ClickCease

Voortbewegen in VR met Cloudhead’s “Blink” systeem

Dé wijze waarop virtual reality gebruikt gaat worden, en hoe deze systemen exact horen te werken, is nog niet vastgesteld. Daar is het nu immers nog te vroeg voor. Dit biedt de ruimte voor bedrijven om te komen met vernieuwende oplossingen voor bestaande problemen. Een van deze bedrijven is Cloudhead Games, welke een oplossing zegt te hebben voor het probleem rondom het voortbewegen over grotere afstanden in virtual reality. Wij namen een kijkje naar hun gepubliceerde werk.

Het “probleem”

Virtual reality is momenteel vooral een ervaring waarbij je moet zitten. Met de komst van de nieuwe vr systemen zoals de HTC Vive en de Oculus CV1 is het dadelijk mogelijk om vr ook op een grotere schaal te beleven. Door het gebruik van meer en betere sensoren is het ineens mogelijk om rond te lopen in een grotere virtuele ruimte. Dit brengt echter ook meteen wel weer problemen met zich mee. Je kunt nu namelijk wel lopen, maar uiteindelijk loop je toch een keer tegen een van de muren van je kamer aan. Daarmee is de bewegingsruimte in VR dus relatief beperkt. Om deze ruimte op een slimme manier te vergroten zijn verschillende partijen aan het nadenken over oplossingen. Één van deze oplossingen is het recentelijk aangekondigde “blink” systeem van Cloudhead Games.

bewegingsruimte

Cloudhead’s “Blink” systeem

De studio Cloudhead Games is momenteel vooral bekend van hun vr game, en HTC Vive launch-titel, ‘The Gallery’. De studio heeft naar eigen zeggen veel tijd besteed aan het creeëren van een simpel maar veelzijdig systeem om je als speler te verplaatsen in vr. Het werkt als volgt; Als speler bevind je jezelf altijd in een virtuele representatie van je speelruimte. Binnen deze ruimte heb je de gebruikelijke chaperone feature die voortdurend, doch subtiel, de grenzen van je ruimte aangeven.

Bijzonder is echter de manier waarmee je deze ruimte kunt verplaatsen. Met één knop heeft de speler controle over verschillende teleportatie opties. Doordat de speler wordt geteleporteerd en dus niet digitaal heen en weer wordt geschoven, heb je daarmee een systeem dat géén misselijkmakend effect heeft. Door de knop langer ingeduwd te houden zou de gebruiker ook méér controle moeten kunnen uitoefenen op de exacte plaatsing en rotatie van hun speelruimte in de game. Zo krijg je visuele feedback over waar je naar toe zult teleporteren.

Dynamische speelruimte

Naast een oplossing om jezelf als speler te verplaatsen in virtual reality, houdt Cloudhead’s dev-team ook rekening met de variabele speelruimte die de spelers thuis zullen hebben. Niet iedereen beschikt over hetzelfde formaat speelruimte, en hier zal rekening mee moeten worden gehouden bij het maken van vr content. De ontwikkelaars noemen deze toevoeging elastic playspace, een systeem waarbij er in de game is nagedacht over dit probleem. Hierdoor zou je, zelfs wanneer je alleen kunt staan voor je bureau, tóch een goede game ervaring moeten kunnen krijgen. Het eerder beschreven digitale teleportatie systeem blijft hierbij hetzelfde werken, maar de ruimte waarin je kunt werken is in vr over genomen.

bewegingsruimte

Het blink-systeem lijkt volgens zowel de makers, als vroege testers behoorlijk goed te werken. Vooral in combinatie met hun eigen vr game, dat gebasseerd is op het verkennen van omgevingen en oplossen van puzzels, en doet herinneren aan klassieke adventure games zoals Myst. De game genaamd The Gallery, en daarmee de eerder beschreven systemen staan gepland voor de release van de HTC Vive. Helaas zullen we op de Vive toch ook moeten wachten tot Q1 2016 (in tegendeel tot de eerder geplande 2015 release), maar dan gaan we er zeker mee aan de slag!

Wilt u ook genieten van VR games, bekijk hier ons aanbod aan VR brillen.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.