ClickCease

Voordelen van Virtual Reality Eye Tracking voor ondernemingen

  • mei 20, 2022
  • 4 minuten

Afzonderlijk worden virtual reality en eye-tracking al tientallen jaren gebruikt. Wanneer de twee samen worden gebruikt, kunnen high-fidelity onderzoeks- en gedragsgegevens worden verzameld voor doeleinden variërend van commercieel tot medisch tot industrieel. In dit artikel overlopen we de meest voorkomende virtual reality eye-tracking use cases voor bedrijven en waarom je het in jouw organisatie zou moeten invoeren.

Wat is eye-tracking en waarom is het waardevol voor ondernemingen?

Eye-tracking maakt het mogelijk oogposities en -bewegingen te observeren en de kijk te analyseren in 2D- en 3D-omgevingen. Gewoonlijk worden deze gegevens gevisualiseerd door middel van een real-time cursor of een geaggregeerde heatmap. In meer geavanceerde gevallen kunnen met eyetracking verzamelde biometrische gegevens ook micro-expressies beoordelen, zoals de snelheid en frequentie van oogbewegingen, knipperen en verwijding van de pupillen.

Deze gegevens, samengevoegd en gegroepeerd met andere onderzoekstechnieken zoals kwalitatieve vragenlijsten of interviews, onthullen hoe wij ons voelen, handelen en denken. 

VR Expert - Varjo Aero Comfort

Waarom virtual reality eyetracking waardevol is voor ondernemingen

Door virtual reality en eye-tracking te combineren, worden respondenten naar een meeslepende digitale omgeving getransporteerd, wat de getrouwheid van de ervaring verhoogt en de verkregen inzichten vergroot, iets wat kan worden gedaan op de Varjo XR-3, VR-3 en Aero

Als bijvoorbeeld gedragsgegevens van een museumrondleiding worden beoordeeld, dan kan met remote eye-tracking geen onderscheid worden gemaakt tussen de bezienswaardigheden waarop de gebruiker reageert. Met virtual reality en eye-tracking worden gedragsgegevens rechtstreeks gekoppeld aan wat er in de headset wordt getoond, waardoor ze eindeloos herhaalbaar zijn. In feite worden de reeds waardevolle effecten van eye-tracking zelf verbeterd.

VR Expert - VR Therapy

Use Case 1: De toekomst van therapie

Virtual reality heeft een grote vooruitgang geboekt in de geestelijke gezondheidszorg. In wezen gebruiken therapeuten VR voor blootstellingstherapie om de behandeling van angsten en fobieën te verbeteren. Traditioneel moesten therapeuten die exposure therapie gebruikten hun cliënten fysiek blootstellen aan hun angst, d.w.z. met ze vliegen als ze vliegangst hadden of een keynote presenteren als ze in het openbaar spraken. Met VR kunnen psychiaters de patiënt virtueel blootstellen aan hun angst op een meer gecontroleerde en geleide manier, terwijl ze gebruik maken van biometrische gegevens van eye-tracking en inzicht krijgen in de progressie van hun cliënt. Dit verbetert de effectiviteit van hun therapie.

Use case 2: gedragsgegevens van hoge kwaliteit

De mogelijkheid om te volgen wat er schuilgaat achter de reacties en het gedrag van gebruikers bij hun interactie met voorwerpen, omgevingen en alle soorten stimuli, stelt commerciële en academische onderzoekers in staat echte inzichten te verwerven in menselijk gedrag en cognitieve betrokkenheid in realtime te begrijpen. 

Bovendien vermindert eyetracking in virtuele realiteit de bias, waardoor de validiteit en betrouwbaarheid toenemen. De reden hiervoor is dat externe eyetrackers betekenen dat respondenten gebonden zijn aan een enkele laboratoriumsetting. Met VR eye-tracking kan de omgeving voor de gebruiker worden gecontroleerd, waardoor de bias afneemt.

De tweede reden is praktisch en is geworteld in de beperkte bewegingsruimte van de drager bij remote eyetracking in vergelijking met VR eyetracking. Uiteraard gaat eyetracking niet verloren wanneer de respondent zijn hoofd beweegt.

VR Expert - Pico Neo 3 Pro Eye Tracking

Use case 3: Groter realisme

Ten slotte kan eye-tracking helpen bij het leveren van meer natuurlijke interacties binnen virtuele realiteit. Zo voorspelt de leverancier van eye-tracking Tobii, waarvan de software in de Pico Neo 3 Pro Eye kan worden gevonden, wat de drager van het apparaat van plan is op basis van waar hij kijkt. Vervolgens past Tobii het systeem hierop aan, waardoor meer realisme en onderdompeling mogelijk worden. Deze geavanceerde functie is vooral nuttig gebleken bij chirurgische ingrepen en ingewikkelde machinebouw.

Conclusie

Virtuele realiteit wordt veranderd en verbeterd met de komst van eye-tracking. De reeks voordelen en gebruikscases voor ondernemingen zijn ontelbaar. Psychiaters kunnen er hun patiënten beter mee behandelen, onderzoekers krijgen echte inzichten in menselijk gedrag en precieze VR-interacties worden succesvoller. Eye-tracking in virtual reality kan mogelijkheden ontsluiten voor bedrijven die nog onvoldoende worden benut, dus hopelijk heeft dit artikel het potentieel verleid van waar jouw bedrijf kan profiteren van deze transformatieve uitkomsten en inzichten.

Aanbevolen artikelen

Discussion

Geef een antwoord

×
×

Winkelwagen

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.