VR Bril laten drukken

Bij Virtual Reality wordt meestal gedacht aan de beelden die je ziet door de VR Bril, je staat niet direct stil bij de bril op zich. Toch is dit een belangrijk onderdeel van de ervaring. Niet alleen de verschillen in kwaliteit en draagcomfort zijn daarbij van belang, maar ook het uiterlijk. Zo kun je een VR bril bedrukken met een logo of andere afbeelding, je wilt dan als organisatie een product gebruiken dat representatief is en aansluit bij de kwaliteit aan producten of diensten die het bedrijf aanbiedt aan de klanten. Naast de professionele Virtual Reality oplossingen zijn er tal van goedkope smartphone houders van karton of plastic. In deze categorie is er niet alleen een groot verschil in prijs te zien, maar ook zeker op het gebied van kwaliteit en uitstraling zijn er aanzienlijke verschillen op te merken. Past een Google Cardboard met logo bij jouw organisatie? En hoe kun je Virtual Reality het beste inzetten als marketinginstrument? Deze vragen en meer zullen we beantwoorden op deze pagina.

Waarom een VR Bril bedrukken?

Laten we met de meest voor de hand liggende vraag beginnen; waarom zou je een VR bril bedrukken? De gebruiker kijkt immers naar het beeldscherm en niet naar de VR bril. Toch begint de ervaring al bij het oppakken van de VR bril, een generieke headset zonder bedrukking is functioneel maar straalt geen karakter uit. Bij VR voor marketing doeleinden moet je ervoor zorgen dat alle elementen op elkaar afgestemd zijn, en dat jouw merk of logo prominent naar voren komt. De ervaring begint lang voordat de gebruiker een VR bril opzet.

Naast de ervaring van de gebruiker is een VR bril bedrukken ook zeker interessant voor de omstanders. Denk aan bezoekers op een evenement die langs een stand lopen, en meerdere personen met een Google Cardboard met logo aantreffen die om zich heen kijken met een brede grijns op hun gezicht. Of een plastic VR bril met een logo prominent op de voorzijde. Dat geldt ook zeker voor festivals en concerten waarbij steeds vaker live 360 graden streams te zien zijn. Met honderden of zelfs duizenden mensen die jouw logo voor hun gezicht houden kan niemand meer om het (beeld)merk heen.

Naast live Virtual Reality geldt dit ook voor een Google Cardboard met logo die je per post stuurt aan de doelgroep. Het uitpakken van een bedrukte VR bril is het begin van een virtueel avontuur dat de (potentiële) klant lang bij zal blijven. Vergeet ook niet dat dit soort “wegwerp” VR brillen universeel bruikbaar zijn voor vele types smartphones en diverse VR Apps. Zo kan een promotieartikel van enkele euro’s een enorme impact hebben op de bekendheid van een merk of logo.

Hoe werkt een VR Bril bedrukken?

Er zijn twee soorten draadloze en betaalbare VR brillen die te bedrukken zijn in zowel kleine als grote oplages; van karton en van plastic. De lenzen zijn altijd van kunststof, maar het ontwerp van de behuizing is compleet anders. Hoewel er behoorlijk wat overlapping zit in de mogelijke toepassingen is het wel van belang om een afgewogen keuze te maken alvorens een bulk bestelling te plaatsen.

Naast het type VR bril met bedrukking zal er ook een keuze gemaakt moeten worden voor het soort bedrukking. Een sticker plakken is de meest eenvoudige optie, bij een Google Cardboard met logo kun je ook kiezen voor een volledige bedrukking in full-color, en bij een plastic VR bril bedrukken kun je ook de afbeelding laten graveren of bedrukken zodat het echt een geheel wordt.

Google cardboard met logo of afbeelding

Een Google Cardboard is standaard een kartonnen doosje met twee plastic lenzen, het is die eenvoud waarmee de Cardboard VR bril is uitgegroeid tot de meeste populaire VR bril ter wereld. Niet slecht voor een bruine vouwplaat van papier. Uiteraard is karton goed te bedrukken, dat maakt een Google Cardboard met logo eigenlijk een “no-brainer” voor iedere organisatie die Virtual Reality of 360 graden video in wil zetten als promotiemiddel. Zo liet de New York Times maar liefst één miljoen Cardboards met logo bedrukken voor al hun leden om hun eigen 360 video service onder de aandacht te brengen. Dit ontwerp kan volledig bedrukt worden en past als vouwplaat zelfs door de brievenbus.

Plastic VR Bril met logo

Met alle voordelen van een Google Cardboard met logo zou je haast gaan denken dat een plastic VR bril bedrukken niet zo interessant is, toch zijn ook hier diverse interessante toepassingen voor te bedenken. Tijdens een evenement waarbij de VR bril wordt gebruikt maar niet wordt uitgedeeld heb je behoefte aan een wat robuuster apparaat dat tegen een stootje kan. Een (luxere) plastic VR bril straalt ook direct professionaliteit uit, zeker wanneer er een logo in zeefdruk op prijkt. Er zijn ook verschillende modellen, zelfs met ingebouwde hoofdtelefoon, wat voor een aantal toepassingen heel geschikt kan zijn.

Heel eenvoudig gesteld laat je een plastic VR bril bedrukken voor presentaties of virtuele cinema’s waarbij je als organisatie de brillen zelf opnieuw zult gebruiken, een Google Cardboard met logo leent zich dan weer uitstekend om uit te delen of om op te sturen. Toch blijft er een grijs gebied, en de keuze is niet altijd direct duidelijk. Vraag daarom altijd de leverancier om advies alvorens je een keuze maakt.

Virtual Reality marketing strategie tips

Naast de VR bril bedrukken is het uiteraard ook van belang een Virtual Reality presentatie aan te bieden die de moeite waard is. Er zijn veel organisaties en bedrijven die volop experimenteren met VR als marketinginstrument waarvan sommige initiatieven hun doel bereiken, en andere volledig de mist in gaan. Met deze Virtual Reality marketing strategie tips kun je echt scoren!

  • Niet alle VR is onbegrensd: We kennen allemaal de filmpjes van mensen met een VR headset die tegen de muur oplopen. Hilarisch maar echt niet een veelvoorkomend probleem. Bij veel VR ervaringen hoef je als gebruiker alleen rond te draaien, lopen is niet nodig. Zo kun je op een klein oppervlak toch een prachtige VR presentatie laten zien. Tip: Laat gebruikers op een draaistoel zitten.
  • 180 graden video is ook VR: Wanneer je een bioscoopzaal vol VR gebruikers naar een VR film laat kijken, is het niet de bedoeling dat ze rond moeten draaien in allerlei bochten over de leuning. VR video is lang niet altijd in 360 graden, je kunt ook een 180 graden video laten maken wat vaak een stuk aangenamer is om te bekijken.
  • Laat een VR App maken: Om de maximale controle te houden op de VR presentatie wil je gebruikers in je eigen “ecosysteem” houden, dat kun je doen door een VR App te laten maken. Voor complete Virtual Reality games zal hier een flink prijskaartje aan hangen, voor bijvoorbeeld het vertonen van CAD modellen aan klanten kun je met een bescheiden budget aan de slag.
  • Ga uit van een goed concept: Alleen VR omdat het “hip” is werkt niet, denk samen met de ontwikkelaar van VR content goed na over het concept en probeer zeker niet teveel in de ervaring te stoppen. De beste VR toepassingen zijn kort, doelgericht en gebruiksvriendelijk. Houd er rekening mee dat jouw VR presentatie voor velen de eerste kennismaking zal zijn met Virtual Reality. Naast de “wow” factor moet de boodschap wel blijven hangen!

Net als de virtuele wereld zijn er ook geen grenzen aan de mogelijkheden voor VR als marketinginstrument. Van een VR bril bedrukken tot de productie van VR tours, 360 graden video’s of VR games.