Wat kunnen we verwachten van Oculus in 2020?

Wordt het tijd om in 2020 een Oculus Rift te kopen, of is de Oculus Quest een betere keuze? Is het beter om te wachten op de nieuwe ‘Half Dome’ headset die in 2018 werd aangekondigd? Wat kunnen we verwachten van Oculus in 2020? We bekijken de informatie die we momenteel hebben over de producten die reeds verkrijgbaar zijn, en maken een inschatting van de nabije toekomst voor Oculus. Zo wordt het snel duidelijk of een Oculus Quest kopen in 2020 een goede keuze is. En dan is er ook nog de Oculus Go, wat kunnen we van deze ‘oude’ VR bril verwachten?

Geen nieuws tijdens GDC 2020

De Game Developers Conference zou in maart 2020 plaatsvinden, vanwege het Coronavirus is besloten om dit evenement tot nader order uit te stellen. Dit is jammer voor gamers, uiteraard gaat de gezondheid voor op de laatste game primeurs. Omdat software en hardware ontwikkeling in China in de laatste maanden flink wat vertraging heeft opgelopen door quarantaine van werknemers zal er vertraging optreden binnen de gehele sector. We kunnen uiteraard niet op de zaken vooruit lopen, toch kan de huidige situatie betekenen dat de release van nieuwe producten uitgesteld wordt. Met de huidige lijn aan producten van Oculus is dit geen groot bezwaar, want in 2019 zijn er enkele indrukwekkende nieuwe producten verschenen die nog zeker niet verouderd zijn.

Wat is er aangekondigd tijdens Connect 6?

In september 2019 vond alweer de zesde editie plaats van Oculus Connect, een evenement voor ontwikkelaars en stakeholders binnen de tech industrie. Wat hier werd aangekondigd zal voor een deel zichtbaar worden in 2020. De ‘finger tracking’ die voor de Quest geïntroduceerd werd trok direct de aandacht. Op basis van verbeterde software is het mogelijk om vingerbewegingen waar te nemen met de standaard VR controllers. Dit geeft aan hoe belangrijk software is bij de verdere ontwikkeling van producten. Hoewel de controllers van de Rift S overeenkomen met die van de Quest, duurt het wat langer voordat vingerherkenning voor de PC headset beschikbaar zal komen. Een andere interessante ontwikkeling is Oculus Link, wat het mogelijk maakt om de mobiele Quest headset te koppelen met een PC. Zo kunnen met draad PC applicaties worden weergegeven op de standalone VR bril. Voor Passthrough en Passthrough+ zijn verbeteringen aangekondigd, dit maakt het mogelijk om de front camera te gebruiken waarmee de omgeving zichtbaar wordt zonder de VR bril af te zetten. Dit was een zwak punt bij virtual reality brillen, goed om te zien dat deze beperking nu opgelost wordt.

Wat betreft functionaliteit is er ook volop nieuws te melden, de Oculus Rift software heeft bijvoorbeeld meerdere updates gekregen. Daarbij stond het social media aspect van Facebook voorop. Met Facebook Horizon komen er meer mogelijkheden voor de “Metaverse” op zowel de Rift S als de Quest. De twee standalone headsets krijgen een betere Oculus TV, tientallen Go games zijn ondertussen naar de Quest gebracht met de nodige toevoegingen. Dan is er nog het nieuwe ‘Half Dome’ prototype, daarover vind je verder op deze pagina meer informatie.

Oculus Go

Hoewel de glans er een beetje vanaf is, blijft de Go voorlopig nog gewoon in het assortiment. Voor 360 video is er gewoon geen betere VR bril op de markt gezien de gereduceerde prijs van deze 3DoF headset. Met software zoals VR Sync is het mogelijk om tot wel honderden VR brillen aan elkaar te koppelen als virtuele bioscoop. Daarmee blijft dit een goede optie voor VR tijdens events. Er is weinig aanleiding om een een nieuw budget model te introduceren, naast de Pico G2 is er in dit segment vrijwel geen concurrentie.

Oculus Quest

Deze VR headset is een grote hit gebleken, Facebook heeft deze standalone headset ook flink in de schijnwerpers geplaatst. De grafische mogelijkheden liggen hoger dan bij de Oculus Go, ook biedt de Quest room scale tracking zonder externe kastjes. De bekende VR controllers maken dit tot een compleet product. Naast de Oculus Quest kopen voor mobiel gebruik is een koppeling met de PC ook mogelijk. Daarbij zijn er momenteel nog wel enkele beperkingen ten opzichte van de Rift S headsets, die specifiek voor computers zijn ontwikkeld.

Oculus Rift S

Je kunt niet langer de originele Oculus Rift kopen, de vernieuwde Rift S is wel leverbaar. De 6DoF tracking is nu ingebouwd, wat het gebruik van externe trackers overbodig maakt. De verversingssnelheid ligt iets hoger dan bij de Quest, de tracking is ook iets nauwkeuriger. Daarmee blijft dit de premium oplossing voor gebruik met een laptop of PC. De Oculus Rift prijs ligt dicht bij die van de Quest, houd er rekening mee dat hier geen PC of laptop bij inbegrepen is.

Half Dome

Het was geen primeur, want het Half Dome prototype werd al eerder tijdens het F8 evenement van Facebook onthuld. Het betreft een headset met een kijkhoek van maar liefst 140 graden en een variabele focus. Dit betekent een meer natuurlijke wijze van kijken, omdat scherpstellen beter overeenkomt met de werking van het oog. Half Dome versie 2 is 200 gram lichter dan de eerste versie en heeft een verbeterde optiek gekregen. Het is nog geen product dat in 2020 zal verschijnen, het licht wel een tipje van de sluier op. Variabele scherpstelling, zoals we dit al kennen van de Foveated Rendering methode, wordt nu met meerdere lenzen gerealiseerd. De Half Dome 3 is uitgerust met een vloeibare lens van kristal waarbij twee optische elementen op elkaar worden gestapeld. Op dit moment ligt de kijkhoek nog op ongeveer 115 graden, dus niet de 140 graden wat het uiteindelijke doel is. Een VR bril met deze technologie ingebouwd kan nog zekere enkele jaren op zich laten wachten, daarnaast zal er ook software voor ontwikkeld moeten worden.

Conclusie

De Oculus Rift prijs ligt op hetzelfde niveau als de Quest, de verschillen tussen deze VR brillen is niet zo groot wat kiezen lastig kan maken. Omdat de standalone optie geen PC of laptop nodig heeft om te functioneren, lijkt de Oculus Quest kopen een logische optie. Toch biedt de Rift S enkele voordelen zoals Oculus Rift software die niet altijd werkt op andere toestellen. Voor iedere toepassing zal er een passende oplossing gekozen moeten worden. De specialisten van VR-Expert kijken verder dan hardware en software, en letten op de toepassing van de gebruiker. Informeer geheel vrijblijvend naar de mogelijkheden.

Sluit Menu
×

Winkelmand

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.