VR bril perfect als reclamemiddel

Waarom VR als reclame middel?

Een VR bril als reclamemiddel? Jazeker, het gebruik van een VR bril als reclamemateriaal neemt flink in populariteit toe. Met Virtual Reality headsets zoals de HTC Vive en de Oculus Rift kun je tijdens evenementen, beurzen en presentaties indrukwekkende presentaties aan de aanwezigen vertonen.

Wij doen ook aan:

VR app development

Met de meer bescheiden Gear VR en Oculus Go kun je weer heel goed 360 video laten zien aan een grote groep. Je kunt ook een stap verder gaan en Google Cardboard als reclamemiddel inzetten door deze gratis weg te geven. Die relatief kleine investering kan je later veel opleveren, zowel in omzet als brand awareness.

Op deze pagina lees je hoe je effectief een VR bril als reclamemiddel kunt inzetten, en hoe je van een eenvoudige Google Cardboard een reclamemiddel maakt dat gezien mag worden!

Soorten VR brillen

Virtual Reality is eigenlijk niet nieuw, maar de technologie is eindelijk op het punt aanbeland dat VR voor een groot publiek betaalbaar is geworden. Er zijn drie hoofdcategorieën te onderscheiden die ieder op een andere wijze als VR bril reclamemiddel ingezet kunnen worden:

  1. Cardboard VR: Dit is de goedkoopste manier om snel een groot publiek te bereiken. Een Google Cardboard als reclamemiddel is al effectief gebleken bij veel grote bedrijven, maar ook zeker bij kleinere organisaties en zelfs voor eenmalige evenementen. Voor een Cardboard heeft een gebruiker alleen de eigen smartphone nodig, de investering ligt daarmee erg laag. Er is volop gratis VR content, in combinatie met een unieke VR app kun je als bedrijf de boodschap op een audiovisuele wijze overdragen.
  2. Draadloze standalone VR: Een stapje hoger hebben we de all-in-one apparaten zoals de Gear VR (in combinatie met een Samsung Galaxy toestel) en de Oculus Go. Er zijn overigens ook Chinese merken met soortgelijke VR brillen, maar die richten zich doorgaans niet op de Westerse markt. In theorie zijn de mogelijkheden grotendeels gelijk aan de Cardboard, maar dankzij het standalone design en het meer luxueuze design is dit een perfect reclamemiddel, zeker in combinatie met 360 graden video.
  3. VR headsets als PC accessoire: De Vive en de Rift zijn PC accessoires, ze moeten gekoppeld worden aan een externe PC om VR beelden te laten zien. Dat vereist een hogere investering, je krijgt er wel een zeer overtuigende Virtual Reality ervaring voor terug. Deze VR bril als reclamemiddel is een ware trekpleister op live events, het is niet een apparaat dat je zomaar aan klanten weggeeft. Naast de aanschafprijs is de achterliggende technologie ook een stuk complexer.

Google Cardboard reclamemiddel

Wanneer we kijken naar de VR bril als reclamemateriaal komen we automatisch uit op de Google Cardboard. Dit is een betaalbaar stuk karton dat zelfs door de brievenbus te steken is.

In combinatie met een smartphone kan iedereen zijn of haar eerste stappen zetten in de virtuele wereld. Het is mogelijk om het karton te laten bedrukken met iedere gewenste kleur, afbeelding of logo. Naast grote aantallen kun je ook in bescheiden oplage je eigen VR bril als reclamemateriaal inzetten.

Perfect met 360 video! Wij zijn ook een:

360 video bedrijf

Hoewel Google dit type smartphone houder in 2014 op de markt heeft gebracht ben je niet veroordeeld tot de kartonfabriek van Google. Er zijn ook andere leveranciers die maatwerk VR brillen kunnen leveren voor allerlei soorten promotionele acties.

Content voor VR bril reclamemiddel

Hoewel er al vele apps bestaan voor Google Cardboard kun je ook zelf je eigen VR app laten ontwikkelen. Dit soort content varieert van een eenvoudige slideshow met panoramafoto’s tot 360 graden bedrijfsvideo’s en complete virtuele tours.

Zo kun je een VR productie laten maken en daarbij een VR bril als reclamemiddel laten ontwerpen. Meerdere grote publicaties als de New York Times hebben hier al dankbaar gebruik van gemaakt, en daarmee de journalistiek naar een nieuw tijdperk gebracht. In India werd een typische Bollywood film in 3D gepromoot met een speciaal kijkje achter de schermen in 360 graden. Het bioscooppubliek ontving dit VR bril reclamemateriaal om de video zelf thuis terug te kijken en uiteraard om weer reclame te maken bij vrienden en familie.

Toepassingen voor VR bril reclamemateriaal

Er zijn vele toepassingen mogelijk met bedrukte Cardboard VR brillen, hier zijn enkele voorbeelden uit de praktijk.

  • Uitdelen op evenementen: Je kunt uiteraard de mogelijkheden van luxe VR brillen combineren met een “weggevertje” zoals de VR bril van karton. Door de content van deze twee mogelijkheden op elkaar af te stemmen kun je een presentatie laten zien die door blijft werken, lang nadat de beursstand weer ingepakt en opgeruimd is.
  • Weggeven aan potentiële klanten: Je hebt bezoekers in de zaak maar ze kunnen nog geen besluit maken, of jouw klanten wonen aan de andere kant van het land of zelfs verder. Laat een VR presentatie maken, wellicht zelfs een presentatie op maat, die vergezeld gaat van een bedrukte VR Cardboard houder. Je stuurt dit presentje op (dan heb je ook direct het juiste adres) of geef het mee en laat ze de sales pitch thuis op de bank nog eens bekijken. Het VR bril reclamemateriaal zal ook een tweede leven gaan leiden omdat je er ook andere Virtual Reality apps en videoclips op kunt bekijken.
  • Extra voor bestaande klanten: Je kunt ook betalende klanten een leuk extraatje geven, eventueel gecombineerd met speciale VR content of 360 graden video. Zo worden er concerten georganiseerd met live 360 streams, laat deze ter plekke bekijken met een branded Cardboard VR bril. Je kunt ook na het bestelling van een nieuwe auto de eigenaar alvast wat voorpret bieden in afwachting van de levering met een virtuele rit vanaf de bank thuis.
  • Sponsoring met VR bril reclamemateriaal: Je kunt weer shirtjes uitdelen, maar een VR bril als reclamemateriaal past elke…smartphone. Je kunt een schoolklas voorzien van een branded Cardboard bril in combinatie met een educatief programma zoals Google Expeditions. Het is ook mogelijk een lokale voetbalclub in de schijnwerpers te zetten door wedstrijden in 360 graden te laten zien, compleet met eigen VR bril voorzien van unieke opdruk. Ga creatief om met het sponsorbudget en investeer in een eenvoudige Google Cardboard als reclamemiddel.

Virtual Reality heeft effect in het echte leven

VR is meer dan een hype, het is een trend die niet meer te stoppen is. Maar de technologie staat nog in de kinderschoenen, de kosten kunnen flink oplopen en de gebruiker moet nog steeds technisch onderlegd zijn. Dat is de reden dat er miljoenen Cardboard VR houders verkocht zijn, en dat is ook de reden dat deze VR bril als reclamemiddel nog steeds zoveel impact heeft. Nu kun je het publiek nog die eerste ervaring in Virtual Reality geven, dat zal de ontvanger nog lang bijblijven.

360 video productie bedrijf of 360 graden tour laten maken

Wanneer je op een effectieve wijze promotie wilt maken voor een dienst of product, moet je met een vernieuwend concept voor de dag komen dat tegelijkertijd toch herkenbaar is. Met VR bril als reclamemateriaal zul je dit ongetwijfeld bereiken.