Virtual reality is niet alleen bedoeld om spelletjes mee te spelen, veel bedrijven in uiteenlopende sectoren maken al dagelijks gebruik van de voordelen die VR te bieden heeft. Op deze pagina kun je twintig praktijkvoorbeelden vinden, bespreek met de een VR bedrijf alle maatwerkoplossingen die mogelijk zijn.

 

1. Adidas Delicatessen

Een berg beklimmen is niet iets wat iedereen zomaar even zal doen, toen enkele jaren geleden VR brillen op de markt kwamen was de simulator “The Climb” één van de meest populaire titels vanwege het overtuigende gevoel een berg te beklimmen.

Adidas schakelde enkele ervaren klimmers in om een speciale VR app te maken waarbij de spelers zelf de weg naar boven moeten zien te vinden. De VR controllers zorgde voor een realistisch gevoel zonder het bijbehorende gevaar. Het was bedoeld als een onvergetelijke manier om de Adidas TERREX lijn onder de aandacht te brengen.

 

2. Airbus prototyping

Er komt heel wat bij kijken om een nieuw vliegtuig te ontwerpen. Het is niet mogelijk om even een prototype te bouwen en deze uit te testen. Vliegtuigbouwers maken al jarenlang gebruik van geavanceerde computersimulaties, dankzij virtual reality hebben de ontwerpers beter zicht op hun design dan ooit tevoren.

Met het Realistic Anthropological Mathematical System (RAMSIS) is Airbus in staat om het interieur van de cabine tot in de kleinste details te simuleren. Iedere centimeter telt in vliegtuigen, met VR is het mogelijk om virtueel in de machine te stappen om alle vernieuwingen nauwkeurig te testen alvorens een fysiek model te bouwen.

3. Bidfood winkelen

Online shopping is niet nieuw, de koppeling met de fysieke winkelervaring is vaak ver te zoeken. Voor een versmarkt is de webshop lang niet altijd de beste manier, om te laten zien hoe winkelen in de toekomst zou kunnen werken liet Bidfood een 360 video ontwikkelen door vr R Owl. Loop door een enorme versmarkt in Parijs en bekijk de vele producten op de kraampjes. Voeg producten toe aan een virtueel winkelmandje en ervaar hoe winkelen in de toekomst in zijn werk kan gaan.

 

4. BMW design en engineering

Grote automerken als BMW maken gebruik van VR en AR in de gehele keten. Dat begint al bij het design van nieuwe modellen. 3D modellen kunnen direct vanuit de computer bekeken worden op ware grootte zonder fysieke modellen te maken. Dat versnelt het ontwikkelproces en stelt de technici in staat om in een vroeg stadium al mogelijke problemen te herkennen. Naast het uiterlijk van de auto kan tot het kleinste detail van een nieuw type BMW bekeken worden door een VR bril.

 

5. Boursin The Sensorium

Kaas is een bijzonder product. De geur, het aroma en de textuur, waar de één van zal genieten leidt het bij de ander tot misselijkheid. Het is uiterst ingewikkeld om smaaksensatie naar virtual reality te brengen, Boursin heeft een dappere poging gedaan met The Sensorium, een applicatie waarbij de toeschouwer een virtuele reis door de koelkast maakt en meer leert over smaakprofielen en andere zaken. Dit project werd uitgevoerd als live event, met een YouTube video voor de rest van de wereld.

Ervaar vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf

6. Critical Mass discriminatie

“Through other eyes” is een 360 graden video presentatie die virtual reality bedrijf VR Sync via hun software vertoonde aan een zaal gevuld met veertig personen. In deze video worden racisme en discriminatie behandeld, belangrijke onderwerpen bij de interactie tussen collega’s, klanten en andere betrokkenen. Je kunt veel leren door in de huid te kruipen van iemand met een andere afkomst of huidskleur. Hoe word je benaderd en wat voel je daarbij? Zelfs personen die van zichzelf denken nooit te discrimineren worden geconfronteerd met hun eigen vooroordelen, en de wijze waarop andere mensen jouw acties beleven. Virtual reality biedt de ideale manier om empathie op te wekken bij de gebruiker, en biedt nieuwe inzichten voor professionals.

 

7. eBay winkelcentrum

Het bekende online shopping platform eBay werkte samen met de Australische retailer Myer om de toekomst van winkelen te laten zien. Maar liefst 12.500 producten werden gereed gemaakt voor het virtuele winkelcentrum. Shoppers kunnen het assortiment doorzoeken en via de eBay Sight Search technologie aan hun winkelmandje toevoegen.

Met dit experiment was het mogelijk om de theorie van winkelen in VR in de praktijk te testen met duizenden participanten. Daarbij was het niet de bedoeling om de traditionele winkel ervaring één-op-één over te nemen, er werd juist veel aandacht besteed om gebruik te maken van de voordelen die virtueel winkelen heeft.

 

8. Facebook heatmaps

Het gebruik van heatmaps om usability te testen is niet nieuw, het wordt ook vaak toegepast om de effectiviteit van commercials te testen. Facebook maakt gebruik van de mogelijkheden die VR biedt door een Heatmap functie in de analyse tool van Facebook te verwerken. Er kan bepaald worden naar welk deel van het 360 graden beeld mensen kijken, om zo de effectiviteit van een video te bepalen. Andere bedrijven maken gebruik van dezelfde methode om de gebruiksvriendelijkheid van een interface te testen zoals een website of software. De data van een VR bril wordt vertaald naar de kijkrichting van de gebruiker, zo wordt bepaald of knoppen of banners zichtbaar zijn en de aandacht trekken.

 

9. Lloyds Banking Group

Deze bankier heeft doorlopend sollicitanten om door het proces heen te leiden. Dit kost veel tijd en mankracht, door een speciale VR app te laten ontwikkelen kunnen ze een groot deel van het sollicitatieproces automatiseren en stroomlijnen. Sollicitanten kunnen zelfstandig aan de slag gaan en zelfstandig een eerste interview afleggen op basis van standaard vragen en situaties.

Zo kan een voorselectie van mogelijk geschikt personeel snel plaatsvinden. Naast een efficiënt proces voor Lloyds Banking Group heeft het ook voordeel voor de sollicitant. Die wordt namelijk beoordeeld op basis van toetsbare data, en is veel minder afhankelijk van de persoonlijke voorkeur van een personeelsfunctionaris.

 

10. Lowe’s Holoroom

Het is een enorme uitdaging om een huis te verbouwen, zeker wanneer je als kersverse doe-het-zelver aan de slag wilt gaan. Om deze ervaring minder beangstigend te maken heeft de bouwmarktketen Lowe’s een virtual reality ontwikkelaar ingeschakeld om 19 filialen uit te rusten met een virtuele Holoroom waarin klussers kunnen oefenen alvorens zelf aan de slag te gaan.

Virtueel klussen vereist slechts een reset knop om weer een nieuwe klant aan het werk te laten gaan. Deze interactieve presentatie is uiteraard niet hetzelfde als een echte verbouwing, het geeft de klant wel meer inzicht om doelgericht aan de slag te gaan.

Ervaar vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf

11. Matterport huizen scannen

De virtual reality ontwikkelaar Matterport maakt panorama camera’s waarmee woningen compleet in 3D gescand kunnen worden. Alle data wordt samengevoegd waarmee een 3D model ontstaat van een echte woning inclusief de inrichting.

Dit is een zeer waardevolle tool voor architecten, en daarnaast ook voor makelaars die zo virtuele tours kunnen aanbieden voor hun klanten. Er zijn ook meer eenvoudige camera’s om dit soort VR tours te maken, dan mis je doorgaans wel de 3D beelden waarmee je virtueel om de hoek kunt kijken.

 

12. Revit Live voor architecten

Dit is een product dat specifiek ontwikkeld is voor architecten. Het betreft een applicatie van Autodesk, ook bekend van de populaire Autocad software. Revit Live werkt standaard met VR brillen, zo kan een architect een virtuele wandeling maken door de gebouwen die ze ontwerpen.

Daarmee krijgen ze direct feedback en inzicht die via een conventioneel beeldscherm niet mogelijk zou zijn. De ontwerper kan rondlopen in het gebouw op ware grootte, dat biedt een compleet andere ervaring dan met een conventionele maquette.

 

13. Samsung Smartphone lancering

Het merk Samsung heeft veel betekent voor virtual reality. De Gear VR was een draadloos product dat de mogelijkheden van mobiele VR liet zien. Later zouden VR brillen zoals de Oculus Go en de Pico G2 hier op voortborduren.

Tijdens de lancering van de Galaxy S6 en S7 toverde Samsung de event locatie om in een virtueel theater waarbij alle aanwezigen via de Gear VR een indrukwekkende presentatie te zien kregen. Dit evenement is ook memorabel gebleken door de verschijning van Facebook directeur Mark Zuckerberg. Omdat iedereen een VR bril droeg kon hij ongemerkt het podium oplopen, terwijl iedereen genoot van de VR presentatie.

 

14. Thomas Cook Try Before You Fly

Reisagentschap Thomas Cook zat met een dilemma; hoe laat je een vakantie product zien zonder de klant naar verre oorden te brengen? Het antwoord werd gevonden in geavanceerde 360 camera’s waarmee een professioneel camerateam de wereld rond vloog om adembenemende beelden vast te leggen.

Er werd zelfs een speciale camera behuizing ontwikkeld om beelden onderwater op te nemen. Klanten in diverse Europese winkels van Thomas Cook mochten deze “Try before you fly” excursies bekijken, wat tot meetbare hogere conversie heeft geleid. De New York excursies leverden zelfs 190% meer klanten op dan zonder het gebruik van VR als promotiemiddel.

 

15. Toms Virtual Giving

Toms is een merk schoenen dat voor ieder verkocht paar sneakers nog een paar schoenen schenkt aan kinderen in arme gebieden die zelf geen geld hebben voor degelijk schoeisel. Om de impact van deze aanpak te illustreren werd er een VR documentaire gemaakt waarbij de toeschouwer wordt meegenomen naar een schoolklas waar de leerlingen deze schoenen in ontvangst namen. De 360 graden video plaatst de kijker in de situatie, en ziet zo welk verschil een goede daad kan maken.

Ervaar vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf

16. VERYX voedingsmiddelen sorteren

Sommige onderwerpen moet je niet uitleggen, die kun je beter laten zien. Dat geldt bijvoorbeeld voor het sorteren van voedingsmiddelen. VERYX heeft een digitaal voedingsmiddelen sorteer platform ontwikkeld, dat ze graag wilde demonstreren tijden de Pack Expo. Om dit visueel te maken lieten ze een 360 video maken dat het proces op een begrijpelijke wijze laat zien aan diverse soorten ondernemers. Het laat de kijker nog niet zelfstandig aan de slag gaan, het opent wel de dialoog naar mogelijke afnemers.

 

17. VirTra personeelstraining

Een politieagent kan in stressvolle situaties geplaatst worden. Om daarmee zo goed mogelijk om te gaan is training nodig, veel training. Met het systeem van virtual reality bedrijf VirTra is het mogelijk om uiteenlopende scenario’s door te spelen met zichtbare, hoorbare en tastbare elementen zoals het blaffen van een hond of de terugslag van een pistool afvuren. Met name het de-escaleren van een gevaarlijke situatie is van groot belang, door te oefenen in een virtuele omgeving kunnen agenten leren om de juiste beslissingen te maken.

 

18. Virtualitics data visualisatie

Vroeger werd data in grafieken en cirkeldiagrammen weergegeven, in deze tijd van Big Data volstaan deze visualisaties niet meer. Virtualitics is een virtual reality ontwikkelaar die zich heeft gespecialiseerd in geavanceerde visualisaties op basis van virtual reality. Statistieken kunnen in verschillende vormen worden weergeven; met kleuren, data verdeeld in drie dimensies en dynamische instelmogelijkheden.

Omdat analyse vaak in teamverband wordt uitgevoerd is het mogelijk om met meerdere participanten in dezelfde virtuele ruimte de data te bekijken en interactief te manipuleren. Dit maakt het mogelijk om in teamverband te werken, en ook vanuit meerdere locaties.

 

19. VirtualSpeech Soft Skills

VR bedrijf VirtualSpeech ontwikkelt software om de ‘soft skills’ van personeel te verbeteren. Denk daarbij aan de interactie met klanten en collega’s. Hiervoor werd een combinatie van VR apps en Web VR gebruikt om training te geven aan werknemers.

Met virtual reality is het eenvoudig om standaard scenario’s te visualiseren en in een realistische setting te plaatsen. Het is uit onderzoek gebleken dat leren in VR een hogere retentie met zich meebrengt, de cursist is meer betrokken bij de lesmodule en zal meer onthouden.

 

20. Zaans Museum

Geschiedenis kun je vertellen in woorden, je kunt het ook zien. Tenminste, in het Zaans Museum is het mogelijk om een tijdreis te maken naar de Zaanstad van het jaar 1725. Bekijk de oude molens en de nieuwe fabrieken via een app die het verleden weer heel dichtbij brengt door 360 panoramabeelden te gebruiken.

VR bedrijf VR Owl ontwikkelde deze presentatie in samenwerking met The Missing Link op basis van 3D reconstructies die werden ontworpen door Rob Westra van VizVis. Deze app komt het dichtste bij een heuse tijdmachine.

Ervaar vrijblijvend de mogelijkheden voor uw bedrijf