VR marketing in Nederland

 Capitola liet onder pakweg 200 marketing- en communicatiebureaus een onderzoek uitvoeren naar de interesse in VR en 360 video voor commercieel gebruik. Het betreft Nederlandse bedrijven waarbij als kernvraag werd gesteld op welke wijze VR en 360 video wordt ingezet voor marketing doeleinden. Zijn Nederlandse marketing specialisten op de hoogte van VR en brengen zij die informatie naar de klanten?

Veel interesse, weinig resultaat

Twee derde van de bedrijven gaf aan de mogelijkheden van VR te bespreken met de klant. Ze zijn ook enthousiast over de mogelijkheden die VR biedt voor marketing doeleinden. Maar liefst 80 procent was zeer positief over deze ontwikkelingen. Als we kijken naar de daadwerkelijke implementatie vallen de cijfers behoorlijk tegen. Minder dan 14% had al VR gebruikt, ruim de helft heeft de intentie in 2016 de mogelijkheden te benutten, en pakweg een derde heeft nog geen plannen. De groep die wel heeft gewerkt met VR geeft aan dat de budgetten nog vrij laag zijn.

gear-vr-hero

Apple het meest populair

Het is opvallend om te zien dat Apple het meest werd genoemd als platform voor VR, in combinatie met een Google Cardboard headset. Apple is één van de weinige tech bedrijven die tot op heden (vrijwel) geen producten of diensten heeft ontwikkeld voor VR. De Gear VR werd genoemd, maar in het onderzoek werd aangegeven dat er geen rekening werd gehouden met het verschil Android apps en Gear VR apps. Dat is jammer, want hoewel Gear VR van Samsung op het Android besturingssysteem werkt, is het officieel niet mogelijk Carboard apps te bekijken op de Gear VR. De Oculus Rift wordt al regelmatig ingezet voor evenementen.

landschap

VR is niet hetzelfde als 360 graden video

De scheidingslijn tussen Virtual Reality en 360 graden video is niet geheel afgebakend, maar wel belangrijk. VR is een virtuele omgeving, waar je vaak in kunt bewegen en interactie hebt met de omgeving. 360 graden video is een “platte” opname die in een cilinder om de kijker heen wordt geprojecteerd. De technologie achter deze twee mogelijkheden is wezenlijk anders, en de toepassing vaak ook. 360 graden video is in feite een opname van de werkelijkheid waar je als toeschouwers naar kunt kijken, Virtual Reality is een omgeving die niet bestaat in de echte wereld, waar je direct mee in contact staat. In de toekomst zullen deze twee technologieën ongetwijfeld verder met elkaar worden verweven.

Wordt VR een nieuw marketing middel?

Toen Oculus werd opgekocht door Facebook, en Google met hun eigen Cardboard systeem kwam werd het duidelijk dat VR en marketing elkaar gevonden hadden. Beide bedrijven verdienen het meeste geld aan advertenties, sociale campagnes en marketing. De eerste bedrijven die commercials ontwikkelen voor VR en 360 graden video timmeren al hard aan de weg. Wordt VR de toekomst van marketing?

We will be happy to hear your thoughts

Reageer!