1. Werving van personeel

Zeker bij grotere bedrijven is het een komen en gaan van personeel. Het sollicitatieproces kan veel tijd kosten. Wanneer er helpende handjes nodig zijn is er vaak niet veel tijd om het kaf van het koren te scheiden. Steeds meer bedrijven werken met virtual reality om de selectie van geschikt personeel te stroomlijnen. Er worden daarom interview simulatoren ontwikkeld die kandidaten zelfstandig kunnen gebruiken. Daarin komen vragen en situaties aan bod die normaal gesproken in een persoonlijk gesprek gesteld worden. De resultaten worden opgeslagen en geanalyseerd. Na deze ronde kunnen personeelsfunctionarissen doelgericht met de sollicitanten in gesprek gaan.

 

 

Door VR simulaties te gebruiken wordt niet alleen tijd bespaard, het proces wordt ook veel objectiever uitgevoerd. Wanneer een interview wordt afgelegd door iemand die niet ‘klikt’ met de sollicitant, of wanneer de interviewer met het verkeerde been uit bed is gestapt, kan dat ingrijpende gevolgen hebben voor het proces. Virtual reality simulaties zijn gelijk voor iedere sollicitant, en stellen de personeelsfunctionarissen in staat om alle deelnemers objectief te beoordelen. De menselijke factor blijft uiteraard van belang, door virtual reality in een vroeg stadium in te zetten kan het proces beter gestroomlijnd worden.

 

2. Training van werknemers

Virtual reality training is een zakelijke toepassing die al veel gebruikt wordt. Dit geldt voor zowel nieuwe werknemers als voor bestaand personeel die bijgespijkerd wordt. De training van nieuwe werknemers kan veel tijd en mankracht in beslag nemen, toch is de inhoud van de training vaak hetzelfde. VR scenario’s zijn steeds opnieuw te herhalen waardoor instructeurs zich op de individuele persoon kunnen richten terwijl het ‘standaard’ werk in de virtuele omgeving plaatsvindt. Training van werknemers kan decentraal plaatsvinden, zo kan iemand in India worden getraind om te werken in een faciliteit in Nederland alvorens de verre reis te maken. Dit is een methode die ook al jarenlang wordt toegepast in de zorgsector. Zo worden Artsen Zonder Grenzen in VR getraind alvorens naar een oorlogsgebied af te reizen. Dit helpt ze om beter voor te bereiden op de situatie.

 

 

Naast nieuwe werknemers kunnen bestaande werknemers ook aanvullende training krijgen. Dit personeel is al bekend met de werklocatie en situatie, een virtuele training sluit veel beter aan bij het inlevingsvermogen dan een cursus met tekst op papier en een klassikale les. Ook hierbij profiteren multinationals van de mogelijkheid om decentraal training te verschaffen aan het personeel, met de optie om resultaten objectief in kaart te brengen.

 

3. Training van verkopers

Collega’s die met elkaar samenwerken staan voor andere uitdagingen dan verkopers die klanten te woord moeten staan. Persoonlijke interactie oefenen via conventionele wegen blijft een uitdaging, vaak wordt dit in praktijk uitgevoerd met ‘vallen en opstaan’. Wanneer het bedrijf door dit soort praktijktraining grote orders misloopt kan het een dure training zijn. Via virtuele simulaties kan verkopend personeel snel en effectief opgeleid worden om klanten te woord te staan. Dit kan in de vorm van digitale karakters of middels video opnames van acteurs, afhankelijk van het type interactie dat gewenst is.

 

Zo werd winkelpersoneel in Amerika voorbereid op de “Black Friday” uitverkoop middels VR training. Omdat er tijdens deze dag veel meer klanten komen dan normaal is het van groot belang dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Wanneer je een concern bent met honderden filialen kan dit een enorme opgave zijn. Daarom werd er een training ontwikkeld die de verkopers leert hoe ze moeten omgaan met klanten, en hoe ze beter kunnen samenwerken om een hoge omzet te realiseren. Via conventionele training zou dit niet mogelijk zijn.

Ervaar vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf

4. Research & Development

Bij de ontwikkeling van producten en diensten zijn er veel tussenstations die gepasseerd moeten worden. Door onderzoek en ontwikkeling in een virtuele omgeving uit te voeren kan er veel tijd en geld bespaard worden. Door gebruik te maken van online connectiviteit is het mogelijk om collega’s die verspreid zijn over diverse locaties om samen te werken bij de ontwikkeling van een product of dienst.  Via de cloud worden ontwerpen beschikbaar gesteld die voor het decentrale team toegankelijk worden gemaakt. Er kan één-voor-één gewerkt worden of simultaan, afhankelijk van de toepassing.

In de auto industrie wordt dankbaar gebruik gemaakt van virtual reality voor prototyping. Auto’s zijn driedimensionale objecten die voorheen via kleimodellen gevisualiseerd werden. Nu is het mogelijk een 3D model op volledige grootte in een ruimte te plaatsen terwijl een ontwerper er omheen kan lopen. Daarmee wordt direct duidelijk waar er nog verbeterpunten zijn. Dit beperkt het aantal tussenstappen enorm, schaalmodellen maken van klei of fiberglas wordt pas gedaan wanneer de grootste oneffenheden uit het digitale ontwerp verwijderd zijn. Ontwerpen van 3D objecten in een 2D omgeving zoals een computer monitor biedt niet altijd het inzicht dat noodzakelijk is bij productontwikkeling.

 

5. Overwinnen van angst

“Face Your Fears” behoort tot de meest populaire VR apps voor de eindconsument. Het betreft een compilatie van angstaanjagende scenario’s die ontworpen zijn om de speler de stuipen op het lijf te jagen. Enge games scoren zeer goed op de diverse virtual reality platformen. Virtual reality kan namelijk zeer realistisch zijn, en wekt dezelfde emoties op die in werkelijkheid ook ervaren worden. Op de werkvloer spelen zich soms ook angstaanjagende taferelen af, in virtual reality kunnen werknemers leren om te gaan met deze angsten. Soms is dit zelfs angst voor collega’s, zo zijn er trainingen waarin mensen leren om te gaan met bedreigingen of beledigingen van collega’s.

Spreken voor een publiek lijkt eenvoudig wanneer je een getrainde spreker voor een groep zet, je ziet direct hoe uitdagend het kan zijn wanneer er een minder ervaren persoon op het podium staat. Er zijn meerdere applicaties ontwikkeld om de angst voor publiek spreken te overwinnen. Deze apps zijn ook effectief om presentaties voor te bereiden en door te nemen in een virtuele omgeving. Dit kan vertegenwoordigers, keynote sprekers en specialisten helpen om hun boodschap helder en op professionele wijze over te brengen.

 

6. Stakeholders informeren

Er kunnen veel stakeholders zijn met uiteenlopende expertise, opleidingsniveau en affiniteit met het onderwerp. Er is vaak niet één communicatiemethode die aansluit op alle betrokken personen die geïnformeerd moeten worden. Daarom wordt er veel aandacht besteed om de informatie in verschillende vormen te gieten, voor iedere groep personen is er een andere wijze van communiceren. Een virtual reality presentatie zal de noodzaak voor deze vertaalslag wellicht niet geheel wegnemen, het kan wel faciliteren in het stroomlijnen van dit proces.

Mensen denken van nature visueel, tekstuele informatie is lastiger om te begrijpen. Vandaar ook de uitdrukking “een beeld zegt meer als duizend woorden”. Met een visuele VR presentatie is het mogelijk om stakeholders te informeren over soms zeer complexe onderwerpen, indien van toepassing voorzien van interactieve elementen. Denk aan een bouwproject waarbij de directie van de aannemer geïnformeerd moet worden, het uitvoerend personeel, de beambten van de gemeente én de bewoners die in de buurt wonen. Op basis van een virtuele simulatie kunnen al deze stakeholders geïnformeerd worden zonder het complete verhaal voor iedereen op maat te ontwikkelen.

 

7. Testen van diensten en producten

We hebben de rol van virtual reality in productontwikkeling al genoemd, dit gaat verder in het testen van zowel diensten als producten. Voor een deel kan dit gericht zijn op onderzoek bij product development, het kan ook gebruikt worden als methode voor klanten om producten en diensten uit te proberen in een virtuele omgeving. Zo was er een grote bouwmarkt in de Verenigde Staten die een echte kamer had ingericht die met met virtuele verf geschilderd kon worden. Zo konden klanten precies zien welk effect een kleur of materiaal had na aanbrengen op de muur.

Ook bij usability testing kan virtual reality uitkomst bieden. Producten en diensten kunnen in verschillende configuraties gepresenteerd worden aan testers, ook kunnen de omstandigheden aangepast worden. Subjectieve waarneming zal in dit soort testen een belangrijke rol spelen. Zo is uit onderzoek gebleken dat de smaak van een standaard koekje anders wordt wanneer iemand met een VR bril afwijkende visuele elementen te zien krijgt. Een virtueel bruin koekje smaakt naar chocolade, door een virtuele citroen te laten zien smaakt hetzelfde koekje zuur. Dit soort situaties zijn met conventionele product testing niet uitvoerbaar.

Ervaar vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf

8. Risico’s vermijden

Er zijn veel werklocaties en situaties die gevaar op kunnen leveren voor de werknemers, voor de omgeving en ook voor de bottom line van het bedrijf. Door vooraf virtuele scenario’s door te spelen kunnen risico’s zoveel mogelijk vermeden worden. Denk aan een gevaarlijke werklocatie. Door een virtuele recreatie te maken van de situatie kan het personeel zich voorbereiden, en kunnen personen die in deze situatie niet goed kunnen handelen vroegtijdig ontdekt worden. Denk aan werken op grote hoogte. Omdat VR brillen in staat zijn stereoscopisch 3D weer te geven zal een simulatie van een hoge toren ook de prikkels van hoogtevrees opwekken. Dit is niet het geval bij een standaard video op een monitor.

Deze toepassing strekt zich ook uit tot PR risico’s. Marketing blunders kunnen wellicht voorkomen worden door vooraf virtuele scenario’s te ontwikkelen en door te spelen. Op papier kan een campagne heel goed lijken te zijn, maar in praktijk kan het helemaal verkeerd uitpakken. Door simulaties te bouwen die focusgroepen in VR te zien krijgen is het mogelijk risico’s vooraf weg te nemen. Financiële risico’s mogen ook zeker niet onderschat worden.

 

9. Persoonlijke presentaties

Wanneer je als ondernemer een presentatie wilt geven aan een (potentiële) klant helpt het om hier een persoonlijk tintje aan te geven. Dit kan realtime zijn of vooraf bepaald. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van een keuken in een showroom. De winkelier kan een lege ruimte inrichten die met een VR bril geheel naar wens is in te richten. Een keukenkastje hier, en een aanrecht daar met een mooi kleurtje. Wanneer iemand deze droomkeuken niet alleen ziet in een brochure maar er daadwerkelijk in staat, is de kans op conversie aanzienlijk groter.

Een persoonlijke presentatie is niet beperkt tot een fysieke locatie, zo is het mogelijk om iemand in Nederland een VR tour aan te bieden van een vakantiehuis in Spanje. Wanneer het huisje nog niet is gebouwd kan dit op basis van een digitaal ontwerp. Ook hierbij kunnen er persoonlijke elementen aan toegevoegd worden. Door de klant een kartonnen VR bril op te sturen met een link naar de presentatie kan iedere smartphone gebruikt worden als VR bril.

 

10. Groepspresentaties

Naast individuele presentaties is het ook mogelijk om juist complete groepen een presentatie te geven. Virtual reality brillen bieden in principe individuele ervaringen, toch is het mogelijk om virtuele theaters in te richten waarbij meerdere personen tegelijkertijd dezelfde presentatie te zien krijgen. Zo kan een groepspresentatie worden gegeven op iedere locatie, en voor een schaalbaar publiek van een handvol tot honderden deelnemers tegelijkertijd.

Om virtual reality en 360 video in een groep te vertonen is naast de hardware ook speciale software nodig. Het is mogelijk om een livestream te gebruiken, of lokaal met content te werken die al op de toestellen staat. Soms is VR kopen zakelijk interessant, bij grotere aantallen en specifieke evenementen kan huren kosteneffectiever zijn. Laat je hierover informeren door de experts.

Ervaar vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf