele tour door de koelkast meemaakt van Boursin. Het water loopt je in de mond als je ziet welke ingrediënten in dit kuipje schuilen.

4. Een statische virtuele tour laten maken

Hoe maak je een virtuele tour die razendsnel gaat, maar toch lijkt stil te staan? Door een 360 video op te nemen in een vliegtuig. KLM wilde laten zien hoe luxe hun economy klasse ervaring is, en plaatsen de kijker in een stoel terwijl jouw goedgebekte buurman een praatje met je maakt.

VR films kijk je niet met je ogen, maar met je hart

Alejandro G. Iñárritu kreeg een speciale Oscar voor zijn indrukwekkende VR film over vluchtelingen op de grens van Mexico naar de Verenigde Staten. Een heel ander soort virtuele tour dus. Dat gevoel van “in het moment staan” is alleen mogelijk met VR video. Daarom wordt Virtual Reality 360 video vaak “de empathie machine” genoemd.